Hoidon tarpeen arviointi ja sähköinen asiointi perusterveydenhuollossa (4 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BT19-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
20.05.2024 - 05.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
12.08.2024 - 18.11.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Anne Suvitie
- Tiina Leino
- Riikka Ketonen
- Vastuuopettaja
- Anne Suvitie
- Ryhmät
-
STV222KNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K22, Tikkurila
- Opintojakso
- ST00BT19
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata luotettavan hoidon tarpeen arvioinnin periaatteet hoitajan vastaanotolla
- kuvata ja perustella kliinisen tutkimisen ja tiedonkeruun menetelmiä eri-ikäisten asiakkaiden hoidon tarpeen arvioinnissa
- kuvata jatkohoidon ohjaukseen liittyvät periaatteet, jotta potilas saa avun oikea-aikaisesti ja sujuvasti
- soveltaa tietojaan perusterveydenhuollon pientoimenpiteiden turvallisesta toteuttamisesta
- arvioida sähköisten palveluiden ja digitaalisten ratkaisuiden soveltuvuutta eri käyttäjäryhmien näkökulmasta
- käyttää sähköisiä palveluita, ratkaisuita ja etäteknologiaa asiakkaan hoidossa ja päätöksenteon tukena
- suunnitella onnistuneita verkkovuorovaikutus- ja palvelutilanteita sekä digitaalisia hoitopolkuja hyödyntäen eri sovelluksia ja ympäristöjä
- ohjata asiakasta omahoidossa, sähköisten palveluiden käyttäjänä ja hyvinvointitiedon tuottajana ja haltijana
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia työssään hoitajavastaanotolla
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan ja muiden toimijoiden kanssa
- arvioida ja kehittää omia ohjaus- ja vuorovaikutustaitojaan
- antaa ensiapua henkeä uhkaavissa tilanteissa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kosonen, A. ym. 2016. Oireista työdiagnoosiin.
Valtakunnallinen näyttökoe - puhelimessa ja chatissa tapahtuva hoidon tarpeen arviointi:
Kirjallisuus on erikseen mainittuna Valtakunnallinen näyttökoe-sivulla ja löydät kirjallisuuden myös DigiCampukselta.
Muu aineisto ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Toteutustapa
-Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus kampuksella ja Zoomissa.
-Työskentely työpajoissa,
-Simulaatiot
-Pienryhmätyöskentelyä,
-Verkko-opiskelua Canvas-oppimispympäristössä
-Tentti
-YleSh näyttökoe
Canvas työtila avautuu viimeistään viikkoa ennen opintojakson aloitusta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia ja Avainkumppanin edustajia
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Aloitus 100% läsnäolo
Yle SH näyttö 100% läsnäolo
Työpajat ja simulaatiot 100 % läsnäolo 27.9 työpaja 23.10 ryhmönohjaus simulaatio
Tentti 30.9 ja uusintatentti 23.10
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Osaamisen näyttö opinnolla Hoidon tarpeen arviointi ja sähköinen asiointi :
Jos opiskelijalle on kertynyt laaja-alaista osaamista hoitajan vastaanottotyöstä, esimerkiksi terveysaseman vastaanottotoiminnassa viimeisen viiden vuoden aikana, hänellä saattaa olla mahdollisuus osoittaa osaamisensa näytöllä. Näytön prosessi käynnistyy opiskelijan aloitteesta.
Osaamisen tunnistamisen vaiheet:
1) Opiskelija lukee opintojakson tavoitteet
2) Opiskelija tunnistaa osaamistaan tavoitteiden osoittamissa asioissa
3) Opiskelija kirjoittaa osaamisanalyysin, joka sisältää seuraavat asiat
• työtehtävien sisällöt ja toimenkuva sekä toimintaympäristö
• oman osaamisen reflektointi suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Osaamisanalyysissa opiskelija osoittaa, miten on hankkinut tavoitteiden mukaista osaamista ja reflektoi osaamisensa tasoa.
4) Opiskelija liittää osaamisanalyysiin tarvittavat todistukset (työtodistukset, työpaikka- tai jokin muu lisäkoulutus) ja lähettää sen opintojaksosta vastaavalle lehtorille.
Opintojaksosta vastaava lehtori arvioi onko näyttö hyväksytty.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kokonaisuus on 26,7hx4op, joka tarkoittaa noin 107 h opiskelijan työtä.
Opintojakso on jaettu kahteen teemaan:
Hoidon tarpeen arviointi (2 op) 53,5 h opiskelijan työtä
Sähköisten palveluiden ja digitaalisten ratkaisujen soveltaminen hoitotyössä (2 op) 53,5 h opiskelijan työtä.
Työpajaan ja osaamisen näyttöön liittyvä valmistautuminen ja osallistuminen sisältyvät edellä mainittuihin tuntimääriin.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso koostuu seuraavista asioista:
- Hoidon tarpeen arviointi, kliininen tutkiminen ja ohjaaminen, ryhmänohjaaminen sekä lääkehoidon erityispiirteet vastaanottotoiminnassa
- Sähköisten palveluiden- ja digitaalisten ratkaisujen soveltaminen hoitotyössä
- Verkossa tehtävä kaksiosainen tentti (tietotesti ja case tehtävät)
- Valtakunnalinen (YleSH) näyttökoe - puhelimessa ja chatissa tapahtuva hoidon tarpeen arviointi
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Ensimmäisellä lähiopetuskerralla/orientaatiossa tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.
Aiemmat moduulit I-IV ja niihin kuuluvat opinnot tulee olla pääosin suoritettuna ennen opintojakson alkua.
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)