Siirry suoraan sisältöön

Markkinointiprojekti: Asiakaslähtöisen brändin ja brändipääoman rakentaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: HL00BU31-3049

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

30.08.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

7 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, liko

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

4 - 7

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus (HLB2), Laurea Hyvinkää

Opettaja

  • Mervi Talonen

Vastuuopettaja

Mervi Talonen

Ryhmät

  • HLB223SA
    Liiketalouden koulutus, oikeudellinen osaaminen, monimuotototeutus, S23, Hyvinkää
  • HLB223SA2
    Liiketalouden koulutus, projektijohtaminen, monimuotototeutus, S23, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

opiskelija osaa
- toteuttaa markkinoinnin kehittämisprojektin tiimissä
- arvioida asiakaslähtöisen toiminnan edellytyksiä, erilaisia asiakastarpeita ja -ratkaisuja
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti

Toteutustapa

Projektin tavoitteena on Helsingissä sijaitsevan Lauttasaaren Senioritalon asiakaslähtöisen brändin rakentaminen eli miten rakennetaan brändipääoma. (www.lauttasaarensenioritalo.fi)

Brändipääoma (eng. brand equity) tarkoittaa arvoa, joka syntyy asiakkaiden kokemuksista ja havainnoista, joita brändin nimen kuuleminen saa aikaan, ja siitä, kuinka laadukkaaksi asiakkaat kokevat yrityksen tuotteen tai palvelun. Yksinkertaistettuna brändipääomalla tarkoitetaan sitä, mitä jostain tuotteesta tai palvelusta tulee mieleen, kun itse tuote jätetään yhtälöstä pois.

Opintojaksolla syvennymme brändipääoman (brand equity) rakentamiseen.

Vaihe 1: Vahvan brändipääoman luominen on tärkeä aloittaa määrittelemällä, "keitä me olemme yrityksenä". Tärkeää on tutkia, mikä on kohdemarkkina sekä keitä asiakkaasi ja kilpailijasi ovat. Brändin arvot ovat myös tärkeässä asemassa, koska ne vaikuttavat brändin identiteettiin (logon design, fontit, kuvat, värit ja muut visuaaliset elementit), mutta myös brändin äänensävyyn (tone of voice) ja brändin ja kohdeyleisön välisiin suhteisiin (asiakaskokemus ja asiakaspalvelu). Erottautumistekijän avulla luodaan arvoa asiakkaalle, sillä yritys tarjoaa heille jotakin uniikkia.

Vaihe 2: Brändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa eli somen hyödyntäminen. Nykyään sosiaalista mediaa ei voi jättää huomiotta. Analysoidaan kohderyhmää ja julkaistaan sisältöjä, jotka auttavat kohdeyleisöä oppimaan lisää tuotteesta, palvelusta tai toimialasta. Sosiaalisen median alustojen (Facebook ja Instagram) avulla saadaan suora yhteys asiakkaaseen.

Vaihe 3: Luodaan vahvoja siteitä yleisön kanssa. Tämä onnistuu esimerkiksi olemalla aktiivinen sosiaalisessa mediassa, järjestämällä tapahtumia ja varmistamalla, että kohdeyleisö on osa yrityksen ympärille muodostunutta yhteisöä. Tämä on tärkeää, koska näin vaikutetaan myös siihen, että asiakkaat ostavat tuotteitasi tai palvelujasi uudestaan. Erinomainen asiakaspalvelu on myös tärkeä osa yrityksen ja kohdeyleisön välisten suhteiden ylläpitoa. Hyvä asiakaspalvelu todennäköisesti vahvistaa positiivista vaikutelmaa yrityksestä ja lopulta näkyy myös brändipääomassa.

Projekti on jatkoa keväällä toteutetulle somemarkkinointiprojektille. Lauttasaaren Senioritalo on Laurea-ammattikorkeakoulun avainkumppani.

Tervetuloa mukaan mielenkiintoiseen projektiin!

Avainsanat: brändäys, brändipääoma, brändimielikuva, mielikuvamarkkinointi, sosiaalinen media, tapahtumamarkkinointi, markkinointi, viestintä, valokuvaaminen

--

Projekti toteutetaan yhteistyössä työelämän kumppanin kanssa P2P-oppimisympäristössä. Kumppani on Lauttasaaren senioritalo.

Tälle toteutukselle ilmoittautuvat opiskelijat kehittävät projektissa tämän opinnon mukaista osaamista.

Lisäksi opiskelijat hankkivat ”Liiketoimintaosaaminen” - opinnon mukaisen osaamisen. Mahdollisesta muusta projektin aikana kehitettävästä osaamisesta sovitaan projektin aikana.

Tällä toteutussuunnitelmalla kuvatussa projektissa voi toimia myös täydentävää osaamista kartuttava opiskelija (huom. ilmoittautuminen täydentävän osaamisen projektiin).

Projektin ohjaus- ja työskentelyajat ovat katsottavissa Lukkarikoneesta. Viestintäkäytänteistä sovitaan projektikohtaisesti.

Laurea pidättää oikeuden muutoksiin.

Opintototeutuksen laatua on arvioitu, ja raportti itsearvioinnista löytyy projektin Teams-työtilasta.

Aika ja paikka

-

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Projektin aihepiiriin tarvittava lähdeaineisto valitaan erikseen projektin toimeksiannon jälkeen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Projektin toimeksiantaja on Laurea-ammattikorkeakoulun avainkumppani Lauttasaaren Senioritalo ja toiminnanjohtaja Eva Keskilammi. Lauttasaaren Senioritalo sijaitsee Helsingissä.

Projektin ohjaajana toimii liiketalouden lehtori Mervi Talonen.

Katso lisätietoja osoitteesta: lauttasaarensenioritalo.fi

Projekti on jatkoa keväällä toteutetulle somemarkkinointi-projektille.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. … Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna.” Projektissa ensimmäisellä kontaktikerralla tarkoitetaan projektitiimin ja ohjaajan ensimmäistä tapaamiskertaa (pre-briiffi).

Projektin aloitusbriiffiin osallistuminen on välttämätöntä, jotta kaikki toimijat saavat projektin toimeksiannon tietoonsa. Briiffi pidetään keskiviikkona 30. elokuuta klo 12.30-13.30. Ohjaaja lähettää kalenterikutsun briiffiin elokuussa.

Projektia ohjataan viikoittain keskiviikkoisin klo 12.30-13.30. Opiskelija voi vertailla työskentelyaikoja Lukkarikoneessa ja valita projektit/opinnot, jotka eivät osu päällekkäin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

(1 op = 26,7 h)

Opiskelija käyttää 15 opintopisteen projektiin työaikaa yhteensä n. 16 tuntia viikossa eli tiimityöskentelyyn n. 8 h ja itsenäiseen työskentelyyn n. 8 h viikossa. Lisäksi viikoittainen ohjaajatapaaminen.

Sisältö ja sen jaksotus

Projektin tavoitteena on Helsingissä sijaitsevan Lauttasaaren Senioritalon asiakaslähtöisen brändin rakentaminen eli miten rakennetaan brändipääoma. (www.lauttasaarensenioritalo.fi)

Brändipääoma (eng. brand equity) tarkoittaa arvoa, joka syntyy asiakkaiden kokemuksista ja havainnoista, joita brändin nimen kuuleminen saa aikaan, ja siitä, kuinka laadukkaaksi asiakkaat kokevat yrityksen tuotteen tai palvelun. Yksinkertaistettuna brändipääomalla tarkoitetaan sitä, mitä jostain tuotteesta tai palvelusta tulee mieleen, kun itse tuote jätetään yhtälöstä pois.

Opintojaksolla syvennymme brändipääoman (brand equity) rakentamiseen.

Vaihe 1: Vahvan brändipääoman luominen on tärkeä aloittaa määrittelemällä, "keitä me olemme yrityksenä". Tärkeää on tutkia, mikä on kohdemarkkina sekä keitä asiakkaasi ja kilpailijasi ovat. Brändin arvot ovat myös tärkeässä asemassa, koska ne vaikuttavat brändin identiteettiin (logon design, fontit, kuvat, värit ja muut visuaaliset elementit), mutta myös brändin äänensävyyn (tone of voice) ja brändin ja kohdeyleisön välisiin suhteisiin (asiakaskokemus ja asiakaspalvelu). Erottautumistekijän avulla luodaan arvoa asiakkaalle, sillä yritys tarjoaa heille jotakin uniikkia.

Vaihe 2: Brändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa eli somen hyödyntäminen. Nykyään sosiaalista mediaa ei voi jättää huomiotta. Analysoidaan kohderyhmää ja julkaistaan sisältöjä, jotka auttavat kohdeyleisöä oppimaan lisää tuotteesta, palvelusta tai toimialasta. Sosiaalisen median alustojen (Facebook ja Instagram) avulla saadaan suora yhteys asiakkaaseen.

Vaihe 3: Luodaan vahvoja siteitä yleisön kanssa. Tämä onnistuu esimerkiksi olemalla aktiivinen sosiaalisessa mediassa, järjestämällä tapahtumia ja varmistamalla, että kohdeyleisö on osa yrityksen ympärille muodostunutta yhteisöä. Tämä on tärkeää, koska näin vaikutetaan myös siihen, että asiakkaat ostavat tuotteitasi tai palvelujasi uudestaan. Erinomainen asiakaspalvelu on myös tärkeä osa yrityksen ja kohdeyleisön välisten suhteiden ylläpitoa. Hyvä asiakaspalvelu todennäköisesti vahvistaa positiivista vaikutelmaa yrityksestä ja lopulta näkyy myös brändipääomassa.

Projekti on jatkoa keväällä toteutetulle somemarkkinointiprojektille. Lauttasaaren Senioritalo on Laurea-ammattikorkeakoulun avainkumppani.

Tervetuloa mukaan mielenkiintoiseen projektiin!

Avainsanat: brändäys, brändipääoma, brändimielikuva, mielikuvamarkkinointi, sosiaalinen media, tapahtumamarkkinointi, markkinointi, viestintä, valokuvaaminen

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinto toteutuu P2P.n projektiopintona edellyttäen osallistumista yhteiseen projektiohjaukseen ja työskentelyyn.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Projektin arvioinnissa noudatetaan Laurean arviointikriteereiden vaatimustasoa I. Arviointiin perehdytään projektin alkaessa. Arviointikriteerit löytyvät myös opiskelijaintrasta > Opintosuoritukset ja arviointi > Arviointi.

Lisätiedot

Projektissa syntyy vastaavaa osaamista kuin opintojaksolla HL00BQ78 Markkinoinnin perusteet, joten molempia opintojaksoja ei voi sisällyttää tutkintoon.