Kosmetiikka-alan liiketoiminnan strateginen kehittäminen digitalisoituvassa ympäristössä (10 op)
Toteutuksen tunnus: KY00BO10-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
10.01.2024 - 04.06.2024
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
8 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, palvelu
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Kosmetiikka-asiantuntijuuden kehittäminen ja johtaminen (KYV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Satu Vuorela
- Auli Hietanen
- Mila Andersén
- Jussi Järvi
Vastuuopettaja
Auli Hietanen
Ryhmät
-
KYV224KJKosmetiikka-asiantuntijuuden kehittäminen ja johtaminen, yamk, K24, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa eri liiketoimintamalleja kosmetiikka-alan muuttuvassa ja digitaalisessa toimintaympäristössä
- hyödyntää erilaisia suunnittelumenetelmiä ja kehittää verkkoliiketoiminnan palvelumalleja
- arvioida ja tunnistaa yksilön kannalta oleellisia kuluttajan päätöksentekoon liittyviä ilmiöitä
- tutustua erilaisiin projektinhallinnan työkaluihin
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina. Lähiopetusta on neljänä päivänä Tikkurilan kampuksella YAMK-lähiopetuspäivien aikataulun mukaan. Muu osa opintojaksosta toteutetaan itsenäisesti ja ryhmätöinä sekä verkko-opintoina. Lähiopetuspäiviin osallistuminen on suositeltavaa. Mahdollisista ennakkoon tiedossa olevista poissaoloista tulee sopia etukäteen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Luentomateriaali ja muu opintojaksolla käytettävä materiaali tulee Canvasiin opintojakson edetessä.Canvas-työtila aukeaa opintojakson alettua.
Oman aiheen mukainen kirjallisuus löytyy normaalisti kirjaston tietokantojen avulla.
LibGuides e-aineistot: https://libguides.laurea.fi/kauneudenhoitoala
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Estenomi YAMK-opintojen aikataulun mukaan.
19.1.2024 09.00 - 16.30
14.3.2024 09.00 - 16.30
12.4.2024 09.00 - 16.30
18.5.2021 09.00 - 16.30
Aikataulu tulee tarkistaa Pakista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Tällä 10 opintopisteen opintojaksolla opiskelija tutustuu monipuolisesti erilaisiin palvelumuotoilun menetelmiin ja soveltaa niitä kosmetiikka-alan liiketoimintaan. Opintojaksolla hyödynnetään suunnittelutyökaluja, kuten erilaisia kanvaaseja ja kehitetään ajankohtaisia liiketoiminnan palvelumalleja. Projektinhallinnan prosessit ja työkalut tulevat tutuiksi opintojakson ryhmätöissä.
Ryhmätyössä paneudutaan yrityksen digitaalisten palvelujen kehittämiseen.
Kuluttajan päätöksentekoon liittyvät ilmiöt ovat kosmetiikka-alallakin erityisen mielenkiintoisia. Opintojaksolla opiskelija pääsee tutustumaan päätöksenteon ilmiöihin, niiden taustoihin ja niitä tukeviin teorioihin.
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suoritus perustuu annettuihin tehtäviin ja niiden tekemiseen. Myöhässä tehdyt tehtävät laskevat arvosanaa. Opintojakson esityskerroilla on pakollinen läsnäolo ja niiltä poissaoleminen laskee arvosanaa.
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Hylätty (0)
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi.” (Laurean tutkintosääntö.)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)