Uraseurantakyselyn markkinointi ja alumnimarkkinoinnin kehittäminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: HL00BU31-3044
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
30.08.2023 - 13.12.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
7 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, liko
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
4 - 7
Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Aapo Hollanti
Vastuuopettaja
Aapo Hollanti
Ryhmät
-
HLB223SALiiketalouden koulutus, oikeudellinen osaaminen, monimuotototeutus, S23, Hyvinkää
-
HLB223SA2Liiketalouden koulutus, projektijohtaminen, monimuotototeutus, S23, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
opiskelija osaa
- toteuttaa markkinoinnin kehittämisprojektin tiimissä
- arvioida asiakaslähtöisen toiminnan edellytyksiä, erilaisia asiakastarpeita ja -ratkaisuja
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti
Toteutustapa
PROJEKTI SOVELTUU MAINIOSTI SYVENTÄVÄKSI MARKKINOINTIOPINNOKSI:
Tässä projektissa järjestetään laaja-alainen uraseurantakysely, jossa kaikki Suomen ammattikorkeakoulut ottavat yhteyttä omiin alumneihinsa ja tutkivat alumnien urankehitystä. Tällä kertaa tutkimus kohdentuu vuonna 2018 valmistuneisiin (Laurean) alumneihin. Kyselytutkimuksen toteuttaa ulkopuolinen taho, ja opiskelijatiimin vastuulla on tutkimuksen markkinointi, osana laajempaa Laurean markkinointikampanjaa. Projektitiimin tarkoitus on myös ottaa yhteyttä Laurean alumneihin puhelimitse.
Kampanjan tulokset raportoidaan suoraan Laurean johtoryhmälle projektitiimin toimesta heille järjestettävässä tilaisuudessa.
Opiskelijat kehittävät myös konseptin, joka toisi esiin alumnien uratarinoita. Arvokasta olisi saada tietää, missä muodossa potentiaaliset hakijat ja nykyiset opiskelijat haluaisivat tutustua alumnien tarinoihin (uutiset, videot, podcastit, some take over jne.) ja mitkä teemat he erityisesti haluaisivat kuulla alumneilta. Taustalla voisi olla esimerkiksi vertailutieto muiden korkeakoulujen toteutuksista (yliopistot ja ammattikorkeakoulut, sekä kotimaassa että kansainvälisesti).
Projekti toteutetaan yhteistyössä työelämän kumppanin kanssa P2P-oppimisympäristössä. Kumppani on Laurea-ammattikorkeakoulu.
Tälle toteutukselle ilmoittautuvat opiskelijat kehittävät projektissa markkinointi-, telemarkkinointi-, sidosryhmäviestintä- ja projektijohtamisen taitoja.
Mahdollisesta muusta projektin aikana kehitettävästä osaamisesta sovitaan projektin aikana.
Projekti soveltuu myös syventäväksi markkinoinnin projektiksi. Tällä toteutussuunnitelmalla kuvatussa projektissa voi toimia myös täydentävää osaamista kartuttava opiskelija (huom. ilmoittautuminen täydentävän osaamisen projektiin).
Projektin ohjaus- ja työskentelyajat ovat katsottavissa Lukkarikoneesta. Viestintäkäytänteistä sovitaan projektikohtaisesti.
Laurea pidättää oikeuden muutoksiin.
Opintototeutuksen laatua on arvioitu, ja raportti itsearvioinnista löytyy Teams-työtilasta.
Toteutus edellyttää viikottaista läsnäoloa kampuksella, sekä osallistumista projektiseminaariin.
Aika ja paikka
-
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Projektin aihepiiriin tarvittava lähdeaineisto valitaan erikseen projektin toimeksiannon jälkeen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
[Jätä yllä oleva teksti paikoilleen ja lisää tähän tarvittaessa esim. hankitun osaamisen hyödyntämisen mahdollisuuksista sekä muista vaihtoehtoisista suoritustavoista opintototeutuksellasi.]
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Projektin toimeksiantaja: [yrityksen tai toimeksiantajan nimi, tai jos yritys erikseen kieltää julkaisun, toimiala; kenttää käytetään kumppanuuksien ja TKI-integraation seuraamiseen.]
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. … Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna.” Projektissa ensimmäisellä kontaktikerralla tarkoitetaan projektitiimin ja ohjaajan ensimmäistä tapaamiskertaa (pre-briiffi). [Kirjaa tähän pre-briiffin ajankohta.]
Projektin aloitusbriiffiin osallistuminen on välttämätöntä, jotta kaikki toimijat saavat projektin toimeksiannon tietoonsa. [Kirjaa tähän aloitusbriiffin ajankohta. Jos aloitusbriiffi on toimeksiantajalla, täsmennä ulkopuolinen paikka.]
[Varsinainen toteutuksen aikataulu näkyy opiskelijalle Pakissa suoraan toteutuksen varauksina, joten näitä tietoja ei tarvitse tässä kentässä toistaa.]
Projektia ohjataan viikoittain. Opiskelija voi vertailla työskentelyaikoja Lukkarikoneessa ja valita projektit/opinnot, jotka eivät osu päällekkäin.
Kansainvälisyys toteutuksella
[Kuvaa tässä kansainvälisyyden mahdollinen toteutuminen projektissa ja/tai mahdolliset kansainväliset yhteistyötahot.]
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
[Laske projektin mitoitus opintopistemäärään ja projektin pituuteen perustuen (1 op=26,7 h]
Opiskelija käyttää 15 opintopisteen projektiin työaikaa yhteensä n. 16 tuntia viikossa eli tiimityöskentelyyn n. 8 h ja itsenäiseen työskentelyyn n. 8 h viikossa.
Sisältö ja sen jaksotus
Projektin tavoitteet:
[Kuvaa projektin tavoitteita tiiviisti työelämän kielellä. Kenttä toimii tekoälyä käyttävän palvelun perusteena jatkossa opintojen, työpaikkojen ja henkilökohtaisen osaamisen vertailussa.]
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinto toteutuu P2P.n projektiopintona edellyttäen osallistumista yhteiseen projektiohjaukseen ja työskentelyyn.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Projektin arvioinnissa noudatetaan Laurean arviointikriteereiden vaatimustasoa I. Arviointiin perehdytään projektin alkaessa. Arviointikriteerit löytyvät myös opiskelijaintrasta > Opintosuoritukset ja arviointi > Arviointi.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Opiskelijan tulee tarvittaessa ”täydentää projektin osaamistavoitteista puuttuvaa osaamista, kunnes osaaminen voidaan arvioida hyväksytyllä tasolla. ” (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei muuta ole ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Lisätiedot
Projektissa syntyy vastaavaa osaamista kuin opintojaksolla HL00BQ78 Markkinoinnin perusteet, joten molempia opintojaksoja ei voi sisällyttää tutkintoon.