Siirry suoraan sisältöön

Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö (4 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS94-3041

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää

Opettaja

  • Pirkko Rimpilä-Vanninen
  • Minna Pulli

Vastuuopettaja

Pirkko Rimpilä-Vanninen

Ryhmät

  • SHB223KA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuototeutus, K23, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata lapsen ja nuoren normaalin kehityksen vaiheet ja osaa tukea terveen ja sairaan lapsen ja nuoren kehitystä
- kuvata keskeisimmät lasten ja nuorten sairaudet, niihin liittyvän hoidon tarpeen arvioinnin, tutkimukset, hoidon ja seurannan
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan lasten, nuorten ja perheiden hoitotyössä tehtäviä päätöksiä
- kuvata hoitosuhteen, vuorovaikutuksen ja ohjauksen erityispiirteet lasten, nuorten ja perheen hoitotyössä
- kuvata lapsen ja nuoren hoito- ja palvelupolut ja moniammatillisen tiimi- ja verkostotyön merkityksen
- soveltaa tietojaan keskeisistä kehitysvammoista toteuttaessaan kehitysvammaisen lapsen hoitotyötä

Toteutustapa

Opetus toteutetaan luentoina ja työpajoina sekä itsenäisinä tehtävinä. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta.Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Canvas .työtilassa oleva materiaali

Ópintojakson luennot ja työpajat sekä niiden oppimateriaali (diasarjat)

Valtakunnallisen yleSh näytön/Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön osaaminen materiaali

Lapsen ja perheen hoitotyö. Hammar ; Storvik-Sydänmaa, Stiina ; Tervajärvi, Lasse. Sanoma Pro Oy 2019. Saatavilla Laureasta myös e-kirjana!

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

ALOITUS
-14. 8..2024 klo 8.30-14 aikavälillä. Lukkarissa on tarkka ajankohta. Opintojakson aloituksessa käsitellään osaamistavoitteet, opintojakson sisältö ja suoritukset, aikataulu ja arviointikriteerit. Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi.Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö 2024.)

LUENNOT (lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen)
- 20.8. 2024
- 2.9. 2024

OPPIMISTEHTÄVÄT
-kaikki tehtävät palautetaan 9.10. 2024 klo 8.00 mennessä.
-Palvelujärjestelmä ja sosiaaliset etuudet -tehtävä
-Kaltoinkohtelun tunnistaminen -tehtävä
-Lastensuojeluilmoitus -tehtävä

LASTENTAUTIEN TENTTI CANVAS -oppimisalustalla
-14.10. klo 8.00 mennessä.
-Mikäli olet suorittanut lastentautien opinnot aiemmin, niin asia ei koske sinua

HOITOTYÖN TENTTI CANVAS -oppimisalustalla
-1.10. 2024 Varsinainen tentti
-7.10.2024 Uusinta 1.
-9.10.2024 Uusinta 2.

TYÖPAJAT
-23.9.2024

Työpaja: Nepsy (lehtori Minna Pulli)

-Ryhmä 1. klo 8.30-11.45
-Ryhmä 2. klo 12.30-15.45

Työpaja: Kliiniset menetelmät lasten hoitotyössä (lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen)

-Ryhmä 2. klo 8.30-11.45
-Ryhmä 1. klo 12.30-15.45

VALTAKUNNALLINEN YLESH NÄYTTÖ: Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön osaaminen

- Näyttö tehdään pareittain ja 4-8 hengen ryhmässä.
-Näyttöön kuuluu myös vertaisarviointi ja keskustelu

Näytön aikataulu:
Huomioikaa poikkeava aloitusaika !

- 14.10. 2024
klo 8.15-11.45 Ryhmä1A
klo 12.15 -15.45 Ryhmä1B

- 15.10. 2024
klo 8.15-11.45 Ryhmä 2A
klo 12.15 -15.45 Ryhmä 2B

-Näytön uusinta sovitaan erikseen

Opintojakson toteutuksen aikana tehtävät suoritukset arvioidaan viimeistään neljän viikon kuluttua suorituksesta. Edellisen tulee kuitenkin mahdollistaa se, että vastuuopettaja kirjaa opintojakson kokonaisarvosanat opintosuoritusrekisteriin viimeistään kolmen viikon kuluttua toteutuksen päättymisestä, ellei opettajan työaikajärjestelyistä muuta johdu. Opettajan ilmoittaa opiskelijoille vapaajaksostaan tai muusta työaikajärjestelystä, jos ne vaikuttavat arviointiaikaan. (Laurean tutkintosääntö 1.1.2024)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 4 op arvoinen ja 106,8 h opiskelijan työnä (1 op =26,7 h)

AJANKÄYTTÖ
-Luennot 8 h
-Hoitotyön tentti 2 h
-Työpaja 8 h ( kaksi työpajaa: Nepsy sekä Lasten ja nuorten hoitotyön kliiniset menetelmät)
-Valtakunnallinen Ylesh näyttökoe/Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön osaaminen 4 h
-Lastentautien tentti 1h
-Itsenäinen opiskelu 83,8 h

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla perehdytään lasten, nuorten ja heidän perheidensä kehitysvaiheisiin, erityispiirteisiin, sairauksiin ja niiden hoitoon, hoitotyön menetelmiin, palvelukokonaisuuksiin ja sosiaalisiin etuuksiin.

OSA 1. LASTEN, NUORTEN JA PERHEEN HOITOTYÖ 3 OP
-perhehoitotyön ominaispiirteet
-lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys sekä niiden seuranta
-lapsen vitaalit ja niiden seuranta mm. PEWS, ABCDE
-vastasyntyneen hoito
-lapsen ja nuoren ravitsemus, kivun hoito, pelkojen lievittäminen, kaltoinkohtelu, diabeteksen hoidon erityispiirteet, ripulin ja hengitystieinfektion hoito ym.
-lapsen ja nuoren ja heidän perheensä tutkimukseen valmistaminen
-lapsen, nuoren ja perheen ohjaaminen
-erityistukea tarvitsevat lapset ja perheet
-lapsiperheen palvelut ja sosiaaliset etuudet

OSA 2. LASTENTAUDIT 1 OP
-Tyypilliset lastensairaudet: mm. astma, allergia, rokot, infektiot, leukemia
-Lasten kirurgia ja traumatologia
-Lasten neurologia:mm. epilepsia, CP -oireyhtymä, päänsäryt, ADHD
-Lasten psykosomaattinen oireilu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ARVIOINTI PERUSTUU opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja Laurean vaatimustason II kriteereihin. Kts. Amk-opintojen arviointikriteerit https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/Amk-.aspx#vaatimustaso-ii

OPINTOJAKSON TOTEUTUKSEN AIKAISET SUORITUKSET ja OPINTOJAKSON KOKONAISARVOSANA
Opintojakson toteutuksen aikana tehtävät suoritukset arvioidaan viimeistään neljän viikon kuluttua suorituksesta. Edellisen tulee kuitenkin mahdollistaa se, että vastuuopettaja kirjaa opintojakson kokonaisarvosanat opintosuoritusrekisteriin viimeistään kolmen viikon kuluttua toteutuksen päättymisestä, ellei opettajan työaikajärjestelyistä muuta johdu. Opettajan ilmoittaa opiskelijoille vapaajaksostaan tai muusta työaikajärjestelystä, jos ne vaikuttavat arviointiaikaan. (Laurean tutkintosääntö 1.1.2024)


OPINTOJAKSON SUORITUSTEN ARVIOINTI
-Lastentaudit 1 op hyv/hyl
-Luennot hyväksytty/täydennettävä/hylätty
-Canvas -työtilassa olevat tehtävät hyväksytty/täydennettävä/hylätty,
-Työpajat hyväksytty/hylätty
-Valtakunnallinen Ylesh näyttö /Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön osaaminen hy/hyl
-Hoitotyön tentti HYL - T1-K5

OPINTOJAKSON NUMERAALINEN ARVOSANA on sama kuin hoitotyön tentin arvosana.

Oppimistehtävät ja tentit tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla


AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä


RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti


AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden