Haavoittuvat asiakkaat ja palveluiden integraatio (3 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS97-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Porvoo, sote
Toimipiste
Laurea Porvoo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo
Opettaja
- Jenni-Maria Jaakola
Vastuuopettaja
Jenni-Maria Jaakola
Ryhmät
-
SHP223SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S23, Porvoo
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja analysoida haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä, siihen liittyviä tuen tarpeita ja niiden merkitystä hoitotyössä
- analysoida monikulttuuriseen asiakastyöhön ja maahanmuuttoon liittyviä erityiskysymyksiä sosiaali- ja terveydenhuollossa
- kohdata sensitiivisesti haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat hoito- ja palvelutilanteissa
- edistää haavoittuvassa asemassa olevan asiakkaan ja heidän läheistensä toimijuutta, osallisuutta ja kuntoutumista osana hoitotyötä
- kuvata haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien palveluverkoston, eri toimijoiden tehtävät osana hoito- ja palveluketjua ja konsultoida muita asiantuntijoita
- kriittisesti arvioida sosiaali- ja terveysalan palveluprosesseja haavoittuvassa asemassa olevien näkökulmasta ja toteuttaa palveluohjausta
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia haavoittuvassa asemassa olevin ja maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden ohjauksessa ja hoitotyössä
- analysoida omia ja muiden ihmisten haavoittuvuuteen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä ja edistää myönteisten asenteiden kehittymistä
Toteutustapa
Opintojakso sisältää kolme kokonaisuutta ja blogi-tehtävän. Oppimismateriaalit, ohjeet ja tehtävät löytyvät Canvas-työtilasta. Yhteinen työpajapäivä toteutuu sosionomi-opiskelijoiden kanssa monialaisessa yhteistyössä. Lisäksi opintojaksoon kuuluu Harvinaiset ja perinnölliset sairaudet seminaaripäivä (1/2 päivää) Tikkurilan kampuksella/zoomin kautta (Ohjeistus orientaatiossa).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Juujärvi, S., Sinervo, T., Laulainen, S., Niiranen, V., Kujala, S., Heponiemi, T. & Keskimäki I. 2019. Sote-ammattilaisten yhteinen osaaminen sosiaali- ja terveydenhuollon muutoksessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Lehmuskoski, A., Ålander, A., Immonen, M., Virtanen, N., Lohijoki, H. & Jokinen, T. 2021. Kirjaaminen monialaisessa yhteistyössä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Lisää suositeltavaa oppimateriaalia löytyy Canvas-työtilasta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Tutkintotavoitteiden mukainen osaamisesi voidaan huomioida tutkinnossasi osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kautta. Lähtökohtana on osaamisperustainen ajattelu, jossa ratkaisevaa on itse osaaminen, ei se, miten ja missä osaaminen on hankittu. Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen menettelyitä ovat Hyväksiluku ja Osaamisen näyttö.
Osaamisen tunnistaminen
Pääsääntöisesti osaamisesi tunnistaminen toteutuu opintojen alussa opettajatuutorin kanssa (AMK)
Osaamisen osoittaminen
Tunnistamisen jälkeen teet osaamisesi näkyväksi.
Aiemmissa korkeakouluopinnoissasi hankkimaasi osaamista voit osoittaa todistuksella tai opintosuoritusotteella, jolloin prosessi etenee Hyväksiluku -menettelynä.
Muulla tavoin hankittua osaamistasi voit osoittaa erilaisilla etukäteen sovituilla tavoilla ja tällöin prosessi etenee Osaamisen näyttö -menettelynä.
Osoittamaasi osaamista arvioidaan aina suhteessa opetussuunnitelmasi osaamistavoitteisiin ja osaamisesi tasoa puolestaan arvioidaan suhteessa asetettuihin arviointikriteereihin.
Opinnolla "Haavoittuvat asiakkaat ja palveluiden integraatio" on opiskelijan mahdollista osoittaa osaamistaan hyväksilukuna/näytöllä. Tarkemmat ohjeet opiskelijaintra - osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen.
Opintojakson opinnollistaminen
Toimiessasi lähihoitajana voit suorittaa opinnot itsenäisesti työssä opinnollistamisen tehtävän kautta.
- Ilmoittaudu normaalisti opintojaksolle.
- Ole opintojen alkaessa yhteydessä opintojakson opettajaan. Häneltä saat tarkemmat ohjeet opinnollistamiseen liittyen.
- Opinnollistamisen tehtävänä on Blogi-tekstin kirjoittaminen opintojakson sisällöt huomioiden. Tehtävän ohjeistus löytyy opintojakson Canvas-työtilasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Orientaatio (Läsnäolovelvoite) 16.1.2025 vahvistaa opiskelijan osallistumisen opintojaksolle. Tarkempi opintojakson aikataulu nähtävillä Pakissa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste (1 op) vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
- Orientaatio ja opetuskerrat 12 h
- Opintojakson teorian ja sisällön sisäistäminen ja tehtävän palautus 56 h
- Työpajapäivä 8 h
- Harvinaiset ja perinnölliset sairaudet -seminaaripäivä 4 h
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson laajuus on 3 op, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 81 h opiskeluun käytettyä tuntia.
Opintojakso sisältää 3 kokonaisuutta ja blogi-tehtävän.
Moduuli 1: Kulttuurisen moninaisuuden huomioiminen asiakkaan kohtaamissa ja tukemisessa
- Sisältää Kulttuurinen moninaisuus - kirjan. Kirjan teemat ovat: kulttuurisensitiivisyys, pakolaisuus, vammautuminen ja vammaisuus, kuurous ja sokeus sekä näkö- ja kuulovammaisuus, työttömyyden monet muodot, vankien terveydenhuolto ja myötätuntouupumus ja sijaistraumatisoituminen.
- Valitset kirjan teemoista kaksi blogi- tehtävään.
Moduuli 2: Asiakaslähtöinen monialainen yhteistyö palvelujärjestelmässä
- Koostuu kolmesta kokonaisuudesta, joiden avulla valmistaudut monialaiseen palveluohjauspäivään: Palvelujärjestelmä ja palveluiden integraatio, Asiakasosallisuus osana palvelujärjestelmää sekä Asiakas, sosiaali- ja terveyspalvelut sekä kolmas sektori.
- Käsittelet yhtä tietosivujen aiheita blogitehtävässäsi.
Moduuli 3: Monialainen yhteistyöpäivä
- Sisältää yhteisopetuspäivän sosionomiopiskelijoiden kanssa. Sosionomiopiskelijoiden opintojakso on Sosiaalialan palvelujärjestelmä ja lainsäädäntö.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty.
- Arvioitava tehtävä on blogi-tehtävä, joka arvioidaan hyväksytty/hylätty/täydennettävä. Tarkemmat arviointikriteerit löytyy Canvasista.
- Osallistuminen monialaiseen yhteistyö -työpajaan kampuksella hyväksytty/hylätty.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Tällä opinnolla Amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikkoa
vaativuustasolla I.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintosuoritukset ja arviointi AMK opiskelija: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/Amk-.aspx#vaatimustaso-i