Siirry suoraan sisältöön

Sähköiset terveyspalvelut terveyden edistämisen tukena (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0274-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.12.2022 - 20.02.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.03.2023 - 21.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettajat
Anne Maijala
Vastuuopettaja
Anne Maijala
Opintojakso
R0274

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata sähköisiin hyvinvointi- ja terveyspalveluihin liittyvän käsitteistön
- keskustella etäteknologian ja sähköisten palveluiden käyttöönottoon liittyvistä haasteista ja mahdollisuuksista terveyden edistämisessä
- kuvata ja selittää, millaisia sähköisiä palveluita ja ratkaisuita on tarjolla, ja millaiset ovat niiden kehittämisen suunnat
- tukea ja ohjata kuntalaista omaehtoisessa terveyden edistämisessä, sähköisten palveluiden käyttäjänä ja hyvinvointitiedon tuottajana ja haltijana
- käyttää ja hyödyntää sähköisiä palveluita, digitaalisia ratkaisuita ja etäteknologiaa hoidollisessa vuorovaikutuksessa ja terveyden edistämisessä
- kuvata, millaisia tutkimustuloksia on saatu sähköisten palveluiden vaikuttavuudesta ja aihealueen hyviä käytäntöjä
- toimia kehittämisverkostoissa, joissa tavoitteena on kehittää uusia sähköisiä työmenetelmiä ja toimintamalleja asiakasymmärrykseen perustuen

Aika ja paikka

Zoom-tapaamisen linkit löytyvät lukujärjestyksestä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali löytyy Canvasista.

Toteutustapa

Opintojakso toteutuu verkko-opintoina Canvasissa. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia oppimismenetelmiä- ja tehtäviä.
Tapaamiset verkossa toteutetaan Zoomissa. Pakollinen läsnäolo orientaatiossa sekä simulaatiokerralla.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kyseessä on täydentävä opintojakso, ei hyväksi lukua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Sisältö ja sen jaksotus

Sähköisten palveluiden käsitteistö, teköäly, robotiikka
Hyvinvointiteknologia
Uusia palvelumuotoja, sähköisten palveluiden käyttö terveyden edistämisessä
Sähköisten palveluiden etiikka
Tulevaisuuden hahmotusta

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Siirry alkuun