Projektiviestinnän asiantuntija (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BW22-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 13.09.2024
Ajoitus
02.10.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, liko
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
7 - 20
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettaja
- Mila Andersén
Vastuuopettaja
Mila Andersén
Ryhmät
-
TOH224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
-
HLV222SNLiiketalouden koulutus, päivätoteutus, S22, Tikkurila
-
HLV222KNLiiketalouden koulutus, päivätoteutus, K22, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- laatia projektille viestintäsuunnitelman
- hyödyntää viestinnän keskeisiä teorioita ja malleja projektiviestinnän toteuttamiseksi
- huomioida eri kohderyhmät ja viestinnän kanavat
- hyödyntää ajankohtaisia viestinnän työkaluja suunnitelman toteuttamiseksi
- valita sopivat mittarit viestinnän tulosten analysointiin ja hyödyntää niitä
Toteutustapa
Projektiviestinnän asiantuntijan opintojaksolla opiskelija oppii laajan ja perusteellisen viestintäsuunnitelman tekemisen. Opettajan ohjaamissa tapaamisissa opiskellaan teemaan liittyviä käsitteitä ja viestinnän teorioita ja malleja, ja pienryhmissä opittuja asioita siirretään käytäntöön viestintäsuunnitelmaa tehden. Suunnitelmien kohteena ovat todelliset rahoitetut hankkeet, ja opiskelijoiden työn tulokset tulevat käyttöön hankkeiden toimintakauden aikana. Toteutus sisältää teoriaopetusta ja pienryhmien ohjausta sekä kampuksella että zoomissa.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolla tutustutaan monipuolisesti viestinnän malleihin. Kukin opiskelija tekee opintojakson aikana yksilötehtävänä esseen valitsemastaan viestinnän teemasta. Ne esitellään tarkemmin vielä opintojakson alussa.
Käytettäviä teoksia ovat mm.
Communicare!: viestinnän tekijän käsikirja (Juholin, Elisa)
Communicare!: ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun (Juholin, Elisa)
Pidä projekti hallinnassa: suunnittelu, menetelmät, vuorovaikutus (Ruuska, Kai)
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakso toteutetaan yhdessä Laurean koordinoimien rahoitettujen hankkeiden kanssa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakso alkaa 2.10.2024.
Ajantasaiset kontaktitiedot löydät aina Pakista!
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan
osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensavahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinenopiskelija. Ensimmäinen kontaktikerta on 2.10.2024
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson toteutusmuoto vaatii opiskelijalta itsenäistä työskentelyaikaa. Luentojen ja tapaamisten rinnalla opiskelija edistää oman ryhmänsä viestintäsuunnitelmaa tapaamisten välillä.
Opintojakso sisältää tapaamisia, yhden yksilötehtävän (essee) sekä pienryhmissä tehtävän viestintäsuunnitelman.
Työpanos jakautuu keskimäärin seuraavasti:
tapaamiset 30%
yksilötehtävä 20%
ryhmätehtävä 50%
Lisätietoja opiskelijoille
Viestintäsuunnitelma on erinomainen työkalu minkä tahansa projektin, hankkeen, kampanjan tai työvaiheen suunnitteluun. Tällä kurssilla oppimiasi malleja ja asioita voit käyttää hyödyksesi myös markkinoinnin suunnittelua, kulkeehan se usein viestinnän kanssa käsi kädessä. Opintojaksolla saat tukea, ohjausta ja esimerkkejä, joita voit siirtää käytäntöön turvallisessa ympäristössä harjoitellen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla arvioidaan opiskelijan osallistumisen aktiivisuutta (15%), yksilötehtävää (25%) sekä ryhmätyönä tehtävää viestintäsuunnitelmaa (painokerroin 60%). Arviointiperusteet esitellään tarkemmin ensimmäisellä tapaamisella ja ne on nähtävillä koko opintojakson ajan verkkotyötilassa.
Opintojakso on vaatimustason II mukainen täydentävän osaamisen opintojakso.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suoriutunut opintojakson tehtävistä. Hän ei tee hyväksytysti yksilötehtävää, tai hän ei osallistu ryhmätehtävän toteuttamiseen. Opiskelijan suoritus on hylätty, mikäli hänen panoksensa tai osaamisensa ei riitä arviointikriteerien alimman tason suoritukseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa..
- toimia ohjeiden mukaisesti
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä
- nähdä projektiviestinnän suunnittelun vaikutukset toteutuksen onnistumiselle
- nähdä viestintäkanavien sekä –välineiden valinnan merkityksiä
- analysoida asioiden välisiä suhteita
- etsiä asiaankuuluvia lähteitä ja koota tietoa asiasta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa..
- toimia itsenäisesti ohjeiden mukaisesti
- soveltaa keskeisiä ammattikäsitteitä
- nähdä projektin viestintäsuunnitelman sekä oman roolinsa vaikutukset laajemmassa kokonaisuudessa
- etsiä ja ehdottaa työvälineitä suunnitelman toteuttamiseen ja tehdä toteutusehdotuksia
- nähdä viestintäkanavien sekä –välineiden merkityksiä ja esittää huomioita sekä mahdollisesti kritiikkiä
- analysoida asioiden välisiä suhteita
- etsiä lähteitä, koota tietoa asiasta ja soveltaa sitä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa..
- toimia itsenäisesti, aloitteellisesti ja kehittävästi
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattikäsitteitä
- nähdä projektiviestinnän suunnitteluvaiheen vaikutukset laajemmassa kokonaisuudessa ja antaa kehitysehdotuksia
- etsiä ja ehdottaa työvälineitä suunnitelman toteuttamiseen sekä tehdä toteutusesimerkkejä
- nähdä viestintäkanavien sekä –välineiden merkityksiä ja esittää kehitysehdotuksia
- analysoida asioiden välisiä suhteita ja esittää kehitysehdotuksia
- arvioida ja soveltaa etsimääni tietoa
- hallita laaja-alaisesti tietoperustaa ja kehittää sen avulla osaamista