Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (6 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS88-3039

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 11.08.2024

Ajoitus

20.08.2024 - 31.10.2024

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

84 % Lähiopetus, 16 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Silja Laitila
  • Eija Söderlund

Vastuuopettaja

Silja Laitila

Ryhmät

  • SHV223SN
    Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S23, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata tavallisimmat lasten, nuorten ja aikuisten mielenterveyshäiriöt ja niiden keskeiset tutkimus- ja hoitomenetelmät
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan mielenterveys- ja päihdehoitotyössä tehtäviä päätöksiä, lähestymistapoja ja työmenetelmiä
- soveltaa voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen periaatteita mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoidossa ja läheisten tukemisessa
- tunnistaa potilaan vaikeita tunteita, psyykkisen kuormituksen sekä surun ja kriisin ja osaa kuvata, miten auttaa potilasta ja hänen läheisiään niiden käsittelyssä
- kuvata mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän, digitaalisten palveluiden ja moniammatillisen tiimi- ja verkostotyön merkityksen
- kuvata mielenterveyspotilaan lääkehoidon erityispiirteet
- selittää eettisten ohjeiden ja lainsäädännön merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- tunnistaa kulttuureihin ja alakulttuureihin liittyviä erityispiirteitä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- analysoida mielenterveys- ja päihdehoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä
- analysoida omien asenteiden, käsitysten ja voimavarojen merkitystä potilaslähtöisen mielenterveys- ja päihdehoitotyön toteutumisessa

Toteutustapa

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojakso 6op on osa moduulia Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä ja toteutus siältää sekä verkko-opiiskelua että opetusta Tikkurilan kampuksella. Toteutukselle voivat osallistua Laurean sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijat ja tälle toteutukselle valitaan ensisijaisesti opiskelijat ryhmästä SHV23KN. Opintojaksolla hyödynnetään verkossa toteutuvaa käänteistä oppimista, erilaisia luentoja, työskentelyä pienryhmissä sekä simulaatiota/työpajoja.

Opintojakon osat:
OSA 1: Psykiatria ja päihdelääketiede
OSA 2: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö
OSA 3: YleSh-tietotesti

Toteutustapa
OSA 1. Canvasissa (itsenäinen verkko-opiskelu)
OSA 2. Lähiopetuksena kampuksella tai Zoomissa (luennot, työpajat, ulkopuoliset luennoitsijat, simulaatiot) sekä materiaalit verkossa. Sisältää seminaari -tai projektityön, mikä tehdään pienryhmissä sekä työelämäyhteistyökumppanin kanssa sovitulla tavalla.
OSA 3. Tikkurilan kampuksella

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan Canvasissa. Samaa lähdemateriaalia käytetään opintojakson aikana opiskelun tukena ja se on myös materiaalina tietotestiin ja työpajoihin/simulaatioihin valmistautumisessa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksoon liittyy seminaari ja/tai LbD-projekti. Projektin sisältö ja aikataulu tarkentuu lopulliseen muotoonsa opintojakson alkaessa. Ohjeistus ja ryhmiin jakautuminen tapahtuu orientaatiokerralla.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson teoriaopetus toteutuu pääosin ennen käytännön harjoittelujaksoa. Opintojakson aikataulut, sisältö ja suoritustavat läpikäydään tarkemmin ensimmäisellä luentokerralla sekä tehdään pienryhmäjaot. Osallistumalla luennolle opiskelija myös varmistaa osallistumisensa kurssille (ks. Laurean tutkintosääntö).

Kokeet/tehtävät:
- Canvasin "Osoita osaamisesi –testi" suoritettu
- LbD -projekti/seminaarityö
- YleSh valtakunnallinen tietotesti

Läsnäolovelvoite:
- orientaatiokerta
- kokemusasiantuntijan ja työelämäkumppanin luennot
- seminaari- ja projektiesitykset
- simulaatiot ja työpajat
- YleSh valtakunnallinen tietotesti valvotusti kampuksella

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

6op = 162h opiskelijan työtä sisältäen luennot, työpajat, seminaarit ja simulaatiot, valtakunnallisen tietotestin sekä
Itsenäisen opiskelun.

Sisältö ja sen jaksotus

- Psykiatria ja päihdelääketiede: Lasten, nuorten ja aikuisten keskeisimmät mielenterveyden häiriöt ja kliinisen mielenterveys- ja päihdetyön tavallisimmat diagnostiset tutkimukset ja hoitomenetelmät?
- Mielen hyvinvointiin ja -terveyteen liittyvä keskeinen käsitteistö ?
- Psyykkisen kuormituksen tunnistaminen ja vaikeiden tunteiden käsittely mielenterveys- ja päihdetyössä sekä osana somaattisesti sairastuneen potilaan kokonaishoitoa
- Mielenterveyden tukemisessa ja mielenterveyshäiriöiden hoidossa ja päihdetyössä käytettävät lähestymistavat ja menetelmät, hoitosuhdetyöskentely mielenterveys- ja päihdetyössä
- Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaava lainsäädäntö ja eettiset ohjeet ja kysymykset ?
- Mielenterveystyön palvelujärjestelmä, digitaaliset palvelupolut, moniammatillinen tiimi- ja verkostoyhteistyö mielenterveys- ja päihdetyössä, työnohjaus
- Mielenterveyspotilaan lääkehoidon erityispiirteet

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

OSA 1: Canvasin tehtävät ja "Osoita osaamisesi –testi" tehtynä. (HYV/HYL)
OSA 2: Aktiivinen osallistuminen luennoille, työpajoihin ja simuaatioihin.
Seminaarityö tai LbD -projekti arvioidaan (T1-K5)
OSA 3: YleSh -tietotesti (T1-K5)

Kokonaisarvosana muodostuu YleSh -tietotestistä (50%) ja Seminaarityö/LbD -projektista (50%)

Kurssin arvioinnissa käytetään Laurean yleisiä arviointikriteerejä, vaatiivuustaso I: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf