Siirry suoraan sisältöön

Itsensä johtamisen työkalut (2 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BR99-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 21.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.12.2022 - 30.06.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 400
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOY2), Yhteiset opinnot
Opettajat
Pasi Hario
Essi Tammisto
Mikael Uusi-Mäkelä
Tomi Tolonen
Vastuuopettaja
Pasi Hario
Ajoitusryhmät
Avoin AMK (Koko: 200 . Avoin AMK : 200.)
Pienryhmät
Avoin AMK
Opintojakso
TO00BR99

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida unen, palautumisen, liikunnan, ravitsemuksen ja vuorokauden rytmityksen merkitystä omalle toiminnalle
- luoda suunnitelman itselleen sopivasta vuorokausirytmistä
- kokeilla keskittymisen ja vireen säätelyn keinoja ja valita niistä itselleen sopivia
- tunnistaa omaan arjenhallintaan vaikuttavia mielen malleja ja ottaa käyttöön keinoja niiden säätämiseksi omia tavoitteita tukeviksi

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson aikana opiskelija perehtyy kattavasti aihealueen teorioihin podcastien, videoiden ja lyhyiden tekstien kautta.

Toteutustapa

Tämän opinnon voit suorittaa joustavasti omaan tahtiin. Ilmoittautuminen on auki jatkuvasti ja uudet ilmoittautumiset hyväksytään noin kerran viikossa (loma-aikoina hyväksynnät harvemmin).

Opintojaksolla perehdytään kysymykseen:
• Millaisia elämän- ja arjen hallinnan taitoja tarvitaan, että voi edetä työn ja elämän tavoitteissa? Kuinka näitä kehitetään?

Oppimistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa…
• Arvioida unen, palautumisen, liikunnan, ravitsemuksen ja vuorokauden rytmityksen merkitystä omalle toiminnalle
• Luoda suunnitelman itselleen sopivasta vuorokausirytmistä
• Kokeilla keskittymisen ja vireen säätelyn keinoja ja valita niistä itselleen sopivia
• Tunnistaa omaan arjenhallintaan vaikuttavia mielen malleja ja ottaa käyttöön keinoja niiden säätämiseksi omia tavoitteita tukeviksi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijoiden intranetistä.

Tämä opintojakso on suomenkielinen versio englanninkielisestä opintojaksosta TO00BR99 Tools for Self-Management. Opiskelija voi saada opintopisteet samasta opinnosta vain kerran, joten et voi suorittaa samasta opinnosta kahta eri kieliversiota ja saada kummastakin opintopisteitä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tämän automatisoidun opintojakson suorittamiseen vaaditaan keskimäärin 54 tunnin opiskelua.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla perehdytään kysymykseen:
• Millaisia elämän- ja arjen hallinnan taitoja tarvitaan, että voi edetä työn ja elämän tavoitteissa? Kuinka näitä kehitetään?

Opintojakso koostuu viidestä osiosta, joihin syvennytään podcastein, videoin ja interaktiivisin tehtävin:

Orientaatio
Video: Osioon motivoiva ja sen sisällöstä kertova tervehdys
Osion sisällöt ja oppimistavoitteet
Podcast: Mitä on itsensä johtaminen?

Moduuli 1: Miten rakennan toimivan vuorokausirytmin?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Tehtävä: Testaa perustietosi vuorokauden rytmittämisestä
Aivoystävällisen ajankäytön malli
Podcast: Millaisista osista koostuu aivoystävällinen vuorokausi?
Oppimistehtävä: Rakenne itsellesi toimiva vuorokausirytmi

Moduuli 2: Kuinka säätelen virettäni ja energiankäyttöäni?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Mielikuvaharjoitus: Kehon ja mielen pikaskannaus
Podcast: Kuinka virettä säädellään tehokkaasti?
Vireen säätelyn onnistumisista ja haasteista syntyvät kierteet
Oppimistehtävä I: Vireystilan pikarauhoittaminen
Oppimistehtävä II: Vireystilan pika-aktivointi
Oppimistehtävä III: Irti aloittamisen vaikeudesta
Oppimistehtävä IV: Säätele älyteknologian käyttöä

Moduuli 3: Kuinka ajatusmallimme vaikuttavat toimintaamme?
Video: Osaan motivoida ja sen esittelevä tervehdys
Tehtävä: Tunnista toiminnan taustalla oleva ajatusmalli
Podcast: Millaiset ajatus- ja toimintamallit meitä ohjaavat?
Ajatus- ja toimintamallien hyödyt ja haitat vertailussa
Oppimistehtävä I: Uskomusten muokkaaminen
Oppimistehtävä II: Ajatuksesta irrottautuminen
Oppimistehtävä III: Toimi eri lailla kuin ajatusmalli ohjaa

Moduuli 4: Millaista tarinaa itsestäni kerron?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Tehtävä: Kokoa tarinan juoni
Podcast: Millaisia tarinoita liittyy epäonnistumisen pelkoon ja jännittämiseen?
Monivalintatesti podcastin teemoista
Oppimistehtävä I: Lisää itsemyötätuntoa
Oppimistehtävä II: Tunnista pahin mahdollinen seuraus
Oppimistehtävä III: Omien tarinoiden haastaminen pienin askelin
Kokoava loppupohdinta: Tulevaisuuskirje

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Myös YAMK-opiskelija voi suorittaa opintojakson tai liittyä opintojaksoon sen sisältöihin perehtymiseksi, mutta opintojaksoa ei voi sisällyttää YAMK-tutkintoon.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasta.

Siirry alkuun