Siirry suoraan sisältöön

Verkostojen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9327-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

16.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

30 - 100

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
  • Avoimen ammattikorkeakoulun koulutus, YAMK

Opettaja

  • Hannu Tikkanen
  • Kaisa Airo

Ajoitusryhmät

  • Avoin AMK (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)

Ryhmät

  • TYJ23KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K23, yhteiset opinnot

Pienryhmät

  • Avoin AMK

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa eri tasoiset systeemit toimintaympäristöissä
- analysoida ja hyödyntää systeemistä lähestymistapaa verkostojen johtamisessa
- toimia sekä fyysisessä että virtuaalisessa ympäristössä sekä näiden yhdistelmissä
- toimia ja johtaa monikulttuurisissa ympäristöissä
- luoda, johtaa ja kehittää toimijaverkostoja kansallisesti ja kansainvälisesti

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan virtuaalisena verkostointipelinä, jossa suunnitellaan ja toteutetaan radio-ohjelma digitaalisesti tiimeissä. Lisäksi opiskelija suorittaa esitehtävän ja kirjoittaa prosessista oppimispäiväkirjan. Opintojakso vaatii opiskelijalta sitoutumista verkoston toimintaan sekä aloitteellisuutta käyttää erilaisia digitaalisia alustoja.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Nämä eivät ole välttämättömiä opintojakson suorittamisen kannalta. Opintojakson aiheisiin voi tutustua oheisten lähteiden avulla.

Granoff, R. & McGuire, M. 2001. Big questions in public network management research. Journal of Public Administration Research and Theory 11, 295–326.

Gulati, R., Lavie, D. & Madhavan, R. 2011. How do networks matter? The performance effects of interorganizational networks. Research in Organizational Behavior. 31. 207– 224.

Gulati, R. & Singh, H. 1998. The architecture of cooperation. Managing coordination 268 costs and appropriation concerns in strategic alliances, Administrative Science Quarterly. 43. 781–814

Gronn, P. 2008. The future of distributed leadership. Journal of Educational Administration 46, 141–158.

Hakanen, M., Heinonen, U. & Sipilä, P. 2007 Verkostojen strategiat –Menesty yhteistyössä. Helsinki. Edita Prima Oy.

Humala, I. 2007. Johda Verkossa. Virtuaalijohtamisen monet ulottuvuudet. Juva. WS Bookwell Oy. 2009. Verkostot liiketoiminnan kehittämisessä.

Järvensivu, T. & Möller, K. 2008. Metatheory of networks management. A Contingency perspective. Helsingin kauppakorkeakoulu. Working paper W – 448. Helsinki school of economics, Helsinki.

Järvensivu, T. & Nykänen, K. 2008. Identifying basic elements of network management. Comparison between managing network, markets and hierarchies. Teoksessa Möller, K., Anttila, A. & Rajala, A. (toim.). Fishing with business net – keeping thoughts on the horizon Helsingin Kauppakorkeakoulu B-90, Helsinki.

Kattainen, J. 2016. Heterarkkisen verkostoyhteistyön johtamistarpeet verkoston muotoutumisvaiheessa. Väitöskirja. Lappeenrannan teknillinen yliopisto. Lappeenranta.

Nahapiet, J. & Ghoshal, S. 1998. Social capital, intellectual capital, and organizational advantage. Academy of Management Review, Vol. 23, s. 242–266.

Nykänen, S. 2010. Ohjauksen palvelujärjestelyjen toimijoiden käsitykset johtamisesta ohjausverkostossa. Matkalla verkostojohtamiseen. Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos. Tutkimuksia 25.

Möller, K. & Svahn, S. 2003. Managing strategic nets. A capability perspective. Marketing theory articles. 3. 2. 201–226.

Pirinen, H. 2014. Esimies muutoksen johtajana. Helsinki: Talentum Media Oy.

Sydänmaanlakka, P. 2006. Älykäs itsensä johtaminen. Helsinki: Talentum. Sydänmaanlakka, P. 2015. Älykäs julkinen johtaminen. Helsinki: Talentum Pro.

Valkokari, K., Hyötyläinen R,.Kulmala, H.I., Malinen, P. Möller, K., Vesalainen, J. (toim.). Verkostot liiketoiminnan kehittämisessä. Porvoo. WS

Tapscott, D. 2009. Grown up digital. How the net generation is changing your world. USA: McGraw Hill Companies.

Valkokari, K. 2009. Yhteisten tavoitteiden ja jaetun näkemyksen muodostuminen kolmessa erityyppisessä verkostossa. VTT Publications 175. Helsinki

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkinto-opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa opintojakso aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustamisella.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakso suoritetaan simuloimalla kuvitteellista tilannetta, mutta opiskelijoiden aikaisemmin hankittu ammattitaito ja kokemus hyödynnetään monialaisissa tiimeissä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso toteutuu verkossa ja vaatii aktiivisuutta etenkin alussa ja myöhemmin tiimin aikataulussa. Radiolähetyksen tulee olla valmis huhtikuussa ja oppimispäiväkirjan toukokuussa. Lähipäivät toteutetaan verkossa 16.1. ja 17.5. illalla. Katso ajoitus ja tilatoiveet.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Radio-ohjelman toteutus 3,5 op, Oppimispäiväkirja 1,5 op.
1 op = n. 27 tuntia työtä

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso keskittyy verkostojen johtamisen tietopohjaan sekä sen soveltamiseen kuvitteellisessa projektityössä. Opintojakso koostuu kahdesta kontakti-illasta, joissa käydään läpi tehtävänanto sekä viimeisellä tapaamisella palaute.

Kontaktipäivien välissä opiskelijat työskentelevät itsenäisesti tiimissä noin neljän kuukauden ajan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan vertaisarviolla sekä oppimispäiväkirjan arviolla.

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.