Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittäminen ja yrittäjyys (6 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BT03-3022

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Saara Helander
  • Kirsi Ronkainen

Vastuuopettaja

Kirsi Ronkainen

Ryhmät

  • SHV222SA2
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Tikkurila, ryhmä 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia antaen näyttöä sisäisestä yrittäjyydestä omassa työskentelyssään
- toimia antaen näyttöä sitoutumisestaan asiakaslähtöisten ja vaikuttavien palveluiden kehittämiseen
- kriittisesti arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta ja vaikutuksia sekä tunnistaa uudistamistarpeita yksilön, asiakasryhmien ja yhteiskunnan näkökulmasta
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida oman alansa innovaatioprojektin hyödyntäen monialaista asiantuntijayhteisöä ja –verkostoa
- käyttää soveltuvia tutkimus-, kehittämistyöntyön ja palvelumuotoilun menetelmiä innovaatioprojektissa
- arvioida innovaatioprojektin tuloksia, prosessia sekä syntynyttä tulosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
- viestiä vakuuttavasti syntyneistä tuote- ja palveluratkaisuista ja liikeideoista
- osaa tuottaa laadukasta ja motivoivaa ohjausmateriaalia asiakkaan ja työyhteisön käyttöön
- tunnistaa sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä

Toteutustapa

PÄIVÄOPETUS

Opintojakso jakautuu kahteen kokonaisuuteen:

1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
2) Yrittäjyys 2 op

---

1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op


- Opinto on toteutustavaltaan yhdessä tehtävä projekti. Kehittämisprojekti tehdään kumppaniyrityksen/ työelämäkumppanin toimeksiannon pohjalta tiimityönä, joka on etukäteen aikataulutettu.
- Opinnolla on aikataulutettua lähiopetusta ja työpajoja koululla, tiimien ohjausta sekä tiimien itsenäistä työskentelyä. Opiskelijan on hyväksytyn suorituksen saamiseksi VÄLTTÄMÄTÖNTÄ (=pakollista) osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti tiiminsä kanssa. Opetus- ja ohjaustilanteita ei tallenneta. Mikäli poissaoloja kertyy, opettajalla on mahdollisuus pyytää täydentävää näyttöä opiskelijan osaamisesta.
- Opinnon toteutus perustuu Canvasiin rakennettuun oppimisympäristöön, joka avautuu n. 1 viikko ennen toteutuksen alkua.
- Tiimit muodostetaan opiskelijoiden ehdotusten pohjalta. Opettajan vastuulla on, että kaikille opiskelijoille löytyy tiimi.
- HUOM! Tämän toteutuksen opintoja ei voi tehtä etänä, itsenäisesti eikä verkko-opintona.

Suoritukset

- Pakollinen orientaatiokerta (Huomioi tutkintosääntö).
- Palvelumuotoiluprojektin 4 kehittämisvaiheen toteutus ja niiden tuotokset/ tulokset.
- Loppuarviointi (sis. vertaisarvioinnin)
- Tietotesti (hyv./hyl.)

2) Yrittäjyys 2 op
- Yrittäjyyden opinnot rakentuvat ensin tehtävistä itsenäisistä tehtävistä JA opitun pohjalta käytävästä yhdestä n. 1,5 h kestävästä tiimin lukupiirikeskustelusta.
- Opettaja muodostaa tiimit sen jälkeen, kun opintoihin osallistuvat opiskelijat ovat selvillä. Tiimijakoa ei tule muuttaa ilman neuvottelua opettajan kanssa.
- Opiskelijat sopivat tiimissä itsenäisesti aikataulun tehtävien ja lukupiirin toteutukseen.
- Opinnon toteutus perustuu Canvasiin rakennettuun oppimisympäristöön, joka avautuu n. 1 viikko ennen toteutuksen alkua.
- Yrittäjyyden tehtävät voit aloittaa viikolta 35 (26.8.24).

Aika ja paikka

Alustava aikataulu, johon saattaa tulla muutoksia kumppanin kanssa käytävissä neuvotteluissa.

16.09.2024 08.15 - 11.30 B505-506 (50 henkilöä) Orientaatio. Pakollinen
17.09.2024 09.00 - 15.00 B505-506 (50 henkilöä) Löydä-vaiheen käynnistys. Pakollinen.
25.09.2024 10.00 - 15.45 A306 (24 henkilöä) Tiimien työskentelyä
01.10.2024 10.00 - 15.45 B304 (76 henkilöä) Määritä-vaihe. Pakollinen.
09.10.2024 09.00 - 15.00 B308 (48 henkilöä) Kehitä-vaihe. Pakollinen.
16.10.2024 09.00 - 14.00 B505-506 (50 henkilöä) Prototypointi ja testaus. Pakollinen.
23.10.2024 09.00 - 14.00 B505-506 (50 henkilöä) Testaushaastattelut Teamsissa Pakollinen
29.10.2024 10.00 - 16.00 B505-506 (50 henkilöä) Suullinen viestintä ja valmistautuminen loppuesityksiin, Saara H
30.10.2024 12.30 - 15.45 B304 (76 henkilöä) Ohjaukset & pakollinen tietotesti klo. 14.45.-15.45
08.11.2024 9.00 - 13.00 B101 Loppuesitykset Teamissa. Pakollinen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esim.

Stickdorn, M. & Schneider J. 2010. This is service design thinking. Amsterdam : BIS Publishers.

Stickdorn M., Hormess M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This Is Service Design Doing. Sebastopol: O’Reilly, 26.

Koivisto & al, 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. E-kirja. Helsinki: Alma Talent.

Ojasalo K., Moilanen T., Ritalahti J. 2014. Kehittämistyön menetelmät - uudenlaista osaamista liiketomintaan.Helsinki: Sanoma Pro.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op: Korkeakoulutasoiset palvelumuotoilun opinnot.

2) Yrittäjyys 2 op: Korkeakoulutasoiset yrittäjyyden opinnot tai yrittäjänä toimiminen.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Varmistuu myöhemmin.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
- Ks. edellä projektin aikataulu ja ohjelma.
- Portfolion palautus 12.11.24
- Tietotesti 8.11.24


2) Yrittäjyys 2 op
- Yrittäjyyden lukupiiri-tehtävän palautus 24.11.24 mennessä.

Kansainvälisyys toteutuksella

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
- Opiskelijan tulee varautua edistämään projektia läsnäolo- ja ohjauskerroilla sekä yhdessä tiiminsä kanssa sovittuina ajankohtina. Tiimitapaamisissa tulee olla läsnä. Tiiviin projektityön aikana täysipäiväinen harjoittelu tai työssäkäynti ei ole mahdollista.
- Ajankäyttö:
Lähiopetus, ohjaus 1,5 op
Tiimityöskentely 1,5 op
Opiskelijan itsenäinen opiskelu 1 op

2) Yrittäjyys 2 op
- Itsenäisesti tehtävät oppimistehtävät n. 50 h
- Lukupiirikeskustelu 2 h

Sisältö ja sen jaksotus

Ks. edellä ohjelma + sisältö

Lisätietoja opiskelijoille

Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op

On erittäin tärkeää varautua intensiiviseen tiimityöskentelyyn projektin aikana ja sopia ajoissa tiimin kanssa riittävästi työskentelyaikaa myös opetuskertojen välille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op- 60 % kokonaisarvosanasta

2) Yrittäjyys 2 op - 40 % kokonaisarvosanasta

Hylätty (0)

Tyydyttävän arvosanan osaamisvaatimukset eivät toteudu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiimi/opiskelija:
Osaa hakea tietoa, mutta johtopäätökset eivät aina perustu saatavilla olevaan tietoon.
Tiimi/opiskelija:
Tunnistaa joitakin palvelumuotoilun työkaluja ja menetelmiä ja niiden merkityksen palvelukonseptin kehittämisessä.
Osaa kuvata mitä asiakasymmärrys tarkoittaa palvelumuotoilussa.
Opiskelija:
On pääsääntöisesti mukana tiimin työskentelyssä.
Kaikki prosessin vaiheet on dokumentoitu portfolioon.
Portfoliota on jonkin verran visualisoitu.Konsepti sisältää joitakin asiakasarvoa tuottavia elementtejä.
Konsepti perustuu toimeksiantoon.
Konseptin / ideoiden esitykset toimeksiantajalle on toimitettu.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiimi/ opiskelija:
Osaa hankkia tietoa ja arvioida sitä
Osaa perustella johtopäätöksiä teoreettiseen tietoon pohjautuen
Tiimi/ opiskelija:
Osaa käyttää palvelumuotoilun prosessia, menetelmitä ja työkaluja palvelukonseptin kehittämisessä.
Tekee päätökset ja valinnat perustuen asiakasymmärrykseen.
Osaa käyttää asiakasymmärrystä palvelukonseptin kehittämisessä
Opiskelija:
Ottaa vastuuta tiimin edistymisestä ja osallistuu tiimin tavoitteiden saavuttamiseen.
Osallistuu tiimin oppimiseen ja kehittämiseen.
Prosessin etenemistä on vaivatonta seurata portfoliossa.
Portfoliossa on hyödynnetty visualisointia
Prosessin aikana annettua palautetta on hyödynnetty portfolion kehittämisessä.
Konsepti tuottaa arvoa asiakkaalle / palvelun käyttäjälle.
Konsepti tuottaa arvoa toimeksiantajalle.
Konsepti on pääosin toteutettavissa.
Kaikki konseptin / ideoiden esitykset toimeksiantajalle on valmisteltu ja toimitettu.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiimi / opiskelija:
Hankkii monipuolista tietoa aktiivisesti ja aloitteellisesti.
Osaa arvioida tietoa kriittisesti
Osaa soveltaa teoreettista tietoa käytäntöön.
Osaa perustella johtopäätökset analysoituun tietoon pohjautuen.
Tiimi/opiskelija:
Osaa soveltaa joustavasti palvelumuotoiluprosessia palvelukonseptin kehittämisessä.
Tekee päätökset ja valinnat perustuen asiakasymmärrykseen.
Osaa tuoda lisäarvoa palvelumuotoilun työkaluilla ja menetelmillä palvelukonseptin kehittämiseen.
Opiskelija:
Ottaa vastuuta tiimin edistymisestä ja ennakoi asioita, joita tarvitaan tiimin tavoitteiden saavuttamikseksi.
Tuo tiimiin innostusta ja yrittämisen henkeä.
Edistää aktiivisesti tiimin oppimista ja kehittymistä.
Portfolio esittelee prosessin selkeästi ja ymmärrettävästi. Päätökset ova perusteltuja.
Visualisointi tuo lisäarvoa portfolioon.
Prosessin aikana annettua palautetta on hyödynnetty portfolion kehittämisessä
Konsepti täyttää asiakkaiden ja palvelun käyttäjien tarpeet
Konsepti tuottaa arvoa toimeksiantajalle.
Konsepti on toteutettavissa,.
Kaikki konseptin / ideoiden esitykset toimeksiantajalle on valmisteltu ja toimitettu hyvin.