Siirry suoraan sisältöön

Sisätauti- ja infektiopotilaan hoitotyö (9 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS84-3044

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

9 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

56 % Lähiopetus, 44 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää

Opettaja

  • Sanna Mikkola
  • Johannes Koskinen
  • Terhi Hautaviita

Vastuuopettaja

Terhi Hautaviita

Ryhmät

  • SHB224KA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K24, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata keskeisimpien sisä- ja infektiotautien aiheuttamat muutokset elimistössä
- kuvata sisätauti- ja infektiopotilaan keskeiset diagnostiset tutkimukset ja ehkäisyn ja hoidon periaatteet
- suunnitellessaan potilaan hoitoa soveltaa tutkimustietoa ja suosituksia sisä- ja infektiotauteja sairastavan potilaan keskeisimmistä hoitomenetelmistä, toimenpiteistä ja seurannasta
- perustella sisä- ja infektiotauteja sairastavan omahoidon ohjauksen merkityksen ja kuvata sen keskeiset sisällöt
- kuvata kroonisen haavan hoidon periaatteet ja keskeiset menetelmät
- selittää kroonisen kivun syntymekanismin ja hoidon periaatteet osana sisätautipotilaan hoitoa
- hyödyntää sisä- ja infektiotauteja sairastavan terveydentilan seurannassa digitaalisia välineitä
- kuvata ja perustella sairaanhoitajan/terveydenhoitajan toiminnan välitöntä hoitoa vaativissa ja elvytystilanteissa
- perustella ravitsemushoidon merkityksen ja menetelmät osana sisätauteja sairastavan hoitoa
- kuvata, miten potilas valmistellaan ja ohjataan keskeisimpiin kuvantamistutkimuksiin
- edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia sisätauti- ja infektiopotilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa

Toteutustapa

Monimuotototeutus:

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Osasta tehtäviä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.

Opintojakso sisältää läsnäolovelvollisia työpajoja ja simulaatioita, joiden aikataulun näet ryhmän lukujärjestyksestä.

Opintojakson aloituksessa ryhmäytyminen ryhmiin1,2,3 ja 4. Samaa ryhmäjakoa käytetään myös opintojaksolla "Terveyden edistäminen, omahoidon tuki ja ohjaus hoitotyössä" sekä 'Lääkehoito ja lääkelaskenta 2'.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hoitoelvytys 1op: Elvytys. Käypä hoito-suositus 2021.

Sisätauti-infektiopotilaan hoitotyö 4 op:
Luennot, verkkotehtävät ja muu kirjallinen materiaali. Tarkentuu opintjakson aloituksessa.

Sisätautien hoitotyön osaaminen -tietotesti: Valmistautumista tukeva materiaali: Sisätautien hoitotyön osaamisen -tietotestin tietoperusta sisältyy sairaanhoitajakoulutuksen opetussuunnitelman mukaiseen ydinosaamiseen ja sen sisältämät aihelalueet sisältyvät moduulin II eri opintojaksoihin. Opintojaksojen suunnitelmanmukainen eteneminen ja oppimistehtävien suorittaminen varmistaa valmistautumisesi tietotestiin. Tietotestin kysymykset perustuvat seuraaviin materiaaleihin:

1. Käypä hoito –suositukset

- Elvytys 2021
- Astma 2012
- Keuhkoahtaumatauti 2014, päivitetty 4/2020
- Insuliininpuutosdiabetes 2018
- Tyypin 2 diabetes 2018
- Munuaisvaurio (akuutti) 2014
- Nivelreuma 2015
- Kohonnut verenpaine 2014
- Sepelvaltimotautikohtaus: epästabiili angina pectoris ja sydäninfarkti ilman ST-nousuja 2014
- Aivoinfarkti ja TIA 2016, päivitetty 1/2020


2. Ahonen O., Blek-Vehkaluoto, M & Ekola, S 2019. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro.

Sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan hoitotyö s. 166 – 281
Neurologisia sairauksia sairastavien hoitotyö : Aivoverenkiertohäiriöpotilaan hoitotyö s. 353 – 359
Verisairauksia sairastavan hoitotyö: Pahanlaatuiset verisairaudet s. 404 - 425
Keuhkosairauksia sairastavan hoitotyö s. 426 - 489
Umpi- ja maitorauhasten sairauksia sairastavan hoitotyö: Diabetesta sairastavan hoitotyö s. 570 - 588
Erityselimistön sairauksia sairastavan hoitotyö:Munuaisten vajaatoimintaa sairastavan hoitotyö s. 624 - 647
Tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia sairastavien hoitotyö: Nivelreumaa sairastavan hoitotyö s. 710 - 716

3. Hoitotyön tutkimussäätiön hoitosuositukset
-Omahoidon ohjauksen sisällöt sydämen vajatoimintapotilaan hoitotyössä 2018
-Keuhkoahtaumatautia sairastavan omahoidon ohjauksen sisällöt -hoitosuosituskokonaisuus 2021.

Katso Digicampus: Sairaanhoitajan kliinisen ydinosaamisen arviointi Hyvinkää https://digicampus.fi/course/view.php?id=4357#section-4

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla: Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on XX

Opintojakso sisältää opiskelijalle pakollisia työpajoja ja simulaatioita, joiden ajankohdat löytyvät ryhmän lukujärjestyksestä.
Työapajoille ja simulaatioille ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa.
Sydänpotilaan hoitotyö -työpaja
Neurologisen potilaan hoitotyö -työpaja
Diabetespotilaan hoitotyön työpaja
Keuhkopotilaan hoitotyö -työpaja
Hoitoelvys-työpaja
Sisätauti- ja infektiopotilaan hoitotyön simulaatio

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso sisältää seuraavat totetuksen osat/vastuuopettaja:

1. Sisätaudit ja infektiosairaudet 2 op, mihin sisältyy Kuvantaminen ja säteilyturvallisuus 0,5 op /Terhi Hautaviita
Opiskelija osaa:
- kuvata keskeisimpien sisä- ja infektiotautien aiheuttamat muutokset elimistössä
- kuvata sisätauti- ja infektiopotilaan keskeiset diagnostiset tutkimukset ja ehkäisyn ja hoidon periaatteet
- suunnitellessaan potilaan hoitoa soveltaa tutkimustietoa ja suosituksia sisä- ja infektiotauteja sairastavan potilaan keskeisimmistä hoitomenetelmistä, toimenpiteistä ja seurannasta

2. Sisätauti- ja infektiosairaudet hoitotyö 4 op/Terhi Hautaviita
Opiskelija osaa:
- perustella sisä- ja infektiotauteja sairastavan omahoidon ohjauksen merkityksen ja kuvata sen keskeiset sisällöt
- kuvata kroonisen haavan hoidon periaatteet ja keskeiset menetelmät
- selittää kroonisen kivun syntymekanismin ja hoidon periaatteet osana sisätautipotilaan hoitoa
- hyödyntää sisä- ja infektiotauteja sairastavan terveydentilan seurannassa digitaalisia välineitä
- perustella ravitsemushoidon merkityksen ja menetelmät osana sisätauteja sairastavan hoitoa
- kuvata, miten potilas valmistellaan ja ohjataan keskeisimpiin kuvantamistutkimuksiin
- edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia sisätauti- ja infektiopotilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- perustella ravitsemushoidon merkityksen ja menetelmät osana sisätauteja sairastavan hoitoa
- kuvata, miten potilas valmistellaan ja ohjataan keskeisimpiin kuvantamistutkimuksiin
- edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia sisätauti- ja infektiopotilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa

3. Hoitoelvytys 1 op/Sanna Mikkola
Opiskelija osaa:
- kuvata ja perustella sairaanhoitajan/terveydenhoitajan toiminnan välitöntä hoitoa vaativissa ja elvytystilanteissa

Työpajat ja simulaatio 2 op/Terhi Hautaviita
YleSH tietotesti/Terhi Hautaviita

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta. Opintojaksolle hyväksymisen edellytyksenä, että opiskelija on pääosin suorittanut Laurean sairaanhoitajakoulutuksen moduulin 1 opinnot.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Opintojakso arvioidaan arvosanalla T1 - K5, ja arvosana määräytyy Sisätautien hoitotyön osaaminen -ylesh-tietotestin numeersen arvioinnin perusteella.
Sisätautien hoitotyön osaaminen -tietotesti (valtakunnallinen ylesh-testi): numeerinen arviointi arviointiskaalalla:
T1 = 40 - 51 %
T2 = 52 - 63 %
H3 = 64 - 75 %
H4 = 76 - 87 %
K5 = 88 - 100 %



Lisäksi opintojakso sisältää seuraavia arvioitavia osioita:
- työpajat: arviointi hyväksytty - hylätty, ja hyväksytyn kriteerinä aktiivinen osalistuminen työpajaan
-simulaatiot: arviointi hyväksytty - hylätty, ja hyväksytyn kriteerinä aktiivinen osallistuminen simulaatioihin
- Sisätaudit ja infektiosairaudet 2 op -verkkokurssi: arviointi hyväksytty - hylätty, ja hyväksytyn kriteerinä 42 p/70 p
-Canvasissa palautettavat tehtävät: arviointi hyväksytty - hylätty, ja hyväksytyn kriteerinä tehtäväantojen ja aikataulun mukaisesti palautetut tehtävät.

Opinnon arvioinnissa käytetään soveltaen amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi: kriteeri täyttyy Sisäatutien hoitotyön osaaminen -ylesh-tietotestin kautta

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen: opintojaksolla kriteeri huomioidaan erityisesti työpajoissa ja simulaatioissa, mutta tätä ei arvioida numeerisesti, vaan opiskelijalta edellytetän kriteerin edellyttämää ammatillista toimintaa ja vuorovaikutusta (tasot 1-5).

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus: opintojaksolla kriteeri huomioidaan erityisesti työpajoissa ja simulaatioissa, mutta tätä ei arvioida numeerisesti, vaan opiskelijalta edellytetän kriteerin edellyttämää ammatillista toimintaa ja vuorovaikutusta (tasot 1-5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Hylätty (0)

Mikäli opiskelija ei osallistu opintojaksoon sisältyviin työpajoihin ja/tai simulaatioihin, nämä tulevat hylätyisi.
Sisätautien hoitotyön osaaminen -ylesh-tietotestin arvosanan T1 alaraja on 40 % oikein
Sisätaudit ja infektiosairaudet 2 op -verkkokurssi: pistemäärä <42 p.