Seksuaali- ja lisääntymisterveys (3 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS95-3039
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 28.02.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Miska Mustonen
- Meri Vuorinen
Vastuuopettaja
Miska Mustonen
Ryhmät
-
SHG223SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S23, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa tietojaan anatomiasta ja fysiologiasta seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä
- analysoida seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden merkitystä työssään
- soveltaa tutkimustietoa ja suosituksia tunnistaessaan seksuaali- ja lisääntymisterveyteen vaikuttavia tekijöitä ja perustellessaan niiden tukemisen menetelmiä
- tunnistaa potilaan seksuaalisuuteen liittyvät ohjauksen tarpeet sairauksien ja kriisien yhteydessä
- ottaa puheeksi seksuaalisuuteen liittyvät asiat potilaan ja hänen läheisensä kanssa
- toteuttaa seksuaaliohjausta osana sairaanhoitajan/terveydenhoitajan työtään
- kuvata keskeisimmät naistentaudit ja niiden tutkimuksen, hoidon ja seurannan
- kuvata ja selittää raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan
- kuvata ja perustella raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan keskeiset tutkimukset ja hoitotyön menetelmät
- kuvata äidin, vastasyntyneen ja perheen hoidon periaatteet lapsen syntymän jälkeen
Toteutustapa
Monimuotototeutus:
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Opinto suoritetaan osittain itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden / määräaikaan mennessä. Opetuskertojen tallenteet ovat katsottavissa jälkikäteen Canvasissa. Opinnossa on pienryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun verkkokeskustelussa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bildjuschin, K & Ruuhilahti, S 2010: Puhutaan seksuaalisuudesta. Helsinki: Kirjapaja.
Ritamo, M; RyttyläinenKorhonen, K & Saarinen, S 2011: Seksuaalineuvonnan
tueksi. THL raportteja 27/2011.
Ryttyläinen, K & Valkama, S 2010: Seksuaalisuus hoitotyössä. Helsinki: Edita.
Linkit oppimateriaaleihin tehtävien tekemiseen löytyvät Canvasista kunkin tehtävän kohdalta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä." Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aloituskerralla Zoom-orientaatiossa läsnäolovelvoite. Osallistuminen vahvistaa opintojaksolle osallistumisen. Ajankohta löytyy lukujärjestyksestä.
Zoom-luennot löytyvät lukujärjestyksestä.
Työpajan ajankohta löytyy lukujärjestyksestä.
Aikataulut löytyvät lukujärjestyksestä, työpajassa läsnäolovelvollisuus.
Aikataulu käydään läpi orientaatiossa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Seksuaali- ja lisääntymisterveys 3 op
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. 3x26,7h = n. 80h
Sisältö ja sen jaksotus
Ydinsisällöt:
Seksuaali-ja lisääntymisterveyden keskeinen käsitteistö ja seksuaalioikeudet
Seksuaalisuuden anatomis-fysiologinen, psyykkinen ja sosiokulttuurinen perusta
Oman seksuaalisuuden ja seksuaalisuuden monimuotoisuuden kohtaaminen
Seksuaaliohjaus osana sairaanhoitajan työtä, PLISSIT-malli
Seksuaaliterveyden omahoito, puheeksiottoja edistäminen hoitotyössä
Seksuaaliterveyden edistäminen eri potilasryhmien ja sairauksien hoidossa
Naistentaudit ja synnytykset
Naistentautien yleisimmät tutkimukset
Yleisimmät naistentaudit: Kuukautiskierron muutokset. Tulehdukselliset naistentaudit. Gynekologiset kasvaimet. Virtsankarkailu. Ympäreileikkaus. vaihdevuodet
Perhesuunnittelu: Raskauden ehkäisy, keskeytys, lapsettomuus.
Raskaus ja synnytys: Normaali raskaus ja synnytys.
Seksitaudit ja niiden ehkäisy
Normaalin raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan kulku, seuranta ja menetelmät äitiyshuollossa
Opiskelija kerää suorittamistaan arvioitavista tehtävistä pisteitä, joista opinnon kokonaisarvosana muodostuu.
Opintojakso koostuu kolmesta moduulista ja työpajasta
Moduuli 1: Seksuaalisuus
Moduuli 2: Seksuaali- ja lisääntymisterveys
Moduuli 3: Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika
Työpajat 2 x 4 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 1. https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/Jaetut%20asiakirjat/Arviointikriteerit%20amk.pdf?
Opintojen aikana keräät suorittamistasi arvioitavista tehtävistä pisteitä, joista opinnon kokonaisarvosana muodostuu.
Opintojakson arviointi arvosanalla T1-K5.
Arvosana T1 edellyttää, että saat vähintään 50 % kokonaispistemäärästä.
Tehtävät painotetaan tehtäväryhmittäin seuraavasti:
Seksuaalisuus 30%
-Testaa osaamisesi: Seksuaaliterveyden käsitteet
-Kokoava tehtävä: Seksuaalisuus
Seksuaali- ja lisääntymisterveys 35%
-Tentti: Seksuaali- ja lisääntymisterveys
Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika 35%
-Alustus ja keskustelu
Työpajat hyv/hyl.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
.
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
.
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS (arvioidaan soveltuvin osin)
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
.
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
.
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS (arvioidaan soveltuvin osin)
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
.
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
.
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS (arvioidaan soveltuvin osin)
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden