Siirry suoraan sisältöön

Seksuaali- ja lisääntymisterveys (3 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS95-3022

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 12.06.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 31.10.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Miska Mustonen
  • Meri Vuorinen

Vastuuopettaja

Meri Vuorinen

Ryhmät

  • SHG223KA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa tietojaan anatomiasta ja fysiologiasta seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä
- analysoida seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden merkitystä työssään
- soveltaa tutkimustietoa ja suosituksia tunnistaessaan seksuaali- ja lisääntymisterveyteen vaikuttavia tekijöitä ja perustellessaan niiden tukemisen menetelmiä
- tunnistaa potilaan seksuaalisuuteen liittyvät ohjauksen tarpeet sairauksien ja kriisien yhteydessä
- ottaa puheeksi seksuaalisuuteen liittyvät asiat potilaan ja hänen läheisensä kanssa
- toteuttaa seksuaaliohjausta osana sairaanhoitajan/terveydenhoitajan työtään
- kuvata keskeisimmät naistentaudit ja niiden tutkimuksen, hoidon ja seurannan
- kuvata ja selittää raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan
- kuvata ja perustella raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan keskeiset tutkimukset ja hoitotyön menetelmät
- kuvata äidin, vastasyntyneen ja perheen hoidon periaatteet lapsen syntymän jälkeen

Toteutustapa

Monimuotototeutus:

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Opinto suoritetaan osittain itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden / määräaikaan mennessä. Opetuskertojen tallenteet ovat katsottavissa jälkikäteen Canvasissa. THL:n vierailijaluentoa ei tallenneta. Opinnossa on pienryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun verkkokeskustelussa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Bildjuschin, K. & Ruuhilahti, S. 2010: Puhutaan seksuaalisuudesta. Helsinki: Kirjapaja.
Ritamo, M., Ryttyläinen-Korhonen, K. & Saarinen, S. 2011: Seksuaalineuvonnan
tueksi. THL raportteja 27/2011.
Ryttyläinen, K. & Valkama, S. 2010: Seksuaalisuus hoitotyössä. Helsinki: Edita.

Linkit oppimateriaaleihin tehtävien tekemiseen löytyvät Canvasista kunkin tehtävän kohdalta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea osaamisen tunnustamista koko opintojensa ajan. Osaamisen on oltava tasoltaan tutkintovaatimusten mukaista (AMK-tutkinnoissa EQF6 ja YAMK-tutkinnoissa EQF7).

Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Opiskelijalla on oikeus saada ohjausta osaamisensa tunnistamisen ja tunnustamiseen. (Laurean tutkintosääntö).

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aloituskerralla (orientaatio) on läsnäolovelvoite. Osallistuminen orientaatioon vahvistaa opintojaksolle osallistumisen.

Opetuksen ja työpajan ajankohdat löytyvät lukujärjestyksestä. Työpajassa ja THL:n vierailijaluennolla on läsnäolovelvollisuus.

Tutkintosäännön 19§ mukaisesti:
"Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija."

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Seksuaali- ja lisääntymisterveys 3 op
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. 3x26,7h = n. 80h

Sisältö ja sen jaksotus

Ydinsisällöt:
Seksuaali-ja lisääntymisterveyden keskeinen käsitteistö ja seksuaalioikeudet
Seksuaalisuuden anatomis-fysiologinen, psyykkinen ja sosiokulttuurinen perusta
Oman seksuaalisuuden ja seksuaalisuuden monimuotoisuuden kohtaaminen
Seksuaaliohjaus osana sairaanhoitajan työtä, PLISSIT-malli
Seksuaaliterveyden omahoito, puheeksiottoja edistäminen hoitotyössä
Seksuaaliterveyden edistäminen eri potilasryhmien ja sairauksien hoidossa
Naistentaudit ja synnytykset
Naistentautien yleisimmät tutkimukset
Yleisimmät naistentaudit: Kuukautiskierron muutokset. Tulehdukselliset naistentaudit. Gynekologiset kasvaimet. Virtsankarkailu. Ympäreileikkaus. vaihdevuodet
Perhesuunnittelu: Raskauden ehkäisy, keskeytys, lapsettomuus.
Raskaus ja synnytys: Normaali raskaus ja synnytys.
Seksitaudit ja niiden ehkäisy
Normaalin raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan kulku, seuranta ja menetelmät äitiyshuollossa
Opiskelija kerää suorittamistaan arvioitavista tehtävistä pisteitä, joista opinnon kokonaisarvosana muodostuu.

Opintojakso koostuu kolmesta moduulista ja työpajasta
Moduuli 1: Seksuaalisuus
Moduuli 2: Seksuaali- ja lisääntymisterveys
Moduuli 3: Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika
Työpajat 2 x 4 h (=8 tuntia)

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella.
(Laurean tutkintosääntö).

Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 1. https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/Jaetut%20asiakirjat/Arviointikriteerit%20amk.pdf?
Opintojen aikana keräät suorittamistasi arvioitavista tehtävistä pisteitä, joista opinnon kokonaisarvosana muodostuu.

Opintojakson arviointi arvosanalla T1-K5.
Arvosana T1 edellyttää, että saat vähintään 50 % kokonaispistemäärästä.
Tehtävät painotetaan tehtäväryhmittäin seuraavasti:

Seksuaalisuus 1/3
-Testaa osaamisesi: Seksuaaliterveyden käsitteet
-Kokoava tehtävä: Seksuaalisuus 30 %

Seksuaali- ja lisääntymisterveys 35 %
-Tentti: Seksuaali- ja lisääntymisterveys

Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika 35 %
-Alustus ja keskustelu

Työpajat HYV/HYL

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Projektiopinnoissa opiskelijan tulee täydentää projektin osaamistavoitteista puuttuvaa osaamista, kunnes osaaminen voidaan arvioida hyväksytyllä tasolla. Uusinta- tai arvosanan korottaminen ei ole mahdollista valintaopintojaksoilla eikä tilanteissa, joissa opiskelijan opiskeluoikeus on päättynyt.

Opintojakson opettaja määrittelee, missä, millä aikataululla ja miten suoritus voidaan uusia. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.

Opiskelijalla on mahdollisuus korottaa opinnon/projektin/osaamisen näytön hyväksyttyä arvosanaa yhden kerran puolen vuoden sisällä arvioinnista. Hyväksytyn arvosanan korottamisyritys kohdennetaan siihen osaamiseen, joka on katsottu aiemmassa arvioinnissa puutteelliseksi, ja jonka uudelleen näyttäminen ja arviointi mahdollistaa arvosanan korottamisen. Ennen hyväksytyn arvioinnin korotusyritystä opiskelija laatii suunnitelman puuttuneen osaamisen näyttämiseksi aikatauluineen. Suunnitelmaa voidaan tarkentaa opettajan toimesta sen hyväksymisvaiheessa. Arvosanan korottaminen ei koske niitä valintaopintojaksoja, joiden perusteella tehdään opiskelijavalintoja tutkinto- tai polkuopintoihin.

Arvosanan korotus on aina uusi suoritus. Vanha arvosana jää suoritushistoriatietoihin ja sitä ei voi muuttaa. Parempi arvosana jää voimaan. Hyväksytyn opintosuorituksen tehnyt opiskelija ei voi osallistua kyseisen opintojakson uudelle toteutukselle. (Laurean tutkintosääntö).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS (arvioidaan soveltuvin osin)
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS (arvioidaan soveltuvin osin)
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS (arvioidaan soveltuvin osin)
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden