Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisön ja tiimin toiminnan johtaminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BT04-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 20.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.02.2025 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi
Opettajat
Eija Okker-Tikkunen
Vastuuopettaja
Eija Okker-Tikkunen
Ryhmät
SHB223KA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuototeutus, K23, Hyvinkää
SHF223KA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Lohja
SHP223KA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Porvoo
SHV223KN
Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K23, Tikkurila
SHG223KA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Otaniemi
Opintojakso
SH00BT04

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata tiimin johtamisen hyviä käytäntöjä terveydenhuollon ympäristöissä
- toimia vastuullisesti haasteellisissa työyhteisötilanteissa
- kuvata terveydenhuollon laadun hallintaa ohjaavat lait ja asetukset sekä informaatio-ohjauksen
- hakea toiminnan laatua kuvaavaa tietoa, käyttää mittareita ja potilasturvallisuusraportteja ja selittää niiden merkityksen päätöksenteon ja johtamisen tukena
- analysoida terveydenhuollon kustannuksiin vaikuttavia tekijöitä terveydenhuollon toimintaympäristöissä
- analysoida kestävän kehityksen näkökulmasta keskeisiä tekijöitä ja periaatteita terveydenhuollon toimintaympäristössä
- kuvata, miten sairaanhoitaja voi osallistua hoitotyön laadun varmistamiseen omassa työyhteisössään
- kuvata oman roolinsa organisaation brändin ja maineen rakentamisessa sekä asiakkaan palvelukokemuksen luomisessa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson keskeisiä lähteitä mm.

Bjerregard Madsen, J., Vehviläinen-Julkunen, K., Kaila, A. & Miettinen, M. 2020. Hoitotyön johtajien ja lähijohtajien työn sisältö erikoissairaanhoidossa. Hoitotiede, 32 (2), 75-85.

HaiPro 2023. HaiPro -Potilas ja asiakasturvallisuutta vaarantavien tapahtumien raportointityökalu.

Kulmala, S., Roos, M. & Suominen, T. 2019. Palvelujen asiakaslähtöisyyden turvaaminen hoitotyön johtajien ydintehtävänä. Hoitotiede, 31 (2), 99–110.

Pulkki, J. & Västinsalo, P. 2022. Sote-sektorin ekologinen kestävyys tarvitsee kansallista ohjausta. Verkkojulkaisu. Tampereen yliopisto.

Sosiaali- ja terveysministeriö 2022. Asiakas- ja potilasturvallisuus strategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2.

Suomen YK-liitto 2023. Kestävän kehityksen Agenda 2030 -tavoitekortit.

Toteutustapa

Opintojakso sisältää orientaation 11.02.2025 10.00 - 11.30 Zoomissa sekä itsenäisesti, annetun aikataulun mukaisesti verkossa suoritettavat tehtävät:

1 Orientaatiokeskustelu: Tiimin johtaminen

2 Riskien ennakointi, niiden tunnistaminen ja riskien hallinta//1. keskustelualue

3 Kestävä kehitys ja sen merkitys hoitotyön arjessa//2. keskustelualue

4 Sairaanhoitajan kustannustietoisuus//VERKKOKURSSI

5 Oma johtajuuteni -suunnitelma

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ti 11.2.2025 klo 10 - 11.30 orientaatio / Zoom (linkki myöhemmin)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija.
Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).
Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä".

Lue lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on kolme (3) opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti n. 81 opiskeluun käytettyä tuntia.

Opintojakso sisältää teoriaan liittyviä pohdintatehtäviä ja keskustelualueita.
Opintojakson numeerisesti arvioitava tehtävä on Oman johtamisen suunnitelma.
Siihen on varattu aikaa n. 27 h = 1 op.

Sisältö ja sen jaksotus

Osa 1. Toiminnan johtaminen hoitotyössä (2 op)
Hoitotyön toiminnan johtaminen
Riskien ennakointi
Kestävä kehitys ja sen merkitys hoitotyössä
Sairaanhoitajan kustannustietoisuus

Osa 2. Tiimin johtaminen hoitotyössä (1 op)
Tiimin johtaminen työvuorossa
Tiimin sisäinen vuorovaikutus
Tiimin osaamisen kehittäminen

Arviointiasteikko

H-5

Siirry alkuun