Siirry suoraan sisältöön

Haavoittuvat asiakkaat ja palveluiden integraatio (3 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS97-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 31.07.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Porvoo
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo
Opettajat
Jenni-Maria Jaakola
Vastuuopettaja
Ann-Marie Suvisaari
Ryhmät
SHP222KA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K22, Porvoo
Opintojakso
SH00BS97

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja analysoida haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä, siihen liittyviä tuen tarpeita ja niiden merkitystä hoitotyössä
- analysoida monikulttuuriseen asiakastyöhön ja maahanmuuttoon liittyviä erityiskysymyksiä sosiaali- ja terveydenhuollossa
- kohdata sensitiivisesti haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat hoito- ja palvelutilanteissa
- edistää haavoittuvassa asemassa olevan asiakkaan ja heidän läheistensä toimijuutta, osallisuutta ja kuntoutumista osana hoitotyötä
- kuvata haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien palveluverkoston, eri toimijoiden tehtävät osana hoito- ja palveluketjua ja konsultoida muita asiantuntijoita
- kriittisesti arvioida sosiaali- ja terveysalan palveluprosesseja haavoittuvassa asemassa olevien näkökulmasta ja toteuttaa palveluohjausta
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia haavoittuvassa asemassa olevin ja maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden ohjauksessa ja hoitotyössä
- analysoida omia ja muiden ihmisten haavoittuvuuteen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä ja edistää myönteisten asenteiden kehittymistä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Juujärvi, S., Sinervo, T., Laulainen, S., Niiranen, V., Kujala, S., Heponiemi, T. & Keskimäki I. 2019. Sote-ammattilaisten yhteinen osaaminen sosiaali- ja terveydenhuollon muutoksessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138096/PT2019_003_11062019.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Lehmuskoski, A., Ålander, A., Immonen, M., Virtanen, N., Lohijoki, H. & Jokinen, T. 2021. Kirjaaminen monialaisessa yhteistyössä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://yhteistyotilat.fi/wiki08/display/JULMOKI
Rikosseuraamuslaitos 2022. https://www.rikosseuraamus.fi/fi/index.html#
STM 2022. Asiakas- ja potilasturvallisuus-strategia ja toimeenpano-suunnitelma 2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8464-6
THL 2023. Asiakasosallisuus palvelujärjestelmässä. https://thl.fi/fi/web/sote-palvelujen-johtaminen/asiakas-palveluissa/asiakasosallisuus-palvelujarjestelmassa
THL 2023. Palveluintegraatio. https://thl.fi/fi/web/sote-palvelujen-johtaminen/kehittyva-palvelujarjestelma/palveluintegraatio
THL 2023. Työttömän terveystarkastus. https://thl.fi/fi/web/sote-palvelujen-johtaminen/kehittyva-palvelujarjestelma/sote-palvelut/tyoikaisten-tyokyvyn-ja-tyollistymisen-tuen-sote-palvelut/tyottoman-terveystarkastus
THL 2022. Kulttuurisensitiivinen työote. https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/hyvia-kaytantoja/kulttuurisensitiivinen-tyoote
THL 2022. Maahanmuutto ja hyvinvointi. https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/maahanmuutto-ja-hyvinvointi
THL 2022. Sote-palvelut. https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut
THL 2022. TOIMIA-tietokanta. Duodecim Terveysportti.
THL 2019. Palvelujärjestelmä. https://thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/eriarvoisuus/palvelujarjestelma
Tiittala, P., Garoff, F., Ahmed H. O. A., Hieta, P., Viuhkonen, M., Skogberg, N., Klemettilä, K-L., Koponen, P., Turunen, T., Kontunen, K. & Snellman, A. 2020. Turvapaikanhakijoiden alkuterveystarkastus: Käsikirja, THL, Ohjaus 1/2020.
VTH 2022. Vankiterveydenhuolto. https://vth.fi/

Lisää oppimateriaalia löytyy Canvas-työtilasta ja suositeltavaa kirjallisuutta esitetään orientaatiossa ja opetuksessa.

Toteutustapa

Opintojakso sisältää kolme kokonaisuutta ja blogi-tehtävän. Opinnot toteutuvat lähi- ja etäopetuksena. Oppimismateriaalit, ohjeet ja tehtävät löytyvät Canvas-työtilasta. Yhteinen työpajapäivä toteutuu sosionomi-opiskelijoiden kanssa monialaisessa yhteistyössä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opinnon laajuus (min - max) 3 - 3 op
Vastuuopettaja Jenni-Maria Jaakola

Toteutusaika 1.8.2023 - 31.12.2023
Ilmoittautumisaika 22.05.2023 08.00 - 28.05.2023 23.59
Paikkoja 20 - 40

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Tutkintotavoitteiden mukainen osaamisesi voidaan huomioida tutkinnossasi osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kautta. Lähtökohtana on osaamisperustainen ajattelu, jossa ratkaisevaa on itse osaaminen, ei se, miten ja missä osaaminen on hankittu. Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen menettelyitä ovat Hyväksiluku ja Osaamisen näyttö.

Osaamisen tunnistaminen
Pääsääntöisesti osaamisesi tunnistaminen toteutuu opintojen alussa opettajatuutorin (AMK)

Osaamisen osoittaminen
Tunnistamisen jälkeen teet osaamisesi näkyväksi.
Aiemmissa korkeakouluopinnoissasi hankkimaasi osaamista voit osoittaa todistuksella tai opintosuoritusotteella, jolloin prosessi etenee Hyväksiluku -menettelynä.

Muulla tavoin hankittua osaamistasi voit osoittaa erilaisilla etukäteen sovituilla tavoilla ja tällöin prosessi etenee Osaamisen näyttö -menettelynä.
Osoittamaasi osaamista arvioidaan aina suhteessa opetussuunnitelmasi osaamistavoitteisiin ja osaamisesi tasoa puolestaan arvioidaan suhteessa asetettuihin arviointikriteereihin.

Opinnolla "Haavoittuvat asiakkaat ja palveluiden integraatio" on opiskelijan mahdollista osoittaa osaamistaan hyväksilukuna/ näytöllä. Tarkemmat ohjeet opiskelijaintra - osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen.

Opintojakson opinnollistaminen
Toimiessasi lähihoitajana voit suorittaa opinnot itsenäisesti työssä opinnollistamisen tehtävän kautta.
- Ilmoittaudu normaalisti opintojaksolle.
- Ole opintojen alkaessa yhteydessä opintojakson opettajaan. Häneltä saat tarkemmat ohjeet opinnollistamiseen liittyen.
- Opinnollistamisen tehtävänä on Blogi-tekstin kirjoittaminen opintojakson sisällöt huomioiden. Tehtävän ohjeistus löytyy opintojakson Canvas-työtilasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste (1op.) vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Orientaatio ja opetuskerrat 12 h
Opintojakson teorian ja sisällön sisäistäminen ja tehtävän palautus 60 h
Työpajapäivä 8 h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintosuoritukset ja arviointi AMK opiskelija:
https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/Amk-.aspx

Sisältö ja sen jaksotus

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja analysoida haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä, siihen liittyviä tuen tarpeita ja niiden merkitystä hoitotyössä
- analysoida monikulttuuriseen asiakastyöhön ja maahanmuuttoon liittyviä erityiskysymyksiä sosiaali- ja terveydenhuollossa
- kohdata sensitiivisesti haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat hoito- ja palvelutilanteissa
- edistää haavoittuvassa asemassa olevan asiakkaan ja heidän läheistensä toimijuutta, osallisuutta ja kuntoutumista osana hoitotyötä
- kuvata haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien palveluverkoston, eri toimijoiden tehtävät osana hoito- ja palveluketjua ja konsultoida muita asiantuntijoita
- kriittisesti arvioida sosiaali- ja terveysalan palveluprosesseja haavoittuvassa asemassa olevien näkökulmasta ja toteuttaa palveluohjausta
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia haavoittuvassa asemassa olevin ja maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden ohjauksessa ja hoitotyössä
- analysoida omia ja muiden ihmisten haavoittuvuuteen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä ja edistää myönteisten asenteiden kehittymistä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Siirry alkuun