Seksuaali- ja lisääntymisterveys (3 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS95-3030
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
15.01.2024 - 02.05.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Johanna Saastamoinen
Vastuuopettaja
Johanna Saastamoinen
Ryhmät
-
SHV222SNSairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S22, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa tietojaan anatomiasta ja fysiologiasta seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä
- analysoida seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden merkitystä työssään
- soveltaa tutkimustietoa ja suosituksia tunnistaessaan seksuaali- ja lisääntymisterveyteen vaikuttavia tekijöitä ja perustellessaan niiden tukemisen menetelmiä
- tunnistaa potilaan seksuaalisuuteen liittyvät ohjauksen tarpeet sairauksien ja kriisien yhteydessä
- ottaa puheeksi seksuaalisuuteen liittyvät asiat potilaan ja hänen läheisensä kanssa
- toteuttaa seksuaaliohjausta osana sairaanhoitajan/terveydenhoitajan työtään
- kuvata keskeisimmät naistentaudit ja niiden tutkimuksen, hoidon ja seurannan
- kuvata ja selittää raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan
- kuvata ja perustella raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan keskeiset tutkimukset ja hoitotyön menetelmät
- kuvata äidin, vastasyntyneen ja perheen hoidon periaatteet lapsen syntymän jälkeen
Toteutustapa
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.
HUOM! OPINTOJAKSON AIKATAULUIHIN VOI TULLA MUUTOKSIA ENNEN OPINTOJEN ALKUA!
Opintoihin sisältyy koulutus sukupuolen moninaisuudesta ja sen kohtaamisesta 19.1.2024 (Zoom)
Orientaatio, jossa läsnäolovelvoite 28.3.2024
Työskentelymenetelmät:
Aktivoiva ja osallistava opetus, case-työskentely, pelillistäminen ja työpajaopetus.
Opinnot toteutuvat kampuksella sekä etäyhteydellä.
Työpajat toteutuvat Tikkurilan kampuksella, joissa läsnäolovelvollisuus.
Opiskelija kerää suorittamistaan arvioitavista tehtävistä pisteitä, joista opinnon kokonaisarvosana muodostuu.
Arviointi:
Opintojakson arviointi arvosanalla T1-K5.
Arvosana T1 edellyttää, että opiskelijan suoriutuminen on vähintään 50 %
Tehtävät painotetaan seuraavasti:
Seksuaalisuus 30 %
Seksuaali- ja lisääntymisterveys 35 %
Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika 35 %
Viestintä ja ohjaus: Canvas, sähköposti
Vastuuopettaja: Johanna Saastamoinen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolla suositeltava materiaali sekä muu lähdekirjallisuus.
Suositeltavaa materiaalia:
-NEUKO-tietokanta. Äitiys- ja lastenneuvola.
-Polo P. & Raudaskoski T. 2019. Gynekologinen tutkimus. Duodecim Oppiportti. Naistentaudit ja synnytykset
-Ritamo M. ym. (toim.) 2011. Seksuaalineuvonnan tueksi. THL Raportti 27/2011.
-Ryttyläinen K. & Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Helsinki: Edita.
-Sinisaari-Eskelinen, M., Jouhki, M.-R., Tervo, P., & Väisälä, L. (2016). Työkaluja seksuaalisuuden puheeksi ottamiseen: Plissitistä Betteriin. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti, 53(4).
-Väestöliitto. Seksuaalioikeudet. Väestötietosarja 29. Ilmonen K..,Korhonen E., Lipsanen L, Kaukoranta R. & Kotiranta S. (toim.)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Canvas-tehtävien palautuspäivät: I 28.4.2024, II 5.5.2024 ja III 19.5.2024
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laajuus 3 op = 81 tuntia opiskelijan työtä
Luennot: 16h
Työpajat: 8h
Canvas-tehtävät ja itsenäinen työskentely: 57h
Sisältö ja sen jaksotus
- anatomiasta ja fysiologiasta seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä
- seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden merkitys hoitotyössä
- tutkimustieto ja suositukset seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä
- potilaan seksuaalisuuteen liittyvät ohjauksen tarpeet sairauksien ja kriisien yhteydessä
- seksuaalisuuteen liittyvien asioiden puheeksi otto potilaan ja hänen läheisensä kanssa
- seksuaaliohjaus osana sairaanhoitajan työtä
- keskeisimmät naistentaudit ja niiden tutkimus, hoito ja seuranta
- raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaali kulku ja seuranta
- raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan keskeiset tutkimukset ja hoitotyönmenetelmät
- synnyttäjän, vastasyntyneen ja perheen hoidon periaatteet lapsen syntymän jälkeen
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelija kerää suorittamistaan arvioitavista tehtävistä pisteitä, joista opinnon kokonaisarvosana muodostuu.
Arviointi:
Opintojakson arviointi arvosanalla T1-K5.
Arvosana T1 edellyttää, että opiskelijan suoriutuminen on vähintään 50 %
Työtilassa käytössä arviointiasteikko
Tehtävät painotetaan seuraavasti:
Seksuaalisuus 30 %
Seksuaali- ja lisääntymisterveys 35 %
Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika 35 %
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä