Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisön ja tiimin toiminnan johtaminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BT04-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 15.06.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Porvoo, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo

Opettaja

  • Erja Annola
  • Ann-Marie Suvisaari

Vastuuopettaja

Ann-Marie Suvisaari

Ryhmät

  • SHP222SA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Porvoo
  • SHF222SA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Lohja
  • SHB222SA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata tiimin johtamisen hyviä käytäntöjä terveydenhuollon ympäristöissä
- toimia vastuullisesti haasteellisissa työyhteisötilanteissa
- kuvata terveydenhuollon laadun hallintaa ohjaavat lait ja asetukset sekä informaatio-ohjauksen
- hakea toiminnan laatua kuvaavaa tietoa, käyttää mittareita ja potilasturvallisuusraportteja ja selittää niiden merkityksen päätöksenteon ja johtamisen tukena
- analysoida terveydenhuollon kustannuksiin vaikuttavia tekijöitä terveydenhuollon toimintaympäristöissä
- analysoida kestävän kehityksen näkökulmasta keskeisiä tekijöitä ja periaatteita terveydenhuollon toimintaympäristössä
- kuvata, miten sairaanhoitaja voi osallistua hoitotyön laadun varmistamiseen omassa työyhteisössään
- kuvata oman roolinsa organisaation brändin ja maineen rakentamisessa sekä asiakkaan palvelukokemuksen luomisessa

Toteutustapa

Opintojakso toteutuu verkossa ja orientaation lisäksi on kaksi ohjaustapaamista, jossa teemana on 1) riskien hallinta sekä 2) kestävä kehitys ja tiimin johtaminen. Ohjaustapaamisissa ei ole läsnäolovelvoitetta, vaan auttavat opiskelijaa hahmottamaan tehtävien sisältöjä. Ohjaustapaamisissa toteutetaan kaksi keskustelutehtävää. Osallistumalla ohjaustapaamisiin riskien hallintaan ja kestävän kehityksen tehtävät on suoritettuna vaihtoehtoisesti. Työtila avautuu kesäkuussa ja itseohjautuvat tehtävät voi aloittaa heti.

Opintojakson tarkemmat ohjeet ja sisällöt on luettavissa Canvas työtilasta.
Orientaatiossa läsnäolovelvoite(etäopetus).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla on runsaasti lähteitä joita löydät Canvas työtilasta. Voit hyödyntää niitä Oma johtajuuteni -suunnitelmassa itsellesi sopivalla tavalla. Opintojakson tärkeimmät tiedot löydät moduulien alusta opiskeluohjeet -sivuilta.

Mikäli kaikki linkit eivät aukea suoraan, kirjaudu Laurean tunnuksilla LaureaFinnaan.
Tarvittaessa hyödynnä Laurea LibGuides - sisältöjä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli haluat osoittaa osaamisesi näytöllä, perehdy etukäteen/heti opintojakson alussa ohjeisiin: Laurean sairaan- ja terveydenhoitajan osaamisen näytön ohjeisiin.
Ota ennen opintojakson alkua yhteys toteutuksen vastuulehtoriin ja sovi yksityiskohtaisemmista näyttökäytänteistä.

Mikäli haluat osoittaa osaamisesi näytöllä, perehdy etukäteen/heti opintojakson alussa ohjeisiin: Laurean sairaan- ja terveydenhoitajan osaamisen näytön ohjeisiin.

Ota ennen opintojakson alkua yhteys toteutuksen vastuulehtoriin ja sovi yksityiskohtaisemmista näyttökäytänteistä.

Muualla suoritetut geneeriset johtamisopinnot voidaan hyväksilukea kokonaan opintojaksolla. Mikäli opiskelija hakee opintojakson hyväksilukua kokonaisuudessaan, prosessista vastaa opintopäällikkö.

Kyseisen opintojakson osalta työn opinnollistaminen on mahdollista, mikäli opiskelijan työtehtävät siihen soveltuvat. Käytännöstä on sovittava aina etukäteen vastuulehtorin kanssa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Oma johtajuus suunnitelmaan kytkeytyy teorian ja työelämäkokemusten reflektointia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on kolme (3) opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti n. 81 opiskeluun käytettyä tuntia.

Opintojakso sisältää teoriaan liittyviä pohdintatehtäviä ja keskustelualueita oman oppimisesi tueksi.

Opintojakson ainoa numeerisesti arvioitava tehtävä on Oman johtajuuteni -suunnitelma. Siihen on varattu aikaa n. 27 h eli 1 op. Voit hyödyntää suunnitelmassa kaikkia opintojakson aikaisia tehtäviä tai keskustelualueiden vastauksiasi. Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää lisäksi Oppiportin Terveydenhuollon laskentatoimen perusteet - verkkokurssin tekemistä opintojakson aikana hyväksytysti.

Moduulikohtaiset tehtävät ja keskustelualueiden teemat on avattu tarkemmin kunkin moduulin alussa.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso koostuu kahdesta moduulista

Moduuli: Toiminnan johtaminen hoitotyössä (2 op)
Teemat:

-Hoitotyön toiminnan johtaminen
-Riskien ennakointi
-Kestävä kehitys ja sen merkitys hoitotyön arjessa
-Sairaanhoitajan kustannustietoisuus

Moduuli: Tiimin johtaminen hoitotyössä (1 op)
Teemat:

-Tiimin johtaminen työvuorossa
-Tiimin osaamisen kehittäminen
-Tiimin sisäinen vuorovaikutus

Lisätietoja opiskelijoille

Ensimmäisellä lähiopetuskerralla tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle. Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla K5-T1. Arviointi perustuu Laurean yleisiin arviointikriteereihin tasolla. Numeerisesti arvioitava tehtävä on Oma johtajuuteni -suunnitelma.

Suunnitelman arvioinnissa hyödynnetään arviointitaulukkoa kriteereineen. Arviointitaulukko on kiinnitetty arviointiasteikkoon.
Keskusteluihin aktiivisesti osallistumista edellytetään ja ne merkitään tehdyiksi/valmiiksi.

Kustannustietoisuuteen liittyvä Oppiportin verkkokurssin suorittaminen on osa opintojakson kokonaisuutta. Tehtävä arvioidaan hyväksytty-hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaat
-käyttää keskeisiä
ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta ja toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaat
-käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla ja toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä ja toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat

-käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä

- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa

- raportoida ja viestiä ammattimaisesti toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen

- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

- ennakoida ohjaustarpeitaan edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä

- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla

- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä

- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden