Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneen hoitotyö (4 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS96-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

26.01.2024 - 24.03.2024

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Lohja, sote

Toimipiste

Laurea Lohja

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja

Opettaja

  • Minna Launonen

Vastuuopettaja

Minna Launonen

Ryhmät

  • SHF222SA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Lohja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa tietojaan ikääntymiseen liittyvistä muutoksista, ikääntyneen terveyden riskitekijöistä ja yleisimmistä sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- soveltaa iäkkään toimintakyvyn ja palvelutarpeen arvioinnin sekä palveluohjauksen periaatteita ja suosituksia
- kuntouttavaan ja voimavaralähtöisen hoitotyön periaatteita ikääntyneen terveyden ja toimintakyvyn tukemisessa sekä hoidossa
- soveltaa tutkimustietoa ja suosituksia ikääntyneiden hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja hoidon laadun arvioinnissa
- kuvata ja perustella iäkkäiden hoitotyössä tarvittavat keskeiset tutkimukset ja toimenpiteet, kun ikääntyneen yleistila on äkillisesti heikentynyt
- kuvata vuorovaikutukseen ja ohjaamiseen liittyvät erityispiirteet ikääntyneen ja muistisairaan hoitotyössä
- kuvata ja perustella ikääntyneen terveyden seurannassa, hoidossa ja kuntoutuksessa hyödynnettäviä digitaalisia ja teknologisia apuvälineitä

Toteutustapa

Monimuotototeutus:

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Osasta tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. Kerminen H, Jäppinen A-M, Kiviniemi K, Tikkanen P & Havulinna S. 2019. Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä.
2. Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista. 28.12.2012/980 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980
3. Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemus-neuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139415/URN_ISBN_978-952-343-472-1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
4. Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M & Arkkila P. (Tilvis R. toim.) 2016. Geriatria.
5. Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017.
6. Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2019/10/Sairaanhoitajien-kollegiaalisuusohjeet.pdf
7. Leino-Kilpi H & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: SanomaPro.
8. Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf

Canvas verkko-oppimisalustalla verkkotehtävien yhteydessä on opintojakson opintomateriaalit kirjattuna.

Opettajan antama muu materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehto 1.

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Vaihtoehto 2.

Opiskelijan, jolla on olemassa työsuhde ikääntyneiden hoitotyön yksikköön on mahdollista suorittaa opintojakso työtä opinnollistamalla, eli kasvattamalla omaa osaamistaan käytännön hoitotyöhön liitetyllä erillisellä tehtävällä. Työsuhteelle ei ole aikamäärettä, portfolioon liittyvien tehtävien tekeminen määrittää ajanjakson mutta se voi olla myös kesällä tehtävä työ. Lisätietoja työn opinnollistamisesta voit kysyä opintojakson opettajalta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson aikana toteutetaan työelämäyhteistyötä ja tehdään haastatteluita osana opintoja.

Haastattelut toteutetaan osana Digiosaamista ja kestävää työtä kotihoitoon (DIGIKH)-hanketta. Hankkeen tavoitteena on

1) vastata kotihoidossa ja kotihoito-organisaatioissa työelämän muutoksista syntyviin uusiin osaamistarpeisiin

2) vaikuttaa osaamistason tarvittavaan nostoon digikotihoidon palvelujen laadukkaan ja turvallisen toteuttamisen turvaamiseksi

3) tuottaa uutta tietoa, oppimisinfrastruktuuria ja rakenteita kotihoidossa tarvittavaan digipalvelujen tuottamiseen, henkilöstön uusien osaamistarpeiden tunnistamiseen sekä kotihoidon ennakointitiedon tuottamiseen ja digikotihoidon systemaattiseen edelleen kehittämiseen.

Hankkeessa on mukana useampia ammattikorkeakouluja ja neljä erillistä työpakettia. Nämä haastattelut liittyvät työpakettiin 1. "Digitaalisuuden osaamistarpeet ja tulevaisuuden osaaminen kotihoidossa".

Työpaketin tavoitteena on kuvata käyttökokemuksia digitaalisuudesta ja siihen liittyvästä osaamisesta kotihoidossa asiakkaiden ja henkilökunnan näkökulmista sekä kehittää monitoimijaisesti ratkaisuja digitaalisuuden hyödyntämiseen liittyvään osaamiseen ja ohjaukseen asiakkaan hoidossa nyt ja tulevaisuudessa."

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aikataulu löytyy Pakista. Verkkotehtävien palautuspäivämäärä on kirjattu Canvasissa olevaan opintojakson toteutusuunnitelmaan. Lisäpisteisiin oikeuttavat tehtävät (lisätietoa Canvasissa) ja geriatrian ja gerontologisen hoitoyön lähtökohdat - lopputesti on oltava tehtynä ennen YleSh-tietotestiä (Ikääntyneiden hoitotyön osaaminen).

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus 4 op = 108 h opiskelijan työtä

Ikääntyneen hoitotyön erityispiirteet 3 op 81 h (8 h työelämäyhteistyölle + seminaari tuloksista 3 h)
Geriatria ja gerontologisen hoitotyön lähtökohdat 1 op = 27 h

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla on keskiössä ikääntyneen ja muistisairaan asiakkaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn arviointi ja tukeminen. Opinnolla tulevat tutuiksi ikääntymiseen liittyvät muutokset, ikääntyneiden sairauksien ja lääkehoidon erityispiirteet sekä akuuttien tilanteiden hallinta. Uuden teknologian mahdollisuuksia ja palveluiden järjestämisen taustalla vaikuttavaa lainsäädäntöä tuodaan myös esille, unohtamatta onnistuneen vuorovaikutuksen ja eettisesti kestävän toiminnan merkitystä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Ensimmäisellä lähiopetuskerralla/orientaatiossa tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle. Orientaatiokerralla kerrotaan myös työelämäyhteistyöhankkeesta ja sen toteutuksesta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Canvas -työtilassa olevat lisä-tehtävät: max 15 p.
Geriatria ja gerontologisen hoitotyön lähtökohdat verkkokurssi: hyväksytty/täydennettävä/hylätty
Valtakunnallinen ikääntyneen hoitotyön YleSh tietotesti max 80 p.
Lopullinen arvosana muodostuu Canvas tehtävien ja valtakunnallisen YleSh tietotestin yhteispisteistä.

K5 70,4-80 p. (88 %)
H4 60,8-70,3 p. (76 %)
T3 51,2-60,7, p. (64 %)
T2 41,6-50,1 p. (52 %)
T1 32,0-41,5 p. (40%)
Alle 31,9 p. Hyl