Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: YY00BT02-3034
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 10.01.2023
Ajoitus
13.01.2023 - 30.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Kirsi Ronkainen
- Marja Vellonen
Vastuuopettaja
Marja Vellonen
Ryhmät
-
STV221KNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K21, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida oman alan tutkimuksellista tietoa
- valita tutkimus- tai kehittämistyöhönsä tarkoituksenmukaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä perustella valintansa
- kerätä empiirisen aineiston ja analysoida sen
- tulkita tutkimus- ja kehittämistyön tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- arvioida tutkimus- ja kehittämistyön eettisyyttä ja luotettavuutta
- toimia tutkimus- ja kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa ja tuottaa tutkimuksellista tekstiä
Toteutustapa
Osa 1. Laadullinen tutkimus, 2,5 op, opettaja Kirsi Ronkainen, kirsi.ronkainen@laurea.fi
Osa 2. Määrällinen tutkimus, 2,5 op, opettaja Marja Vellonen, marja.vellonen@laurea.fi
Opetuksen aikataulut löytyvät Pakista
Suoritustapa:
Suoritustapa käydään läpi opintojakson orientaatiossa.
Osa 1. Laadullinen tutkimus: laadullinen oppimispäiväkirja ja akvaariokeskustelu (suullinen osaamisen näyttö)
Osa 2. Määrällinen tutkimus: minitutkimus tai kotitentti
Arviointi käydään läpi opintojakson orientaatiossa. Arviointiasteikko 1-5
Aika ja paikka
Tikkurilan kampus, päivätoteutus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Osa 1. Laadullinen tutkimus: Kuvataan opintojakson aikana.
Osa 2. Määrällinen tutkimus: Heikkilä, T. 2012. Tilastollinen tutkimus. (kaikki painokset käyvät) http://www.tilastollinentutkimus.fi/1.TUTKIMUSTUKI/KvantitatiivinenTutkimus.pdf
Lisäksi muu oheiskirjallisuus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Korkeakoulutasoiset tutkimusmenetelmäopinnot
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ks. yst. Pakista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtä
Laadullinen tutkimus 2,5 op (67,5 h):
- Lähiopetus
- Työpajat
- Itsenäinen opiskelu ja parityöskentely
Määrällinen tutkimus 2,5 op (67,5h):
- Lähiopetus 4hx4, läsnäolo suotavaa
- Työpajat 4hx2, läsnäolo suotavaa
- Itsenäinen opiskelu 43,5 h
Sisältö ja sen jaksotus
Laadullinen tutkimus:
1. Laadullisen tutkimusksen ominaispiirteet
2. Teoreettinen viitekehys laadullisessa tutkimuksessa
3. Aineiston hankinta
4. Aineiston analyysi
5. Tutkimusetiikka ja luotettavuus
Lisätietoja opiskelijoille
Laadullinen tutkimus
Hyväkysyttyyn suoritukseen pääsemiseksi läsnäolo tunneilla on välttämätöntä.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2.