Siirry suoraan sisältöön

Professional Communication Skills (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0234-3025

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

10.01.2025 - 23.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Degree Programme in Business Information Technology, Developing Digital Services (NSA2), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Sebastian King

Vastuuopettaja

Sebastian King

Ryhmät

  • NSA224SA
    Degree Programme in Business Information Technology, Developing Digital Services, virtual studies, S24, Leppävaara

Osaamistavoitteet

The student is able to
- communicate as a professional in field-specific tasks and intercultural contexts
- produce effective spoken and written texts using an appropriate style and register
- demonstrate knowledge of essential terminology needed in working life
- apply principles of interpersonal and organizational communication

Toteutustapa

Kurssi toimitetaan verkossa Canvas-virtuaalioppimisympäristön kautta.
Verkkokokoukset on tarkoitettu esiteltyjen materiaalien keskusteluun ja tarkasteluun.
Pienryhmäkeskusteluun käytetään Breakout-huoneita, ja oppilaita kannustetaan ottamaan videonsa käyttöön näiden keskustelujen aikana.
Verkkotunteja ei yleensä tallenneta, mutta näiden istuntojen aikana toimitettu materiaali on saatavilla videomuodossa työtilassa.
Opiskelijat saavat palautetta opettajalta ja vertaispalautetta voidaan myös hyödyntää.
Tehtävät tehdään yksin tai ryhmässä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali Canvasissa. Katso myös:
• Bovée, C. & Thill, J. 2011. Excellence in business communication. 9th edition. London: Pearson.
• Hartley, P. & Chatterton, P. 2015. Business communication: rethinking your professional practice for the post-digital age. 2nd edition. London: Routledge.
• Mclean, S. 2015. Business communication for success. Washington, D.C.: Flat World Knowledge.
• Munter, M. 2014. Guide to managerial communication: effective business writing and speaking. 10th edition. Boston: Prentice Hall.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean ammattikorkeakoulun tutkintomääräysten mukaan, "Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö.

Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella.

Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Tunnustettavan osaamisen tulee olla koulutuksen opetussuunnitelman osaamistavoitteiden mukaista. Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.

Osaamisen tunnistamista tulee pääsääntöisesti hakea opintojen alussa, jotta opiskelija voisi edetä opinnoissaan sujuvasti. Opiskelijalla on kuitenkin oikeus hakea osaamisen tunnustamista koko opintojensa ajan."

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Canvas avataan viikkoa ennen ensimmäistä tapaamista. Viimeinen kokous pidetään huhtikuun lopussa.
Pienryhmätapaamisia varten voidaan varata lisäpäiviä.

Laurean ammattikorkeakoulun tutkintomääräysten mukaan,
"Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa.

Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija."

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on noin135 tuntia opiskelua.

Sisältö ja sen jaksotus

Tarkempi aikataulu julkaistaan ​​Canvasissa.

Opintojakso sisältää töitä seuraavista teemoista:
• viestintämallit, viestintästrategian soveltaminen
• ICT-alan viestintätaitojen vaatimukset
• kulttuurienvälinen viestintä ja kommunikaatiotyylit
• Yrityskirjoittaminen: genre ja tyyli, kirjoitusprosessi, makro- ja mikroominaisuudet
• vakuuttava viestintä esityksissä, pitch-puheissa ja keskusteluissa
• suhteiden ja ihmisten välisen viestinnän rakentaminen kokouksissa ja neuvotteluissa
• yleisten liiketoimintatermien ja ammattisanaston kertaus

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lopullinen arvosana perustuu seuraaviin:
Harjoitukset Canvasissa 20% (0-5)
Puhutut viestintätehtävät 40 % (0-5)
Kirjalliset viestintätehtävät 40 % (0-5)

Kaikki osat on läpäistävä opintojakson suorittamiseksi.
Tarkemmat arviointikriteerit ovat Canvas-työtilassa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä tehokkaan viestinnän keskeiset periaatteet ammatillisiin tarkoituksiin. Hän osaa saavuttaa kommunikaatiotavoitteita erilaisissa työhön liittyvissä tilanteissa, muokata viestintätyyliään kontekstin ja viestin vaatimusten mukaan sekä hallita ihmisten välistä vuorovaikutusta eri taustoista tulevien ihmisten kanssa. Puheen sujuvuus ja laajuus riittävät hallitsemaan yleisiä ammatillisia tilanteita. Kirjoittaminen osoittaa tyydyttävän kieliopin ja sanaston hallinnan tavallisten liikeviestien tuottamiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osoittaa hyvin ymmärtävänsä tehokkaan ammatillisen viestinnän periaatteet. Hän pystyy saavuttamaan kommunikaatiotavoitteensa erilaisissa työhön liittyvissä tilanteissa tietyllä tavalla ja osaa mukauttaa viestintätyyliään yleisön ja kontekstin vaatimuksiin. Puhe on sujuvaa, ja kielioppi- ja propositiohallinta on korkeatasoista. Kirjoittaminen osoittaa hyvää kieliopin, sanaston ja tyylin hallintaa useissa ammatillisiin tarkoituksiin tarkoitetuissa teksteissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijat osoittavat erinomaisen ymmärryksen tehokkaan viestinnän keskeisistä periaatteista ammatillisiin tarkoituksiin. Hän pystyy kommunikoimaan selkeästi, ytimekkäästi ja tarkoituksenmukaisesti monissa työhön liittyvissä tilanteissa ja sopeuttaa tehokkaasti viestin tyylin ja sisällön eri yleisöille ja eri konteksteihin. Puhe on erittäin sujuvaa, joustavaa ja helposti ymmärrettävää, ja siinä on korkea kieliopin hallinta ja propositioiden tarkkuus. Kirjoittaminen osoittaa erinomaisen kieliopin, sanaston ja tyylin hallinnan erilaisten tekstityyppien ja genrejen tuottamisessa.