Hybridiuhkien torjunta (5 op)
Toteutuksen tunnus: TY00BX69-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Petri Puhakainen
Vastuuopettaja
Petri Puhakainen
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK 1 (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
-
TYJ23SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot
-
TYJ23KJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K23, yhteiset opinnot
Pienryhmät
- Avoin AMK 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- Ymmärtää keskeiset käsitteet kuten monialainen vaikuttaminen, hybridivaikuttaminen, informaatiovaikuttaminen ja kybervaikuttaminen yhteiskunnan, organisaation yksilön näkökulmista
- Tunnistaa mahdollisia hybridiuhkia sekä ymmärtää niiden aiheuttajat sekä heidän tavoitteensa ja käyttämänsä keinot
- Osaa jäsentää, mitä seurauksia toteutuneista hybridiuhista voi olla
- Hallita hybridiuhkiin varatumista yhteiskunnan, organisaation ja yksilön tasoilla
- Kehittää hybridiuhkien torjuntastrategioita ja -menetelmiä, sekä soveltaa niitä eri konteksteissa
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, opiskelija voi varata verkko-ohjaustapaamisia. Opintojakson yleinen viestintä tapahtuu verkko-oppimisympäristössä. Toteutuskielinä englanti ja suomi, materiaali pääosin englanninkielistä.
Toteutus: luentojen lisäksi kaksi kirjallista tehtävää, joista toinen käsittelee informaatiovaikuttamista. Toinen tehtävän käsittelee muita-laaja-alaisen vaikuttamisen keinoja. Aihealue on vapaammin opiskelijan valittavissa. Informaatiovaikuttamisen osuus tehdään englanniksi.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
31.8.2023 16:30-19:30 ensimmäinen Zoom-luento (englanniksi)
21.9.2023 16:30-19:30 toinen Zoom-luento (englanti/suomi)
19.10.2023 16:30-19:30 kolmas Zoom-luento (suomeksi)
Sisältö ja sen jaksotus
Ensimmäinen luentokerta: informaatiovaikuttaminen (englanniksi)
Toinen luentokerta: informaatiovaikuttaminen (jatkuu, englanniksi), laaja-alaisen vaikuttamisen keinot
Kolmas luentokerta: kybervaikuttaminen, uudet teknologiat monialaisessa vaikuttamisessa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
saamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti.
Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa.
Kehittäminen:
Tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä:
Viestiä selkeästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
OPISKELIJA OSAA
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen.
Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä:
Viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
OPISKELIJA OSAA
Tietoperusta:
Luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä:
Viestiä vakuuttavasti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle.