Siirry suoraan sisältöön

Päätöksenteon ilmiöt johtamisessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9469-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

03.02.2025 - 15.06.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu johtamisessa (HYV9), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Markus Kanerva
  • Kaisa Hytönen

Vastuuopettaja

Kaisa Hytönen

Ryhmät

  • HYV924SJ
    Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu johtamisessa, yamk, S24, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
• tunnistaa ja arvioida päätöksenteon ilmiöitä käytännön johtamistyössä
• soveltaa käyttäytymistieteellistä näkökulmaa johtamisen eri tasoilla
• suunnitella konkreettisia muutosehdotuksia ja viedä ne läpi toimintojen johtamisessa hyödyntäen käyttäytymisen muutoksen teorioita

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina. Opinnolla on aikataulutettua opetusta kampuksella. Lähipäivät pidetään Tikkurilan kampuksella ja opintojaksosuoritus edellyttää lähiopetuspäiviin osallistumista. Mahdollisissa pakollisissa poissaolotilanteissa opiskelija sopii opettajan kanssa lähipäivän korvaavasta suorituksesta. Lähipäivät sisältävät tietoperustaa rakentavaa opetusta, lukuaineistoihin pohjautuvaa keskustelua ja ryhmätehtäviä. Opintojakson lähipäivissä pidettävät, vertaisryhmissä toteutettavat ryhmäcoaching-keskustelut ovat keskeisessä roolissa oman johtajuuden tarkastelussa ja reflektoinnissa.

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opintoihin liittyvät materiaalit ja tehtävät julkaistaan Canvas-työtilassa. Lähipäivien ulkopuolella viestintä tapahtuu Canvasissa (ilmoitukset, keskustelupalsta, viestit).

Opinnossa on sekä lähipäivien ulkopuolella että lähipäivien aikana tapahtuvaa ryhmätyöskentelyä. Lähipäivien ulkopuolella opintoon sisältyy Canvasin verkkokeskustelualueella toteutettava ryhmätehtävä sekä piehryhmissä toteutetava artikkelin kirjoitustehtävä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään vertaispalautteenantoa. Opintojakson aikana tuotettujen artikkeleiden pohjalta koostetaan julkaisu Laurean julkaisusarjaan. Julkaisuprosessiin osallistuminen on vapaaehtoista.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Robbins, S. 2017. Essentials of Organizational Behavior. Pearson Education. Luvut 9-17. Saatavilla e-kirjana Laurea Finnan kautta.

Pardey, D. 2026. Introducing Leadership, Taylor & Francis Group. Saatavilla e-kirjana Laurea Finnan kautta.

Sutter, M. 2023. Behavioral Economics for Leaders : Research-Based Insights on the Weird, Irrational, and Wonderful Ways Humans Navigate the Workplace, John Wiley & Sons, Inc. Saatavilla e-kirjana Laurea Finnan kautta.

Drucker, P. 2004. What makes an effective executive? Harvard Business Review, 82(6), 58-63.

Knittle, K., Heino, M., Marques, M. M., Stenius, M., Beattie, M., Ehbrecht, F., Hagger, M.S., Hardeman, W. & Hankonen, N. (2020). The compendium of self-enactable techniques to change and self-manage motivation and behaviour v. 1.0. Nature Human Behaviour, 4(2), 215-223.​

Muu opintojakson Canvas-työtilassa mainittu kirjallisuus. Opintojaksolla korostuu myös itsenäinen tiedonhaku.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintoon sisältyy pienryhmissä tuotettava työelämää kehittävä artikkelin kirjoitustehtävä, joka kohdistuu konkreettiseen kehittämistarpeeseen. Julkaisun tuottaminen Laurean julkaisusarjaan.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson lähitapaamiset ovat merkittävässä osassa opintojakson suoritusta. Lähipäivien aikana tehtävät tehtävät ovat osa arvioitavia suorituksia. Mikäli et pysty osallistumaan lähipäiviin sovi poissaolon korvaavasta tehtävästä opintojakson opettajan kanssa.

Tehtävien palautuspäivämääristä sovitaan yhdessä ensimmäisessä lähipäivässä.

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla: Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla hyödynnetään kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Lähipäivätyöskentely: 20t
Verkkokeskustelu: 10t
Lukumateriaalit: 30t
Oppimispäiväkirja: 15t
Kehittämispainotteinen artikkeli: 60t

Sisältö ja sen jaksotus

Opinnolla tarkastelemme päätöksenteon ilmiöitä osana johtamista. Opinnolla pohdimme esimerkiksi johtamisen toimenpiteiden vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä sekä pohdimme johtamiskäytäntöjen kehittämistä päätöksenteon ilmiöiden näkökulmasta. Opiskelija saa opinnon kautta näkemystä muutoshankkeiden läpivientiin ja niitä mahdollisesti estäviin tekijöihin. Opintojaksolla painottuu myös oma henkilökohtainen kasvu johtajuudessa. Johtajuudessa kasvun prosessia tukevat päätöksenteon ilmiöiden teoreettisisten lähtökohtien tarkastelu ja reflektointi. Opinnolla opiskelija omaksuu taitoja systemaattisesta kehittämistoiminnasta osana johtamista. Opiskelijalla on hyvät valmiudet innostaa ja sitouttaa henkilöstö toiminnan jatkuvaan parantamiseen sekä taitoa johtaa omaa toimintaa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opintojakso kuuluu Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu -koulutuksen ydinopintoihin. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää opintojaksojen A9393, A9394 sekä A9395 sisältöjen hallintaa.

Opintototeutuksen laatua on arvioitu.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Opintojakson opettajat arvioivat seuraavat tehtävät: verkkokeskustelu, oppimispäiväkirja (hyväksytty / hylätty) ja kehittämispainotteinen artikkelin kirjoitustehtävä. Palaute annetaan neljän viikon kuluessa tehtävän määräpäivästä.

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen tietoperustan monipuolisesti hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä. (Tietoperusta)
- analysoida ajankohtaisia ja relevantteja tieteellisiä lähteitä kriittisesti. (Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin kriittisesti ajatellen. (Tietoperusta)
- nostaa esille relevantteja ja kriittisiä näkökulmia tietoperustaan liittyen. (Tietoperusta)
- kehittää uusia perusteltuja ratkaisuja vaativiin tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmiin hyödyntäen soveltuvaa kehittämisprosessin mallia tai menetelmää. (Kehittäminen)
- toimia kehittäjänä monimutkaisissa, ennakoimattomissa ja/tai uusia strategisia lähestymistapoja vaativissa kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)
- arvioida asioita avoimesti ja rohkeasti useista eri näkökulmista ja rakentaa olemassa olevan tietämyksen pohjalta uutta, innovatiivista ja toimivaa näkökulmaa. (Luovuus)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti yleisön huomioiden. (Viestintä)
- hyödyntää luovia keinoja viestinnässä. (Viestintä)
- soveltaa tietoja ja taitoja vastuullisesti ja itsenäisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- tuottaa vastuullisia ja eettisiä ratkaisuja perustellusti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- organisoida ja johtaa omaa toimintaansa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- suunnitella ja aikatauluttaa työskentelynsä systemaattisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia epävarmuuden sietoa vaativissa tilanteissa voittaen haasteet itsenäisesti ja perustellusti (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia rakentavasti ja päämäärätietoisesti yhteistyössä muiden kanssa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:

- luoda olennaisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä analysoiden. (Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin omaa ajattelua osoittaen. (Tietoperusta)
- pohtia kriittisiä kysymyksiä tietoperustaan liittyen. (Tietoperusta)
- kehittää perusteltuja ratkaisuja tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmiin hyödyntäen kehittämisprosessin mallia tai menetelmää. (Kehittäminen)
- toimia kehittäjänä monimutkaisia ja uusia lähestymistapoja vaativissa kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)
- arvioida asioita avoimesti eri näkökulmista ja rakentaa olemassa olevan tietämyksen pohjalta jotain omintakeista ja toimivaa.(Luovuus)
- viestiä asiantuntevasti suullisesti ja kirjallisesti. (Viestintä)
- hyödyntää monipuolisesti viestinnän keinoja. (Viestintä)
- soveltaa tietoja ja taitoja ilmentäen vastuullisuutta ja itsenäisyyttä. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- tuottaa ratkaisuja, jotka ilmentävät vastuullisuutta ja eettisyyttä. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- organisoida omaa toimintaansa aikatauluista sopien. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia itsenäisesti epävarmuuden sietoa vaativissa tilanteissa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia rakentavasti yhteistyössä muiden kanssa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:

- luoda aiheeseen perustellun tietoperustan hyödyntäen tutkimuksellisia lähteitä (esim. vertaisarvioimattomat tieteelliset tekstit).(Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin. (Tietoperusta)
- esittää tarkasteltavasta aiheesta oleellisia kysymyksiä. (Tietoperusta)
- kehittää perusteltuja ratkaisuja kehittämisongelmiin. (Kehittäminen)
- toimia kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)
- tarkastella asioita avoimesti eri näkökulmista ja suunnitella olemassa olevan tietämyksen pohjalta toimivia ratkaisuja. (Luovuus)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
- hyödyntää viestinnän keinoja. (Viestintä)
- suunnitella ja toteuttaa työskentelyä aikataulujen mukaisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia osoittaen vastuullisuutta, itsenäisyyttä ja eettisyyttä (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia epävarmoissa tilanteissa.(Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- työskennellä yhdessä muiden kanssa (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Opinnon tai sen osan uusimisen ja korottamisen aikataulut ja muut reunaehdot sovitaan kirjallisesti opinnon alussa. Tiedot löytyvät Canvas-alustalla.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkastuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen Canvas-alustalla.