Siirry suoraan sisältöön

Uudistava monialainen terveyden edistäminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BT23-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.06.2023 - 30.03.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Anne Suvitie
  • Irene Latva-Korpela

Vastuuopettaja

Anne Suvitie

Ryhmät

  • STV223SAM
    Terveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, S23, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida kansainvälisten ja kansallisten strategioiden ja SOTE-muutosten merkitystä terveydenhoitajatyöhön
- perustaa toimintansa monialaiseen yhteisölähtöiseen orientaatioon
- suunnitella ja toteuttaa terveydenhoitajatyötä ja hyvinvoinnin edistämistä monialaisissa työryhmissä
- arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan kannalta

Toteutustapa

Itsenäistä työskentelyä, ryhmä- ja projektityöskentelyä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lähteet:
Absetz. P. Motivoiva, voimaannuttava ohjaus ja pystyvyyden tunne

Crawford & Brown 2010. Brief communication traps and opportunities. (BOU-malli).
Furman, B. Ratkaisukeskeinen lähestymistapa. Verkkokurssi.

Crawford, P. & Brown, B. 2010. Fast heathcare: Brief communacation, traps and oppurtunies

Crawford, P. & Brown, B. 2009. Mental health communication between service users and professionals:
disseminating practice-congruent research

Lappalainen R.2016. Kuntoutusasiakkaan motivointi.


Kirjat:
Turku R. 2007. Muutosta tukemassa, valmentava elämäntapaohjaus.
Vänskä 2011. Onnistuuko ohjaus.
Mönkkönen K. 2007. Vuorovaikutus. Dialoginen asiakastyö. Edita.
Mönkkönen K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä.
Sitra: Mikä tekee dialogin?

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voi suorittaa itsenäisesti kesällä 2023 Canvas -alustalla.
https://canvas.laurea.fi/enroll/KEH769

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Päihdeseminaari 15.11.2023

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Syksyn 2023-talven 2024 toteutus
08.11.2023 klo 8.30- 9.45 Orientaatio, tehtävien anto ja ohjaus. Zoom
8.11.2023 klo 10.00 -11.30 Lähisuhdeväkivallan puheeksiottaminen zoom
15.11.2023 klo 8.30-10.30 Rokote-epäröinnin kohtaaminen, Zoom
15.11.2023 klo 10.45-11.30 Ohjausta tehtäviin, Zoom
15.11.2023 klo 12.30-15.45 Päihdeseminaari Zoom

Seminaari vko 7 / 2024

Yksin tehtävien tehtävien viimeiset palautuspäivät I 5.12.23 II 24.2.2024 III 30.3

Tehtävät, joitssa tehdään vertaispalaute palautuspäivämäärät: 5.12 .2023 tai 24.2.2024

Kansainvälisyys toteutuksella

Kv-yhteydet toteutuvat materiaalin muodossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä

Sisältö ja sen jaksotus

Terveydenhoitaja voimavaraisen ja dialogisen ohjauksen asiantuntijana 1op
Terveyden edistämisen mallit terveydenhoitajan ja terveyspolitiikka terveydenhoitajatyön kehittämisessä 1 op
Yhteisön terveyden edistäminen ja terveysteknologia terveyden edistämisessä 1 op

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson keskeinen sisältö:
- kansalliset,kansainväliset strategiat ja SOTE-muutos terveydenhoitajatyössä
- terveydenhoitaja voimavaraisen ja dialogisen ohjauksen asiantuntijana
- terveyden edistämisen mallit terveydenhoitajan työn kehittämisessä
- IVA-analyysin hyödyntäminen yhteisön terveyden edistämisessä


Tavoitteet:

Opiskelija osaa
- arvioida kansainvälisten ja kansallisten strategioiden ja SOTE-muutosten merkitystä terveydenhoitajatyöhön
- perustaa toimintansa monialaiseen yhteisölähtöiseen orientaatioon
- suunnitella ja toteuttaa terveydenhoitajatyötä ja hyvinvoinnin edistämistä monialaisissa työryhmissä
- arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan kannalta

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioinnin kohteet:
Verkkotehtävät 1-3 HYV/HYL ja tehtävä 4 T1-K5.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Laurean yleiset arviointikriteerit

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan yhdessä sovitulla tavalla ja yhdessä sovitussa ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen tai 1. palautuspäivänä palautuspäivänä palauttamatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. Ole tarvittaessa matalla kynnyksellä opettajaan niin sovittaan asiasta.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen ja lähdeluettelo. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

OSAA - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

OSAA - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

OSAA - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä