Sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittäminen ja yrittäjyys (6 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BT03-3029
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
6 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Pirkko Rimpilä-Vanninen
- Johannes Koskinen
- Sanna Pirinen
- Anja Mertanen
Vastuuopettaja
Sanna Pirinen
Ryhmät
-
SHB222SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia antaen näyttöä sisäisestä yrittäjyydestä omassa työskentelyssään
- toimia antaen näyttöä sitoutumisestaan asiakaslähtöisten ja vaikuttavien palveluiden kehittämiseen
- kriittisesti arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta ja vaikutuksia sekä tunnistaa uudistamistarpeita yksilön, asiakasryhmien ja yhteiskunnan näkökulmasta
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida oman alansa innovaatioprojektin hyödyntäen monialaista asiantuntijayhteisöä ja –verkostoa
- käyttää soveltuvia tutkimus-, kehittämistyöntyön ja palvelumuotoilun menetelmiä innovaatioprojektissa
- arvioida innovaatioprojektin tuloksia, prosessia sekä syntynyttä tulosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
- viestiä vakuuttavasti syntyneistä tuote- ja palveluratkaisuista ja liikeideoista
- osaa tuottaa laadukasta ja motivoivaa ohjausmateriaalia asiakkaan ja työyhteisön käyttöön
- tunnistaa sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä
Toteutustapa
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Palveluiden kehittäminen: Opiskelijaprojekti yhteistyökumppanin kanssa.
Yrittäjyys: Yrittäjyysopinnot suoritetaan verkko-opintoina. Opintojakson yrittäjyys -moduulit ovat itsenäisesti ja omassa aikataulussa suoritettavia kokonaisuuksia.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ilmoitetaan Canvas -työtilassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Campusonlinen vastaavat opinnot.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Osallistava yhteiskehittäminen -projekti toteutuu kokonaisuudessaan työelämäyhteistyössä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ks. ystävällisesti Pakki ja Tuudo.
Läsnöololtaan pakolliset kerrat:
- opintojakson aloitus
- opiskelijaprojektin työpajapäivät
- viestinnän paja
- seminaaripäivä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kokonaisuus on 26,7 h x 6, joka tarkoittaa noin 160 h opiskelijan työtä.
Opintojakso on jaettu kahteen teemaan:
Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen 4 op 107 h
Yrittäjyys 2 op 53,5 h
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso koostuu seuraavista asioista:
Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen, josta teoreettista opiskelua 1 op (Palvelumuotoilu) ja yhteiskehittämisprojekti 3 op. Yhteensä 4 op.
Yrittäjyys 2 op
Lisätietoja opiskelijoille
Ensimmäisellä lähiopetuskerralla tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2. Kaikissa moduuleissa arviointi perustuu kirjallisiin tehtäviin, jotka arvioidaan T1-K5. Opintojakson tehtävien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetaan ja käydään läpi opintojakson orientaatioissa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Canvas tehtävät suoritettu hyväksytysti
Aktiivinen osallistuminen opintojakson kontaktikertoihin
Yhteiskehittämisprojektista T1-K5 arvosana
Yrittäjyydestä T1-K5 arvosana
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta hyväksytyn suorituksen kriteerejä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa
-käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa
perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
-toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa
toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
-kuvata oman toimintansa
merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa
opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa
-arvioida kriittisesti tietoa ja perustella
toimintaansa tutkitun tiedon avulla
-esittää ratkaisuja ammatillisiin
tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas-
tai kumppanisuhdetta
-edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä
ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa
kehittymistä suhteessa opinnon
osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
-arvioida ja kehittää ryhmän
yrittäjämäistä ja vastuullista
työskentelyotetta
- arvioida osaamisen
hyödyntämismahdollisuuksia sekä
suunnitella omaa ja ryhmän
kehittymistä
-arvioida tuotetun tiedon, taidon
tai idean sovellettavuutta ja
vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai
yhteistyötahojen tarpeita
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä
päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja
kokemuksellisen tiedon toisiinsa