Työyhteisön ja tiimin toiminnan johtaminen (3 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BT04-3018
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
25.11.2024 - 20.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
10.02.2025 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi
- Opettajat
- Eija Okker-Tikkunen
- Vastuuopettaja
- Eija Okker-Tikkunen
- Ryhmät
-
SHB223KASairaanhoitajakoulutus, monimuototeutus, K23, Hyvinkää
-
SHF223KASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Lohja
-
SHP223KASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Porvoo
-
SHV223KNSairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K23, Tikkurila
-
SHG223KASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Otaniemi
- Opintojakso
- SH00BT04
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata tiimin johtamisen hyviä käytäntöjä terveydenhuollon ympäristöissä
- toimia vastuullisesti haasteellisissa työyhteisötilanteissa
- kuvata terveydenhuollon laadun hallintaa ohjaavat lait ja asetukset sekä informaatio-ohjauksen
- hakea toiminnan laatua kuvaavaa tietoa, käyttää mittareita ja potilasturvallisuusraportteja ja selittää niiden merkityksen päätöksenteon ja johtamisen tukena
- analysoida terveydenhuollon kustannuksiin vaikuttavia tekijöitä terveydenhuollon toimintaympäristöissä
- analysoida kestävän kehityksen näkökulmasta keskeisiä tekijöitä ja periaatteita terveydenhuollon toimintaympäristössä
- kuvata, miten sairaanhoitaja voi osallistua hoitotyön laadun varmistamiseen omassa työyhteisössään
- kuvata oman roolinsa organisaation brändin ja maineen rakentamisessa sekä asiakkaan palvelukokemuksen luomisessa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson keskeisiä lähteitä mm.
Bjerregard Madsen, J., Vehviläinen-Julkunen, K., Kaila, A. & Miettinen, M. 2020. Hoitotyön johtajien ja lähijohtajien työn sisältö erikoissairaanhoidossa. Hoitotiede, 32 (2), 75-85.
HaiPro 2023. HaiPro -Potilas ja asiakasturvallisuutta vaarantavien tapahtumien raportointityökalu.
Kulmala, S., Roos, M. & Suominen, T. 2019. Palvelujen asiakaslähtöisyyden turvaaminen hoitotyön johtajien ydintehtävänä. Hoitotiede, 31 (2), 99–110.
Pulkki, J. & Västinsalo, P. 2022. Sote-sektorin ekologinen kestävyys tarvitsee kansallista ohjausta. Verkkojulkaisu. Tampereen yliopisto.
Sosiaali- ja terveysministeriö 2022. Asiakas- ja potilasturvallisuus strategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2.
Suomen YK-liitto 2023. Kestävän kehityksen Agenda 2030 -tavoitekortit.
Toteutustapa
Opintojakso sisältää orientaation 11.02.2025 10.00 - 11.30 Zoomissa sekä itsenäisesti, annetun aikataulun mukaisesti verkossa suoritettavat tehtävät:
1 Orientaatiokeskustelu: Tiimin johtaminen
2 Riskien ennakointi, niiden tunnistaminen ja riskien hallinta//1. keskustelualue
3 Kestävä kehitys ja sen merkitys hoitotyön arjessa//2. keskustelualue
4 Sairaanhoitajan kustannustietoisuus//VERKKOKURSSI
5 Oma johtajuuteni -suunnitelma
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ti 11.2.2025 klo 10 - 11.30 orientaatio / Zoom (linkki myöhemmin)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija.
Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).
Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä".
Lue lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on kolme (3) opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti n. 81 opiskeluun käytettyä tuntia.
Opintojakso sisältää teoriaan liittyviä pohdintatehtäviä ja keskustelualueita.
Opintojakson numeerisesti arvioitava tehtävä on Oman johtamisen suunnitelma.
Siihen on varattu aikaa n. 27 h = 1 op.
Sisältö ja sen jaksotus
Osa 1. Toiminnan johtaminen hoitotyössä (2 op)
Hoitotyön toiminnan johtaminen
Riskien ennakointi
Kestävä kehitys ja sen merkitys hoitotyössä
Sairaanhoitajan kustannustietoisuus
Osa 2. Tiimin johtaminen hoitotyössä (1 op)
Tiimin johtaminen työvuorossa
Tiimin sisäinen vuorovaikutus
Tiimin osaamisen kehittäminen
Arviointiasteikko
H-5