Vakavasti sairaan ja palliatiivisen potilaan hoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BT07-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
12.01.2024 - 22.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Sanna Mikkola
- Katja Laukkanen
- Terhi Hautaviita
Vastuuopettaja
Sanna Mikkola
Ryhmät
-
SHB221SNSairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S21, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia vakavasti sairaan ja palliatiivisen hoitotyön päätöksenteossa
- soveltaa tietojaan vakavista sairauksista tukiessaan potilaan toimintakykyä, kuntoutumista ja selviytymistä
- tunnistaa vuorovaikutukseen ja ohjaukseen liittyvät tarpeet ja erityispiirteet, kun potilas on vakavasti sairas
- kuvata kärsimyksen, elämänlaadun ja hoidon kokonaisvaltaisuuden merkityksen vakavasti sairaan ja palliatiivisessa hoitotyössä
- kuvata kuoleman toteamiseen liittyvät toimintatavat ja -periaatteet
- kuvata läheisten merkityksen vakavasti sairaan hoitotyössä ja läheisten tukemisen menetelmät
- toteuttaa vakavasti sairaan kuntoutumista ja selviytymistä tukevaa hoitotyötä osana moniammatillista verkostoa
- arvioida vakavasti sairaan saamaa tukea kuntoutumiseen ja selviytymiseen asiakaslähtöisyyden ja vaikuttavuuden näkökulmasta
- kuvata vakavasti sairaan ja palliatiivisen potilaan lääkehoidon erityispiirteitä
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia vakavasti sairaan ja palliatiivisessa hoitotyössä
- analysoida elämän loppuvaiheeseen liittyviä arvojaan, eettisiä ja juridisia näkökulmia
- integroida osaamistaan sairaanhoitajan/terveydenhoitajan kansalliset osaamisvaatimukset huomioiden
Toteutustapa
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta kampuksella tai etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään myös vertaispalautteenantoa.
Opintojaksoon kuuluu lisäksi itsenäistä työskentelyä Canvasissa (tehtäviä ja verkkokurssien suorittamista), työpajatyöskentelyä, MAPA-päivityskoulutus, sekä vakavasti sairaan potilaan hoitotyön seminaari.
Työpajoissa, seminaarissa ja asiantuntijaluennoilla on läsnäolovelvoite.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Vakavasti sairaan potilaan hoitotyö:
materiaali on sähköisessä muodossa Terveysportissa ja Oppiportissa. Lisäksi voidaan hyödyntää muuta sähköistä materiaalia.
Palliatiivinen hoitotyö:
opetuksessa sekä verkkotehtävissä sovellettava materiaali on sähköisessä muodossa joko linkitettynä ja opettajan käyttämä materiaali tiedostoina.
MAPA:
Ota Mapaperusteet työkirjasi mukaan tunneille ja liikkumisen mahdollistavat mukavat vaatteet.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Palliativisen hoitotyön orientaatio 12.1.2024 läsnäolovelvollisuus (kts. tutkintosääntö)
Opetuksen ajankohdat löydät lukujärjestyksestä.
Palliatiivisen hoitotyön työpajat:
ryhmä 1 14.2.2024 klo 8.30-11.45
ryhmä 2 15.2.2024 klo 8.30-11.45
ryhmä 3 15.2.2024 klo 12.30-15.45
Oireet ja niiden hoito palliatiivisessa hoidossa (Canvas) DL 19.2.2024 klo 23:59.
Palliatiivisen potilaan hoitotyön potilastapaus pienryhmissä. DL 16.2.2024 klo 23.59
ylesh-tietotesti: palliatiivinen hoitotyö 23.2.2024 kampuksella
Vakavasti sairaan potilaan hoitotyön orientaatio 12.1.2024 läsnäolovelvollisuus (kts. tutkintosääntö).
Muut opetuksen ajankohdat kts. lukujärjestys.
Vakavasti sairaan potilaan hoitotyön työpajat 9.2 ap, 16.2 ap ja ip.
Seminaari 1.3.2024.
MAPA-päivityskoulutus:
Ryhmä 1. 22.1.24 (läsnäolo)
Ryhmä 2. 1.2.24 (läsnäolo)
Varmista ajankohdat aina lukujärjestyksestä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan yhteensä 5op eli 135 tuntia.
Sisältö ja sen jaksotus
- Vakava sairaus, vakava sairastuminen, kuntoutuminen ja selviytyminen käsitteinä ja potilaan ja hänen läheistensä prosessina
- Vakava tai parantumaton pitkäaikaissairaus ja tapaturman aiheuttama vammautuminen
- Vakavasti sairaan hoitotyöhön liittyvät tutkimukset ja suositukset
- Fyysisen toimintakyvyn ja selviytymisen tukeminen
- Sairauden tai vamman mukaiset kliiniset tutkimukset, tukemisen, hoidon ja seurannan menetelmät
- Apuvälineet ja apuvälinepalvelut
- Psyykkisemotionaalisen toimintakyvyn ja selviytymisen tukeminen
- Suru, sureminen ja kriisi ilmiönä
- Vakavasti sairastuneen psyykkiset puolustusmekanismit
- Psyykkisen tilan arviointi, psyykkisen ja eksistentiaalisen tuen tarpeen tunnistaminen
- Ensitiedon antaminen. Vaikeiden asioiden puheeksi otto. Keskustelu vakavasta sairaudesta, hoidon tavoitteista ja elämälaadusta sekä kuoleman läheisyydestä potilaan ja hänen perheensä kanssa.
- Toivon ja uudelleensuuntaamisen menetelmät, kärsimyksen lievittäminen, eksistentiaalinen tukeminen
- Potilaan kommunikaatiotarpeiden ja muutosten tunnistaminen, avusteinen kommunikaatio
- Sosiaalinen toimintakyvyn ja selviytymisen tukeminen
- Läheis- ja perhetilanteen arviointi ja perheen osallisuuden tukeminen
- Kolmannen sektorin ja sosiaalietuuksiin liittyvät palvelut ja vertaistuen merkitys
- Moniammatillinen viestintä, roolit ja vastuut, tiimityö vakavasti sairaan hoitotyössä
- Terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut palveluketjun eri vaiheissa
- Hoitotyön asiantuntijana työskentely moniammatillisessa tiimissä.
- Vaativa lääkehoito
- MAPA
- Palliatiivisen ja saattohoidon keskeinen käsitteistö
- Palliatiivisen hoidon periaatteet ja menetelmät
- Elämän loppuvaiheen hoitosuunnitelman laatiminen ja hoitotahto
- Hoidon tavoitteen ja elinajanennusteen kannalta turhien hoitojen tunnistaminen
- Nestehoidon ja ravitsemuksen linjaukset
- Palliatiivinen sedaatio
- ”Total pain” –käsite, kivun hoidon mittarit, kivun hoito ja arviointi
- Palliatiivisen potilaan oirehoito
- Palliatiivisen potilaan tehostettu suun hoito, menee oirehoidon alle
- Palliatiivisen hoidon palvelut, konsultaatioväylät ja niiden hyödyntäminen
- Kuoleman toteaminen
- Palliatiivisen lääkehoidon toteutus
- Lääkkeiden vaikutusmekanismit, seuranta, antomuodot ja –reitit palliatiivisessa hoidossa
- Opioidilääkehoidon merkitys palliatiivisessa hoidossa
- Syöpäkivun hoito
- Kuoleman ja kulttuurin suhde
- Palliatiivisen hoidon etiikka ja juridiikka
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely vakavasti sairaan ja palliatiivisen potilaan hoitotyössä
- Eutanasia, kuolinapu, avustettu itsemurha
- Työnohjaus
- Valtakunnallinen ydinosaamisen koe
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.
Palliatiivisen hoitotyön osio sisältää opiskelijan itsenäistä opiskelua tukevia materiaaleja ja tehtäviä, joihin opiskelija perehtyy oman aikataulunsa mukaisesti. Tehtävät on merkitty suoritettaviksi ennen valtakunnallista palliatiivisen hoitotyön tietotestiä. Arvioinnin perustana toimivat tehtävät on kuvattu erikseen (kts. tärkeät päivämäärät)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Vakavasti sairaan potilaan hoitotyö: arviointi H-5
2. Palliatiivinen hoitotyö: arviointi H-5. Arviointi muodostuu seuraavista osa-alueista:
- Oireet ja niiden hoito palliatiivisessa hoidossa (Canvas) DL 19.2.2024 klo 23:59. Arviointi hyväksytty - hylätty. Hyväksytyn kriteerinä tehtävän kaikkiin osioihin vastattu ja tehtävä palautettu aikatauluun mennessä.
- palliatiivisen potilaan hoitotyön potilastapaus pienryhmissä. DL 16.2.2024 klo 23.59. Arviointi T1 -K5. Arviointi laurean vaativuustason 1 mukaisesti. Tarkempi ohjeistu opintojakson aloituksessa.
-ylesh-tietotesti: Palliatiivinen hoitotyö T1 - K5
3. MAPA: arviointi hyväksytty/hylätty
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin