Siirry suoraan sisältöön

Luovuus ja toiminnallisuus asiakastyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1415-3067

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
27.08.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Lohja
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus (SSF2), Laurea Lohja
Opettajat
Pihla Salemaa
Marika Kivistö
Vastuuopettaja
Marika Kivistö
Ryhmät
SSF224SA
Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, S24, Lohja
Opintojakso
V1415

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää omaa luovuuttaan ja voimavaroja asiakastyössä
- käyttää luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Huomaathan, että opintojen aikatauluissa on paljon vaihtoehtoista pajatoimintaa, johon opiskelija tekee oman suunnitelman.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Jansson, S.-M. 2014. Mittaamattoman arvokasta? Taiteen ja kulttuurin vaikutustukimuksia ja -metodologioita. Kokos- julkaisusarja 2. Helsinki: Taideyliopisto.

Karjalainen, A.-L.(toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-kustannus.

Uusikylä, K. Luovuus kuuluu kaikille. 2012. Bookwell Oy: Juva.

Muu oppimateriaali ja kirjallisuus esitellään Canvas-työtilassa.

Toteutustapa

Taide- ja kulttuurilähtöisten voimavaraistavien ja toiminnallisten menetelmien avulla kohtaamisen ja dialogisen vuorovaikutuksen taidot syvenevät ja taito heittäytyä paranee. Tämän myötä rohkeus astua uusiin tilanteisiin, heittäytyä ja selviytyä niistä vahvistuvat. Aiempaa taidepohjaista tai luovaa osaamista ei tarvita. Elämyksellisessä työskentelyssä oma osallistuminen on kaiken perusta: opintojakson tavoitteet ja oma osaaminen rakentuu pienistä omista kokemuksista tietoperustaan reflektoimalla.

Monimuoto opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei pääsäntöisesti tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä ja opinnoissa tehdään yhteistyötä Lbd- jalkautumisen puitteissa Sosiaalialan asiakastyön menetelmäosaaminen - opintojakson kanssa. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakso sisältää pienryhmässä toteutettavan LbD-projektin, jonka opiskelijat toteuttavat työelämän yhteistyökumppanin kanssa. Projektin aikataulun opiskelijaryhmä laatii itse. Osallistuminen edellyttää opiskelijalta joustavuutta, sitoutumista ja aktiivisuutta. Projektikumppanit voi valita oppilaitoksen yhteistyökumppaneista tai toteuttaa opiskelijan omissa kohteissa. Tarkemmat tiedot opintojakson orientaatiossa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksolla on läsnäolovevollisia päiviä (kts. Lukkarikone) Orientaatio sekä Luovuusmessut.

Lisäksi opiskelijalla on velvollisuus osallistua kahteen pajapäivään sekä oman ryhmän Lbd-projektin toteutukseen ja ohjaustapaamiseen. Pajapäivät ovat nähtävissä lukujärjestyksessä.

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla: Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Mikäli pohdit opintojaksolla osaamisen näyttöä, ota yhteys vastuulehtoriin heti ilmoittautumisen hyväksymisen jälkeen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

1 osio: orientaatio:
Luovuuden ja toiminallisuuden käsitteet ja tietoperusta. Ammatillinen kehittyminen ja hyvinvointi, oman osaamisen tunnistaminen ja sanoittaminen.

2 osio: Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana.
Kulttuurinen hyvinvointi. Taide- ja kulttuurilähtöiset voimavaraistavat ja dialogiset menetelmät hyvinvoinnin ja osallisuuden tukena.

3. osio: Luovat ja toiminalliset menetelmät asiakastyössä
Ratkaisukeskeiset, dialogiset ja toiminnalliset mallit erilaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Tavoitteellinen ja suunnitelmallinen ohjaustyö sosiaalialan ympäristössä.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Siirry alkuun