Siirry suoraan sisältöön

Musiikin terapeuttiset mahdollisuudet (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0372-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.09.2023 - 17.09.2023

Ajoitus

27.10.2023 - 08.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Anne Eskelinen

Vastuuopettaja

Anne Eskelinen

Ryhmät

  • TOS223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hahmottaa musiikin terapeuttisen merkityksen ja mahdollisuudet hyvinvoinnin edistäjänä
- soveltaa ja käyttää musiikkia ja erilaisia musiikin työtapoja terapeuttisesti asiakkaan hyvinvoinnin tukena
- hyödyntää omia musiikillisia voimavarojaan asiakastyössä ja työhyvinvoinnin tukena

Toteutustapa

Opintojaksolla tutustutaan musiikin terapeuttisiin ja kuntouttaviin työtapoihin ja menetelmiin sekä pohditaan mitä musiikin terapeuttisuus merkitsee asiakastyössä. Pääpaino lähiopetuksessa on kokemuksellisuudessa, omien musiikillisten voimavarojen tunnistamisessa sekä yhteisessä teemojen pohdinnassa. Opintojakson lähiopetuksessa on 80% läsnäolovelvollisuus.

Aika ja paikka

Opintojakson lähiopetus toteutetaan Tikkurilassa. Tarkista ajoitus opintojakson aikataulusta. Opintojakson lähiopetuksessa on 80% läsnäolovelvollisuus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalit ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos koet, että sinulla on opintojakson tavoitteisiin liittyvä osaaminen voit hakea hankkimasi osaamisen tunnistamista ja tunnustamista eli näyttöoikeutta Laurean ohjeiden mukaisesti.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakso sisältää pienimuotoisen työelämäprojektin, joka toteutetaan yhteistyössä sosiaalialan toimintayksikön kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tarkista päivämäärät Pakista ilmoittautumisen yhteydessä. Huomioithan että opintojaksolla on 80% läsnäolovelvollisuus.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla käytetään kansainvälistä materiaalia ja artikkeleita kurssimateriaalina.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso jakaantuu:
Musiikin terapeuttiset ja kuntouttavat työtavat sekä menetelmät käytännössä 2 op
Oppimistehtävät 3 op

Opintojakso sisältää lähiopetusta 40 tuntia, johon opiskelijan tulee sitoutua 80%. Lisäksi opintojaksolla työstetään oppimistehtäviä yksin tai pienryhmissä ja toteutetaan pienimuotoinen yhteinen projekti asiakastyössä. Opintojakson aikana opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa, josta tehdään kooste opintojakson päättyessä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso muodostuu:

Musiikin terapeuttiset ja kuntouttavat työtavat sekä menetelmät käytännössä 2 op
Osio sisältää kokemuksellisesta lähiopetusta sekä yhteisen asiakasprojektin.

Oppimistehtävät 3 op
Opintojaksolla pidetään oppimispäiväkirjaa ja siitä tehdään kooste opintojakson päättyessä. Lisäksi opintojaksolla työstetään itsenäisiä oppimistehtäviä, jotka liittyvät opintojakson teemoihin.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.”

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointimenetelminä opiskelijan itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajien palaute ja arviointi oppimistehtävistä, kirjoitelmasta ja oppimispäiväkirjan koosteesta.

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää alla olevan amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II arvosanan 3 mukaista osaamista.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä (ks. alla).

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää yllä olevan amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II arvosanan 3 mukaista osaamista.

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson oppimistehtävien tekemistä opintojakson alkaessa annettavien kriteerien mukaisesti, kirjoitelman laatimista annettujen ohjeiden ja kriteerien mukaisesti, oppimispäiväkirjan koosteen laatimista annetujen ohjeiden ja kriteerien mukaisesti sekä 80% osallistumista lähiopetukseen.