Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen kehittyminen (2 op)

Toteutuksen tunnus: YY00BN53-3196

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.01.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

20 Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää

Opettaja

  • Jonna Brandt

Vastuuopettaja

Jonna Brandt

Ryhmät

  • SSB224KA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K24, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- laatia itselleen urasuunnitelman
- selvittää alansa työllistymismahdollisuuksia ja yrittäjyyden edellytyksiä
- hyödyntää ja rakentaa ammatillisia verkostoja
- kuvata osaamisensa ja hakea oman alansa töitä sekä ymmärtää sosiaalisen median merkityksen työnhaussa
- arvioida tulevaisuuden työelämässä tapahtuvia muutoksia ja niiden merkitystä omalle työuralleen
- toimia oman hyvinvointinsa hyväksi

Toteutustapa

Opintojakso kuuluu Opiskelijasta asiantuntijaksi -kokonaisuuteen. Ammatillinen kehittyminen on kokonaisuuden toisen vuoden opintojakso. Tämä Ammatillinen kehittyminen -toteutus on suunnattu etenkin Hyvinkäällä keväällä 2024 aloittaneelle sosionomiryhmälle.

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, joka on sama läpi opintojen. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opintojakson tehtävät tehdään lähtökohtaisesti yksilötyönä, tuntitehtävinä saattaa olla on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Palautuspäivän puitteissa annetuista tehtävistä annetaan sanallista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Opintojakso jakaantuu kahteen osaan:

Opintojakson ensimmäisen osan (1 op) suoritus on urasuunnitelmatehtävä. Tämän lisäksi ensimmäiseen osaan sisältyy ryhmätapaamisia ja kaksi HOPS-keskustelua, joihin tulee valmistautua.

Opintojakson toinen osa (1 op) muodostuu itse valittavista kokonaisuuksista. Voit valita toisen tehtävän omien kiinnostuksenkohteidesi ja tarpeidesi mukaisesti. Saat tarvittaessa opettajatuutoriltasi tukea sopivan tehtävän valinnassa ja suunnittelet yhdessä opettajatuutorisi kanssa, minkälaisia sisältöjä ja kokonaisuuksia sinun kannattaa valita. Näitä teemoja ovat mm. hyvinvointi, uratoiveet, työnhakutaidot ja työelämätietous, opiskelutaidot, kansainvälisyys, yrittäjyys sekä tulevaisuustietoisuus.

Tarkemmat tehtävänannot löytyvät Canvaksesta. Tehtävissä on mahdollista käyttää tekoälyä Laurean linjausten mukaisesti.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oheismateriaalista on koottu vinkit opintojakson Canvas-työtilaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Lähtökohtaisesti tämä opintojakso suoritetaan Opiskelijasta asiantuntijaksi -tehtäviksi.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

YY00BN53 Ammatillinen kehittyminen (2 op) sekä YY00BN54 Onnistuneelle työuralle (1 op): Alumni ja muu työelämäyhteistyö

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tämä opintojakso on tärkeä ohjauksellinen opintojakso, jossa saat ohjeita ja tukea opintoihisi opettajatuutoriltasi sekä oman ryhmäsi opiskelijoilta. Tästä syystä opintojakson tapaamiskertoihin osallistuminen on erittäin tärkeää. Tapaamisia on vain muutamia vuoden 2025 aikana.

Kansainvälisyys toteutuksella

Kv-yhteyksiä hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan myös opiskelija-aloitteesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

YY00BN53 Ammatillinen kehittyminen: Urasuunnitelmatehtävä, HOPS-keskustelut ja ryhmätapaamiset n. 27 tuntia ja oman aiheen tehtävä n. 27 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

YY00BN53 Ammatillinen kehittyminen (2 op):
Tämän opintojakson aikana pohdit tulevaa uraasi ja teet siihen liittyviä asioita. Lisäksi valitset itseäsi kiinnostavan osa-alueen työstettäväksi ja käyt oman opettajatuutorisi kanssa HOPS-keskusteluita tarpeesi mukaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.

YY00BN53: Hyväksytty suoritus edellyttää tehtävien suorittamista ja tarpeen mukaiseen ohjaukseen ja opetukseen osallistumista.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan HYV tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Arvosanan HYV tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastaan ohjausta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan HYV tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Lisätiedot

Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 1.