Siirry suoraan sisältöön

Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö (4 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS94-3028

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 17.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 25.04.2024

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Tiina Leino
  • Kati Saarinen

Vastuuopettaja

Tiina Leino

Ryhmät

  • SHV222SA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata lapsen ja nuoren normaalin kehityksen vaiheet ja osaa tukea terveen ja sairaan lapsen ja nuoren kehitystä
- kuvata keskeisimmät lasten ja nuorten sairaudet, niihin liittyvän hoidon tarpeen arvioinnin, tutkimukset, hoidon ja seurannan
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan lasten, nuorten ja perheiden hoitotyössä tehtäviä päätöksiä
- kuvata hoitosuhteen, vuorovaikutuksen ja ohjauksen erityispiirteet lasten, nuorten ja perheen hoitotyössä
- kuvata lapsen ja nuoren hoito- ja palvelupolut ja moniammatillisen tiimi- ja verkostotyön merkityksen
- soveltaa tietojaan keskeisistä kehitysvammoista toteuttaessaan kehitysvammaisen lapsen hoitotyötä

Toteutustapa

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti.

LAPSEN, NUOREN JA HOITOTYÖ 3 op
Aktivoiva ja osallistava lähiopetus, case-työskentely, työpaja työskentely, verkkotehtävät ja flipped learning, PBL, tiimi-oppiminen, Lasten hoitotyön valtakunnallinen näyttökoe ja tentti sekä reflektoiva pohdintatehtävä.

LASTENTAUDIT 1 op
Verkkotehtävät itsenäisesti ja tentti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lapsen ja perheen hoitotyö. Hammar ; Storvik-Sydänmaa, Stiina ; Tervajärvi, Lasse. Sanoma Pro Oy 2019. Saatavilla Laureasta myös e-kirjana: https://laurea.finna.fi/Record/3amk.284809?sid=3285249327

Kaikki canvas-alustalta löytyvät materiaalit.

Lasten hoitotyön valtakunnallisten näyttökokeiden ajankohtaiset materiaalit löytyvät Digicampukselta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Orientaatio 08.01.2024 (läsnäolovelvollisuus)
Luennot (katso päivät lukujärjestyksestä)
Työpajat (läsnäolovelvollisuus, aikataulu Pakissa)
Lastentautien verkkokurssi (itsenäisesti ennen harjoittelua)
Lasten sairaanhoidon näyttökoe (valtakunnallinen, läsnäolovelvollisuus, aikataulu Pakissa)
- Tentti 13.02.2024,
- 1. uusinta
- 2. uusinta

Aikataulut ja työpajaryhmät käydään läpi orientaatiossa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

LAPSEN, NUOREN ja PERHEEN HOITOTYÖ 4op
Lapsen ja nuoren normaali kehitys
Lastenhoitotyö
Lastentaudit
Lapsen ja nuoren sairaanhoidon erityispiirteet
Erityisen tuen tarve lapsen ja nuoren hoitotyössä
Palveluohjaus lapsen, nuoren ja perheen hoitoyössä

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Moduulien 1-3 teoriaopinnot tulee olla pääosin suoritettuna ennen toteutukselle osallistumista.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Arviointi perustuu Laurean vaatimustaso II kriteereihin.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/Amk-.aspx#vaatimustaso-ii

Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa.

LAPSEN, NUOREN ja PERHEEN HOITOTYÖ K5-T1, hylätty.
-Näyttökoe (hyväksytty/hylätty)
-Tentti/oppimistehtävä K5-T1, hylätty
-Reflektiivinen pohdintatehtävä K5-T1, hylätty

LASTENTAUDIT:
Tentti hyv/hyl

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnintarkistusohjelman käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä