Skip to main content

Management of the Work Community and Team Activities (3 cr)

Code: SH00BT04-3018

General information


Enrollment
25.11.2024 - 20.12.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.02.2025 - 31.07.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 60
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
Teachers
Eija Okker-Tikkunen
Teacher in charge
Eija Okker-Tikkunen
Groups
SHB223KA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuototeutus, K23, Hyvinkää
SHF223KA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Lohja
SHP223KA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Porvoo
SHV223KN
Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K23, Tikkurila
SHG223KA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Otaniemi
Study unit
SH00BT04

Learning outcomes

The student is able to
- describe the good practices of team management in health care environments
- act responsibly in challenging work community situations
- describe the laws and regulations governing quality management and information management in health care
- search for information that describes the quality of the services, use indicators and patient safety reports and explain their significance to support decision-making and management
- analyse factors affecting health care costs in health care environments
- analyse key factors and principles from the perspective of sustainable development in the health care environments
- describe how nurses can participate in ensuring the quality of nursing in their work community
- describe their role in building the organisation's brand, reputation and creating the customer service experience

Materials

Opintojakson keskeisiä lähteitä mm.

Bjerregard Madsen, J., Vehviläinen-Julkunen, K., Kaila, A. & Miettinen, M. 2020. Hoitotyön johtajien ja lähijohtajien työn sisältö erikoissairaanhoidossa. Hoitotiede, 32 (2), 75-85.

HaiPro 2023. HaiPro -Potilas ja asiakasturvallisuutta vaarantavien tapahtumien raportointityökalu.

Kulmala, S., Roos, M. & Suominen, T. 2019. Palvelujen asiakaslähtöisyyden turvaaminen hoitotyön johtajien ydintehtävänä. Hoitotiede, 31 (2), 99–110.

Pulkki, J. & Västinsalo, P. 2022. Sote-sektorin ekologinen kestävyys tarvitsee kansallista ohjausta. Verkkojulkaisu. Tampereen yliopisto.

Sosiaali- ja terveysministeriö 2022. Asiakas- ja potilasturvallisuus strategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2.

Suomen YK-liitto 2023. Kestävän kehityksen Agenda 2030 -tavoitekortit.

Teaching methods

Opintojakso sisältää orientaation 11.02.2025 10.00 - 11.30 Zoomissa sekä itsenäisesti, annetun aikataulun mukaisesti verkossa suoritettavat tehtävät:

1 Orientaatiokeskustelu: Tiimin johtaminen

2 Riskien ennakointi, niiden tunnistaminen ja riskien hallinta//1. keskustelualue

3 Kestävä kehitys ja sen merkitys hoitotyön arjessa//2. keskustelualue

4 Sairaanhoitajan kustannustietoisuus//VERKKOKURSSI

5 Oma johtajuuteni -suunnitelma

Exam schedules

Ti 11.2.2025 klo 10 - 11.30 orientaatio / Zoom (linkki myöhemmin)

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija.
Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).
Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä".

Lue lisätietoa opiskelijaintrasta.

Student workload

Opintojakson laajuus on kolme (3) opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti n. 81 opiskeluun käytettyä tuntia.

Opintojakso sisältää teoriaan liittyviä pohdintatehtäviä ja keskustelualueita.
Opintojakson numeerisesti arvioitava tehtävä on Oman johtamisen suunnitelma.
Siihen on varattu aikaa n. 27 h = 1 op.

Content scheduling

Osa 1. Toiminnan johtaminen hoitotyössä (2 op)
Hoitotyön toiminnan johtaminen
Riskien ennakointi
Kestävä kehitys ja sen merkitys hoitotyössä
Sairaanhoitajan kustannustietoisuus

Osa 2. Tiimin johtaminen hoitotyössä (1 op)
Tiimin johtaminen työvuorossa
Tiimin sisäinen vuorovaikutus
Tiimin osaamisen kehittäminen

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page