Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan palvelujärjestelmä ja sosiaalilainsäädäntö (10 op)

Toteutuksen tunnus: SS00BZ35-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

03.09.2024 - 08.12.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 60

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus

Opettaja

  • Laura Lintu
  • Vuokko Pohjanoksa

Vastuuopettaja

Vuokko Pohjanoksa

Ryhmät

  • SSD224KA
    Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, K24, Verkkokampus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida suomalaisen yhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutosta, sen tavoitteita ja haasteita globalisoituneessa maailmassa
- jäsentää suomalaisen sosiaaliturvan rakenteen ja palvelujärjestelmän
- käyttää ja soveltaa sosiaalilainsäädännön perusteita

Toteutustapa

Opintojakso suoritetaan verkkokurssina Canvas-oppimisalustalla ja Zoom-verkkotapaamisissa. Opintojakson tila avataan viimeistään 2.9.2024. Opinnolla on monialaista työskentelyä sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa 30.9. ja 1.10. klo 8.30 - 15.45 zoomissa. Läsnäolovelvollisuus jompana kumpana päivänä. Ryhmät jaetaan opintojakson alussa.

Opintojaksolla on webinaareja, verkkokeskusteluja, yksilö- ja ryhmätehtäviä, monivalintatentti sekä monialainen työpajatyöskentely sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa.

Webinaarit nauhoitetaan.

Tekoälyn käyttö on ilmoitettava Laurean ohjeen mukaisesti.

Opintojakson viestintä ja ohjaus tapahtuu Canvasissa .

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson materiaaleina ovat hyvinvointivaltion historiaa käsittelevät teokset esim. Jaakkola, Jouko; Pulma, Panu; Satka, Mirja & Urponen, Kyösti (1994) Armeliaisuus, yhteisöapu, sosiaaliturva: suomalaisen sosiaalisen turvan historia. Helsinki: Sosiaaliturvan Keskusliitto.

Lisäksi käytössä on Kaarlo Tuorin ja Toomas Kotkaksen Sosiaalioikeus -teos. (uusi painos 11/23) sekä Kelan, STM:n, THL:n sivut ja Finlex. . Erityisesti seuraavat lait:
Perustuslaki 731/1999
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 703/2023
Vammaispalvelulaki 703/2023
Lastensuojelulaki 417/2007

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa."

Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla on vierailijoita työelämästä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Lukujärjestyksestäsi löydät opinnon aikataulut, opetusajankohdat ja webinaarit.

Opintojakson Canvas-tila aukeaa viimeistään 2.9.2024.Läsnäolovelvollisuus on monialaisessa yhteistyöpäivässä

Ryhmä A: Monialainen yhteistyöpäivä (läsnäolovelvoite). 30.9. klo 8.30 - 15.45

Ryhmä B: Monialainen yhteistyöpäivä (läsnäolovelvoite) 1.10. klo 8.30 - 15.45

Osallistuminen jompaan kumpaan päivään, ryhmät muodostetaan opintojakson alkaessa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson sisältö:
- suomalaisen yhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutos
- hyvinvointivaltion tavoitteet ja haasteet globalisoituneessa maailmassa
- suomalaisen sosiaaliturvan rakenne ja palvelujärjestelmä
- sosiaalilainsäädännön pääpiirteet

Opintojakson tehtävät:
- Hyvinvointivaltion kehitys -essee (yksilötehtävä) (Hyl-K5) ja vertaispalaute kolmesta esseesstä (hyv/hyl), (3 op)
-Sosiaalilainsäädännön monivalintatentti (2 op) (HYL-5) ja lainsäädäntötallenteiden kommentointi verkkokeskustelualueelle, (1 op). Hyv/hyl
- Palvelujen ja etuuksien tarkastelu (ryhmätyö) (Hyv/Hyl) (3 op)
-Muuttuva sosialiturva ja palvelujärjestelmä - mediaseuranta 1 (op) , Hyv/hyl)

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.