Siirry suoraan sisältöön

Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö (4 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS94-3030

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
05.02.2024 - 31.07.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila
Opettajat
Mia Poikolainen
Tiina Leino
Kati Saarinen
Vastuuopettaja
Kati Saarinen
Ryhmät
SHV222SA2
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Tikkurila, ryhmä 2
Opintojakso
SH00BS94

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata lapsen ja nuoren normaalin kehityksen vaiheet ja osaa tukea terveen ja sairaan lapsen ja nuoren kehitystä
- kuvata keskeisimmät lasten ja nuorten sairaudet, niihin liittyvän hoidon tarpeen arvioinnin, tutkimukset, hoidon ja seurannan
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan lasten, nuorten ja perheiden hoitotyössä tehtäviä päätöksiä
- kuvata hoitosuhteen, vuorovaikutuksen ja ohjauksen erityispiirteet lasten, nuorten ja perheen hoitotyössä
- kuvata lapsen ja nuoren hoito- ja palvelupolut ja moniammatillisen tiimi- ja verkostotyön merkityksen
- soveltaa tietojaan keskeisistä kehitysvammoista toteuttaessaan kehitysvammaisen lapsen hoitotyötä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lapsen ja perheen hoitotyö. Hammar ; Storvik-Sydänmaa, Stiina ; Tervajärvi, Lasse. Sanoma Pro Oy 2019. Saatavilla Laureasta myös e-kirjana: https://laurea.finna.fi/Record/3amk.284809?sid=3285249327

Kaikki canvas-alustalta löytyvät materiaalit.

Lasten hoitotyön valtakunnallisten näyttökokeiden ajankohtaiset materiaalit löytyvät Digicampukselta.

Toteutustapa

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti.

LAPSEN, NUOREN JA HOITOTYÖ 3 op
Aktivoiva ja osallistava lähiopetus, case-työskentely, työpaja työskentely, verkkotehtävät ja flipped learning, PBL, tiimi-oppiminen, Lasten hoitotyön valtakunnallinen näyttökoe ja tentti sekä reflektoiva pohdintatehtävä.

LASTENTAUDIT 1 op
Verkkotehtävät itsenäisesti ja tentti.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Orientaatio 05.02.2024 (läsnäolovelvollisuus)
Luennot (katso päivät lukujärjestyksestä)
Työpajat (läsnäolovelvollisuus, aikataulu Pakissa)
Lastentautien verkkokurssi (itsenäisesti ennen harjoittelua)
Lasten sairaanhoidon näyttökoe (valtakunnallinen, läsnäolovelvollisuus, aikataulu Pakissa)
- Tentti 08.03.2024,
- 1. uusinta 03.04.2024
- 2. uusinta 13.05.2024

Aikataulut ja työpajaryhmät käydään läpi orientaatiossa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

LAPSEN, NUOREN ja PERHEEN HOITOTYÖ 4op
Lapsen ja nuoren normaali kehitys
Lastenhoitotyö
Lastentaudit
Lapsen ja nuoren sairaanhoidon erityispiirteet
Erityisen tuen tarve lapsen ja nuoren hoitotyössä
Palveluohjaus lapsen, nuoren ja perheen hoitoyössä

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Moduulien 1-3 teoriaopinnot tulee olla pääosin suoritettuna ennen toteutukselle osallistumista.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Siirry alkuun