Sosiaalityö kouluissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BR74-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
22.05.2023 - 28.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.09.2023 - 20.11.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Hyvinkää
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Opettajat
- Pihla Salemaa
- Hanna Nurmiranta
- Vastuuopettaja
- Hanna Nurmiranta
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
- Pienryhmät
- Avoin AMK
- Opintojakso
- TO00BR74
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- koulua ja oppilashuoltotyötä jäsentävät keskeiset säädökset
- tukea lasta ja nuorta sekä hänen perhettään ja läheisiään hyvinvointiin ja oppimiseen liittyvissä asioissa
- yhteisöllisen opiskeluhuollon toimin edistää hyvinvointia ja oppimista sekä opiskeluympäristön turvallisuutta ja esteettömyyttä
- koulun pedagogiset tukitoimet peruskoulussa ja toisella asteella
- tehdä monitoimijaista yhteistyötä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson kirjallisuutta:
Sandberg, E. 2021. Pedagoginen tuki perusopetuksessa ja toisella asteella. Jyväskylä: PS-Kustannus
Laitinen, K., Haanpää, S., Francke, L. & Lahtinen, M. 2020. Kiusaamisen vastainen työ kouluissa ja oppilaitoksissa. Opetushallitus Oppaat ja käsikirjat 2020:3a.
Muu materiaali ilmoitetaan Canvas-oppimisalustalla
Toteutustapa
Sosiaalityö koulussa -opintojaksolla perehdytään yhteisölliseen ja yksilölliseen opiskeluhuoltoon perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen kontekstissa.
Sosiaalityö kouluissa opintojakso jakautuu kahteen osaan:
1. Opiskeluhuoltoa ohjaavat säädökset ja yksilöllinen opiskeluhuolto 2 op
2. Yhteisöllinen opiskeluhuolto 3 op
Opintojaksolla on lähiopetusta kampuksella ja verkkovälitteisesti zoomissa, tentti, yksilöllisen opiskeluhuollon casetehtävät ja seminaaripäivä, jossa esitellään pienryhmissä toteutetut yhteisölliseen opiskeluhuoltoon liittyvät hyvinvointitapahtumat. Lisäksi opintojaksolla on mukana vierailevia luennoitsijoita
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö: LbD-toteutuksena yhteistyössä eri oppilaitosten kanssa koulun hyvinvointitapahtuman järjestämisenä sekä yhteistyö vierailevien luennoitsijoiden kanssa
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Läsnäolovelvollisia päiviä ovat orientaatio, case-työpaja, tentti ja seminaari.
Kansainvälisyys toteutuksella
Ei kv-yhteyksiä tällä opintojaksolla
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijoiden, jotka haluavat osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia näytöstä ja aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa heti, kun ilmoittautuminen opintojaksolle on hyväksytty. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja lupa osaamisen näyttöön annettu
[Jätä yllä oleva teksti paikoilleen ja lisää tähän tarvittaessa esim. hankitun osaamisen hyödyntämisen mahdollisuuksista sekä muista vaihtoehtoisista suoritustavoista opintototeutuksellasi.]
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
kts. toteutustavan kuvaus
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.