Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisön ja tiimin toiminnan johtaminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BT04-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

10.02.2025 - 20.06.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Eija Okker-Tikkunen

Vastuuopettaja

Eija Okker-Tikkunen

Ryhmät

  • SHB223KA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuototeutus, K23, Hyvinkää
  • SHF223KA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Lohja
  • SHP223KA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Porvoo
  • SHV223KN
    Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K23, Tikkurila
  • SHG223KA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata tiimin johtamisen hyviä käytäntöjä terveydenhuollon ympäristöissä
- toimia vastuullisesti haasteellisissa työyhteisötilanteissa
- kuvata terveydenhuollon laadun hallintaa ohjaavat lait ja asetukset sekä informaatio-ohjauksen
- hakea toiminnan laatua kuvaavaa tietoa, käyttää mittareita ja potilasturvallisuusraportteja ja selittää niiden merkityksen päätöksenteon ja johtamisen tukena
- analysoida terveydenhuollon kustannuksiin vaikuttavia tekijöitä terveydenhuollon toimintaympäristöissä
- analysoida kestävän kehityksen näkökulmasta keskeisiä tekijöitä ja periaatteita terveydenhuollon toimintaympäristössä
- kuvata, miten sairaanhoitaja voi osallistua hoitotyön laadun varmistamiseen omassa työyhteisössään
- kuvata oman roolinsa organisaation brändin ja maineen rakentamisessa sekä asiakkaan palvelukokemuksen luomisessa

Toteutustapa

Opintojakso sisältää orientaation 11.02.2025 10.00 - 11.30 Zoomissa sekä itsenäisesti, annetun aikataulun mukaisesti verkossa suoritettavat tehtävät:

1 Orientaatiokeskustelu: Tiimin johtaminen

2 Riskien ennakointi, niiden tunnistaminen ja riskien hallinta//1. keskustelualue

3 Kestävä kehitys ja sen merkitys hoitotyön arjessa//2. keskustelualue

4 Sairaanhoitajan kustannustietoisuus//VERKKOKURSSI

5 Oma johtajuuteni -suunnitelma

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson keskeisiä lähteitä mm.

Bjerregard Madsen, J., Vehviläinen-Julkunen, K., Kaila, A. & Miettinen, M. 2020. Hoitotyön johtajien ja lähijohtajien työn sisältö erikoissairaanhoidossa. Hoitotiede, 32 (2), 75-85.

HaiPro 2023. HaiPro -Potilas ja asiakasturvallisuutta vaarantavien tapahtumien raportointityökalu.

Kulmala, S., Roos, M. & Suominen, T. 2019. Palvelujen asiakaslähtöisyyden turvaaminen hoitotyön johtajien ydintehtävänä. Hoitotiede, 31 (2), 99–110.

Pulkki, J. & Västinsalo, P. 2022. Sote-sektorin ekologinen kestävyys tarvitsee kansallista ohjausta. Verkkojulkaisu. Tampereen yliopisto.

Sosiaali- ja terveysministeriö 2022. Asiakas- ja potilasturvallisuus strategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2.

Suomen YK-liitto 2023. Kestävän kehityksen Agenda 2030 -tavoitekortit.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija.
Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).
Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä".

Lue lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ti 11.2.2025 klo 10 - 11.30 orientaatio / Zoom (linkki myöhemmin)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on kolme (3) opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti n. 81 opiskeluun käytettyä tuntia.

Opintojakso sisältää teoriaan liittyviä pohdintatehtäviä ja keskustelualueita.
Opintojakson numeerisesti arvioitava tehtävä on Oman johtamisen suunnitelma.
Siihen on varattu aikaa n. 27 h = 1 op.

Sisältö ja sen jaksotus

Osa 1. Toiminnan johtaminen hoitotyössä (2 op)
Hoitotyön toiminnan johtaminen
Riskien ennakointi
Kestävä kehitys ja sen merkitys hoitotyössä
Sairaanhoitajan kustannustietoisuus

Osa 2. Tiimin johtaminen hoitotyössä (1 op)
Tiimin johtaminen työvuorossa
Tiimin sisäinen vuorovaikutus
Tiimin osaamisen kehittäminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla T1 - K5.

Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu seuraavasti:
Oma johtajuuteni suunnitelma: T1 - K5 arviointikriteeristön mukaan.

Kolme keskustelualuetta: osallistuminen keskustelualueille ohjeiden mukaan: hyväksytty/hylätty

Oppiportin Terveydenhuollon laskentatoimen perusteet - verkkokurssi: hyväksytty/hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta opintojakson tavoitteita, Canvasin keskusteluihin osallistuminen puuttuu tai on passiivista, tehtäviä ei ole tehty tai ne eivät ole hyvätyn suorituksen tasolla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Englanniksi

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä