Siirry suoraan sisältöön

Digitaalisen palvelun mallinnus (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0328-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

13.01.2023 - 09.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, tiko

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TON2), Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)

Opettaja

  • Mika Stenberg

Vastuuopettaja

Mika Stenberg

Ryhmät

  • TON222SY
    Laurea täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää digitaalisen palvelun suunnitteluun ja mallinnukseen käyttäjäkeskeisiä tekniikoita ja kuvaustapoja
- mallintaa digitaalisia palveluja
- konseptoida ja tuottaa digitaalisen palvelun suunnitteludokumenttien pohjalta tarkoituksenmukaisia ja käyttökelpoisia prototyyppejä

Toteutustapa

Opintojakso sisältää luentoja sekä lähiopetusta. Ohjaustapaamisia pidetään myös verkossa.

Opiskelija osaa
- käyttää digitaalisen palvelun suunnitteluun ja mallinnukseen käyttäjäkeskeisiä tekniikoita ja kuvaustapoja
- mallintaa digitaalisia palveluja
- konseptoida ja tuottaa digitaalisen palvelun suunnitteludokumenttien pohjalta tarkoituksenmukaisia ja käyttökelpoisia prototyyppejä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla käytettävän kirjallisuuden luettelo:

About Face: The Essentials of Interaction Design- Alan Cooper, Robert Reimann, David Cronin, Christopher Noessel

Don’t Make Me Think — Steve Krug (Suomennettu nimellä "Älä pakota minua ajattelemaan)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.”

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään projektityönä interaktiivinen käyttöliittymäprototyyppi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Teoriaosuus 60% (24 op)
Projekti 40% (2 op)

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Sisältö jaksottuu karkeasti seuraavasti:
Teoriaosa
- Käyttöliittymäsuunnittelun perusteet/kertaus
- Mobiilisuunnittelu/kertaus
- Muotoilukielet
Projektityö
- Prototyyppiharjoitukset
- Prototyypin kehittäminen
- Prototyypinen esittely - loppuseminaari

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Teoriaosa 25%
Teoriaosan harjoitukset 25%
Projektityö 50%

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.

Arvioinnissa noudatetaan Laurean AMK-opintojen vaatimustaso II kriteerejä alla kuvatulla tavalla.

Hylätty (0)

- mihinkään arvosanaan oikeuttavat kriteerit eivät toteudu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisestaEnglanniksi

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotettaEnglanniksi

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotettaEnglanniksi