Siirry suoraan sisältöön

Johdanto näyttöön perustuvaan hoitotyöhön (3 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BY54-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

09.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää

Opettaja

  • Monika Cseh
  • Terhi Hautaviita
  • Anja Mertanen

Vastuuopettaja

Terhi Hautaviita

Ryhmät

  • SHB224KA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K24, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä, mitä näyttöön perustuva tieto tarkoittaa, miten sitä tuotetaan, tiivistetään ja levitetään 
- kuvata sairaanhoitajan roolin näyttöön perustuvassa hoidossa ja sitoutuu toteuttamaan sitä
- kuvata eri tiedon lajien merkitystä terveyspalveluiden asiakastilanteissa ja näyttöön perustuvassa hoitotyössä
- hakea tietoa yleisimmistä hoitotieteellisisistä ja muista terveystieteiden tietokannoista
- arvioida ja soveltaa kriittisesti kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa
- kuvata tekijänoikeuksiin liittyvät perusteet ja osaa viitata lähteisiin 
- soveltaa perusraportoinnin ja tutkivan kirjoittamisen perusteita  
- esittää tietoa eri tavoilla kohderyhmä ja tarve huomioiden
- esiintymistaidon perusteet ja osaa hyödyntää niitä 
- tuoda esille myönteisen asenteen tutkimusta ja näyttöön perustuvaa hoitotyötä kohtaan 
- keskustella ihmisoikeuksien, hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden merkityksestä hoitotyössä ja omassa työskentelyssään 
- tunnistaa eettisten ristiriitojen olemassaolon ja esittää niihin perusteltuja ratkaisuja 

Toteutustapa

Monimuotototeutus: Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä.

Opintojakso sisältää:
1. Lähiopetusta joko kampuksella tai reaaliaikaisesti zoomissa. Aikataulu ja paikka löytyvät lukujärjestyksestä.
2. Pienryhmätyöskentelyä
3. Opiskelijan itsenäistä opiskelua.
4. Tenttejä ja arvioitavia tehtäväpalautuksia Canvas-oppimisalustalla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla hyödynnettävä sähköinen materiaali on linkitetty Canvas-oppimisalustalle ja käytettävät oppikirjat löytyvät samoin Canvasin tehtäväalueilta linkitettyinä. Huomaa, että osa sähköisestä, linkitetystä aineistosta edellyttää kirjautumista Laurea Finnaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Seuraavat:
1. Opintojakson aloitus kampuksella 9.1.2024. Läsnäolovelvollisuus opintojakson aloituksessa.
2. Johdanto opintoon: Keskustelu DL 14.1.2024
3. Hoitotyön etiikka: työpaja kampuksella:
ryhmät 1 + 2: 5.2.2024 klo 8.30-11.45
ryhmät 3 + 4: 5.2.2024 klo 12.30-15.45
4. Näyttöön perustuvat hoitotyö: Caset Ella ja Toivo: DL 1.3.2024
5. Näyttöön perustuva hoitotyö: Keskustelu: Tutkitun tiedon hyödyntäminen DL 22.3.2024
6. Essee hoitotyön etiikasta (yksilötehtävä). Palautus XXX
7. Video hoitotyön etiikasta ryhmässä (sisältyy Kirjalliseen ja suulliseen viestintään). Palautus XXX ja vertaispalaute XXX
8. Lähteet ja viitteet -testi XXX
9. Oikeakielisyystesti XXX

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson laajuus 3 op. Opintojakso sisältää seuraavat osat:

Näyttöön perustuva hoitotyö 1 op: sisältää lähiopetusta ja opiskelijan itsenäistä opiskelua
Hoitotyön eettiset perusteet 1 op: sisältää lähiopetusta, työpajan ja opiskelijan itsenäistä opiskelua
Kirjallinen ja suullinen viestintä 1 op: sisältää lähiopetusta ja opiskelijan itsenäistä opiskelua

Sisältö ja sen jaksotus

Näyttöön perustuva hoitotyö 1 op: sisältää lähiopetusta ja opiskelijan itsenäistä opiskelua
Hoitotyön eettiset perusteet 1 op: sisältää lähiopetusta, työpajan ja opiskelijan itsenäistä opiskelua
Kirjallinen ja suullinen viestintä 1 op: sisältää lähiopetusta ja opiskelijan itsenäistä opiskelua

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä.



Opintojakson arvosana: Eettisyys hoitotyössä -essee on opintojakson numeerisesti arvioitava tehtävä ja se arvioidaan asteikolla K5-T1. Esseen alin hyväksytty pistemäärä on 40.

Lisäksi opintojaksoon sisältyy seuraavat tehtävät, jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty -hylätty:

1. Näyttöön perustuva hoitotyö: Tietotestit: Caset Ella ja Toivo
2. Näyttöön perustuva hoitotyö: Keskustelualueelle osallistuminen: Tieteellisen tiedon hyödyntäminen
2. Hoitotyön etiikan työpaja: Hyväksytyy suoritus edellyttää työpajaan osallistumista + keskustelualueelle osallistuminen
3. Video hoitotyön etiikasta ryhmässä (sisältyy Kirjalliseen ja suulliseen viestintään)
4. Lähteet ja viitteet -testi
5. Oikeakielisyystesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti


AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden