Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut (3 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS77-3028

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Lohja
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja
Opettajat
Virpi Valkama
Liisa Ranta
Aila Peippo
Vastuuopettaja
Virpi Valkama
Ryhmät
SHF223SA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S23, Lohja
Opintojakso
SH00BS77

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- arvostaa asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- arvostaa asiakkaan läheisiä potilaan voimavarana
- kuvata ammatillisen asiakas - hoitaja suhteen ja vuorovaikutuksen keskeiset lähtökohdat kasvokkain ja verkossa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa
- toimia ennaltaehkäisevästi ja riskitason huomioiden haasteellisessa tai väkivallan uhkaa sisältävissä asiakastilanteissa
- selittää pääpiirteet sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnista, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavoista sekä ohjauksesta ja valvonnasta Suomessa
- kuvata sähköisiä palvelupolkuja osana palvelujärjestelmää
- kuvata terveydenhuoltoa ohjaavan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen
- kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia potilastietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali on ilmoitettu erikseen Canvaksen tehtävien kohdilla.

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan osin kampuksella lähiopetuksessa ja osin verkossa (Canvas). Vuorovaikutus-osioon kuuluu työpajapäivä, joka on läsnäolovelvoitteinen. Lisäksi osioon kuuluu MAPA, jossa on yksi teoriapäivä ja yksi työpajapäivä. Molemmat päivät ovat läsnäolovelvoitteisia.

Ohjaus ja viestintä tapahtuu pääasiassa Canvaksen keskustelualueen kautta. Henkilökohtaisissa ja kiireisissä asioissa lähetä opettajalle sähköpostia.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tehtävien palautuspäivät on merkitty Canvaksen kalenteriin.


Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tämä opintojakso on laajuudeltaan 3op. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Asiakas-, potilas-, ihmislähtöinen hoitotyö 0,75op
Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet ja strategiat hoitotyössä ja MAPA 1,5op
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, niiden ohjaus, organisointi sekä
Terveydenhuollon tietojärjestelmät, tietojen liikkuminen järjestelmien välillä 0,75op

Sisältö ja sen jaksotus

Käsitteet: Asiakas-, potilas-, ihmislähtöinen hoitotyö, asiakaskokemus, perhehoitotyö, kulttuurisensitiivinen hoitotyö
Potilasjärjestöt, vertaiset ja kokemusasiantuntijuus asiakkaan tukena
Monimuotoinen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuus ja omien ennakkokäsitysten työstäminen
Asiakaslähtöinen hoito- ja toimintakulttuuri. Esim. matalan kynnyksen ja hierarkian palvelut, vuorovaikutustietoisuus- ja taitoisuus, asiakas mukana kehittämässä palveluita
Asiakaslähtöinen hoidon suunnittelu ja hoitotyön prosessi
Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet ja strategiat hoitotyössä:
Verbaali- ja non-verbaali vuorovaikutus, voimaannuttava läsnäolo ja vuorovaikutus, luottamuksen rakentaminen, aktiivisen kuuntelun ja kysymisen taito, kosketus
Asiakkaan ja läheisten osallisuuden edistäminen vuorovaikutuksen keinoin
’Management of Actual or Potential Aggression’ (MAPA)
Verkkovuorovaikutuksen erityispiirteet
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, niiden ohjaus, organisointi
Terveydenhuoltoa ohjaava ajankohtainen lainsäädäntö, normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus
Potilasturvallisuutta koskeva lainsäädäntö ja potilasturvallisuuskulttuuri
Tietosuoja ja -turva ja niihin liittyvä lainsäädäntö: EU:n yleinen tietosuoja-asetus ja direktiivi, tietosuojalaki, tietosuoja ja –turva erilaisissa hoitoympäristöissä
Terveydenhuollon tietojärjestelmät, tietojen liikkuminen järjestelmien välillä
Digitalisaatio ja asiakkaan tuottaman terveys- ja hyvinvointitiedon tuottaminen ja hallinta

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Soveltuu avoimen AMK:n opintoihin.

Siirry alkuun