Markkinoinnin perusteet (10 op)
Toteutuksen tunnus: HL00BQ78-3059
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, liko
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Anne Martola
- Laura Salmi
Vastuuopettaja
Anne Martola
Ryhmät
-
HLA224KALiiketalouden koulutus, henkilöstöjohtaminen, monimuotototeutus, K24, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja vastuullisesti*
- hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
- tehdä markkinoinnin kehittämisprojektin**
*Tarkennus "vastuullisesti" astuu voimaan 1.8.2024.
** Tavoitteen lopusta on on jätetty pois tarkenne "tiimissä". Muutos astuu voimaan 1.8.2024.
Toteutustapa
Monimuotototeutuksessa edellytys on, että opiskelija osallistuu ryhmälle suunniteltuihin yhteisiin opetustilaisuuksiin Leppävaaran kampuksella seuraavasti:
Alla olevien opetusaikojen lisäksi opiskelijatiimeillä on erikseen sovittuja ohjausaikoja lehtoreiden kanssa.
12.01.2024 12.30 - 15.00
09.02.2024 09.00 - 11.30
10.02.2024 12.30 - 15.00
07.03.2024 15.15 - 17.45
09.03.2024 09.00 - 11.30
06.04.2024 09.00 - 11.30
03.05.2024 15.15 - 17.45
Huomioitavaa on, että opiskelu monimuotototeutuksessa edellyttää opiskelijalta erityistä itseohjautuvuutta, erityisesti aikataulutuksen osalta. Mahdollisen työn, yksityiselämän ja opiskelun yhdistäminen on vaativaa. Kannustamme erityisesti oman ryhmän/tiimin vertaistukeen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Markkinoinnin kirjallisuus:
Bergström & Leppänen, 2021: Yrityksen asiakasmarkkinointi
Komulainen, 2023: Menesty digimarkkinoinnilla
Korkiakoski, 2023: Huomisen asiakas
Oheismateriaali:
Kotler. 2017: Marketing 4.0 moving from traditional to digital
Aminoff, J. & Rubanovitsch M.2015: Ostovallankumous
Marko Filenius, Digitaalinen asiakaskokemus: menesty monikanavaisessa liiketoiminnassa
Kehittämistyöhön liittyvät materiaalit:
Ojasalo, Moilanen, Ritalahti: Kehittämistyön menetelmät (WSOYpro).
Muita hyviä yleisteoksia ovat esim.
Tarja Heikkilä: Tilastollinen tutkimus (Edita)
Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill: Research Methods for Business Students (Prentice Hall)
Ranjit Kumar: Research Methodology - A step-by-step guide for beginners (Sage)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakso toteutetaan Laureassa käytössä olevan pedagogisen mallin Learn by Developing (LbD) mukaisesti. Opintojakson tietopohja nivotaan ja sovelletaan opiskelijoiden valitsemaan yritykseen. Opiskelijat hankkivat tietoa yrityksestä julkisista lähteistä, havainnoimalla markkinoita ja haastattelemalla yrityksen markkinoinnin edustajaa. Lopputuotos on kirjallinen raportti, joka sisältää yrityksen markkinoinnin nykytila-analyysin ja markkinoinnin kehittämiseen suuntaavan työn. Raportin voi antaa yrityksen käyttöön.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Jokainen opetustilaisuus on tärkeä (kts opetuspäivät) .
Opintojakson aloituspäivämääränä opiskelijan on tutkintosäännön mukaisesti oltava paikalla.
Opetustilaisuuksien lisäksi tiimi sopii yhteisistä tapaamisajoista. Tiimin jäsenten keskinäinen vuorovaikutus, kasvotusten kohtaaminen ja yhdessä luodut pelisäännöt ovat perusta opinnoissa menestymiseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 10 pistettä, joka tarkoittaa n. 270 opiskelijan työtuntia.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso koostuu kolmesta teemasta. Teemat ohjaavat opetusta ja sisältöjä, joita on avattu Canvasin työtilassa Moduuleissa 1-3.
1. Markkinoinnin ja myynnin käsitteet, asiakaskokemus ja ostokäyttäytyminen
2. Markkinoinnin kilpailukeinoanalyysi
3. Markkinoinnin kehittämisprojekti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää vähintään 51 pistettä/100 pistettä.
Arviointitaulukko esitetään Canvasin työtilassa.
Yksilötöiden osuus arvioinnista on yhteensä 50 %
Tiimityön osuus arvioinnista on 50%
Arviointi perustuu Laurean arviointikriteereihin vaativuustasolla 1. (Kts opiskelijaintra: Laurean arviointikriteerit) . Lisäksi tehtäviin voi liittyä tarkentavia arviointikriteerejä, jotka löydät tehtävien kuvauksista.
Lisätiedot
Seuraava ohje koskee Digitaalisten palvelujen kehittämisen koulutuksen opiskelijoita, joilla opintojakson suorittaminen on viivästynyt: opintojakson tilalle on vuodesta 2025 alkaen tullut opintojakso ND00CC00 Liiketoimintaympäristöt 5 op. Eriävästä laajuudesta johtuen sovitaan lisäksi erikseen, millä liiketalouden perussisällöllä voi korvata puuttumaan jäävät 5 op tai suoritetaan uuden OPS-rakenteen mukaisesti enemmän pakollisia IT-opintoja.
Myöskään turvallisuusalan opiskelijoille ei ole enää omaa opintojaksototeutusta opintojaksosta kevätlukukauden 2025 jälkeen. Mikäli opintojakso on jäänyt suorittamatta turvallisuusalan opiskelijalta viimeisen koulutuksen oman toteutuksen mukana, sen voi suorittaa liiketalouden koulutuksen opintototeutuksella.