Skip to main content

Nursing Care of Elderly Patients (4 cr)

Code: SH00BS96-3006

General information


Enrollment
27.11.2023 - 31.12.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
26.01.2024 - 24.03.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
2 cr
Virtual proportion
2 cr
RDI proportion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Lohja
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja (Finnish)
Teachers
Minna Launonen
Teacher in charge
Minna Launonen
Groups
SHF222SA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Lohja
Study unit
SH00BS96

Learning outcomes

The student is able to
- apply their knowledge of changes related to ageing, health risk factors and most common illnesses of the elderly in their nursing care
- apply the principles and recommendations related to the assessment of the functional capacity, service needs of elderly patients and service guidance
- apply the main principles of rehabilitation and resource-oriented care while supporting health, functional capacity and care for elderly patients
- apply research data and recommendations in the planning, implementation and assessment of the quality of care for elderly patients
- describe and justify the most common examinations and procedures needed in the nursing care of elderly patients when the general condition of the elderly patient has suddenly deteriorated
- describe the special features of interaction and guidance in the nursing of elderly patients and patients with a memory disorders
- describe and justify the use of digital and technological aids in the monitoring and treating of the health of elderly patients and their rehabilitation

Materials

1. Kerminen H, Jäppinen A-M, Kiviniemi K, Tikkanen P & Havulinna S. 2019. Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä.
2. Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista. 28.12.2012/980 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980
3. Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemus-neuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139415/URN_ISBN_978-952-343-472-1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
4. Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M & Arkkila P. (Tilvis R. toim.) 2016. Geriatria.
5. Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017.
6. Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2019/10/Sairaanhoitajien-kollegiaalisuusohjeet.pdf
7. Leino-Kilpi H & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: SanomaPro.
8. Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf

Canvas verkko-oppimisalustalla verkkotehtävien yhteydessä on opintojakson opintomateriaalit kirjattuna.

Opettajan antama muu materiaali.

Teaching methods

Monimuotototeutus:

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Osasta tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta.

Employer connections

Opintojakson aikana toteutetaan työelämäyhteistyötä ja tehdään haastatteluita osana opintoja.

Haastattelut toteutetaan osana Digiosaamista ja kestävää työtä kotihoitoon (DIGIKH)-hanketta. Hankkeen tavoitteena on

1) vastata kotihoidossa ja kotihoito-organisaatioissa työelämän muutoksista syntyviin uusiin osaamistarpeisiin

2) vaikuttaa osaamistason tarvittavaan nostoon digikotihoidon palvelujen laadukkaan ja turvallisen toteuttamisen turvaamiseksi

3) tuottaa uutta tietoa, oppimisinfrastruktuuria ja rakenteita kotihoidossa tarvittavaan digipalvelujen tuottamiseen, henkilöstön uusien osaamistarpeiden tunnistamiseen sekä kotihoidon ennakointitiedon tuottamiseen ja digikotihoidon systemaattiseen edelleen kehittämiseen.

Hankkeessa on mukana useampia ammattikorkeakouluja ja neljä erillistä työpakettia. Nämä haastattelut liittyvät työpakettiin 1. "Digitaalisuuden osaamistarpeet ja tulevaisuuden osaaminen kotihoidossa".

Työpaketin tavoitteena on kuvata käyttökokemuksia digitaalisuudesta ja siihen liittyvästä osaamisesta kotihoidossa asiakkaiden ja henkilökunnan näkökulmista sekä kehittää monitoimijaisesti ratkaisuja digitaalisuuden hyödyntämiseen liittyvään osaamiseen ja ohjaukseen asiakkaan hoidossa nyt ja tulevaisuudessa."

Exam schedules

Opintojakson aikataulu löytyy Pakista. Verkkotehtävien palautuspäivämäärä on kirjattu Canvasissa olevaan opintojakson toteutusuunnitelmaan. Lisäpisteisiin oikeuttavat tehtävät (lisätietoa Canvasissa) ja geriatrian ja gerontologisen hoitoyön lähtökohdat - lopputesti on oltava tehtynä ennen YleSh-tietotestiä (Ikääntyneiden hoitotyön osaaminen).

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”

Completion alternatives

Vaihtoehto 1.

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Vaihtoehto 2.

Opiskelijan, jolla on olemassa työsuhde ikääntyneiden hoitotyön yksikköön on mahdollista suorittaa opintojakso työtä opinnollistamalla, eli kasvattamalla omaa osaamistaan käytännön hoitotyöhön liitetyllä erillisellä tehtävällä. Työsuhteelle ei ole aikamäärettä, portfolioon liittyvien tehtävien tekeminen määrittää ajanjakson mutta se voi olla myös kesällä tehtävä työ. Lisätietoja työn opinnollistamisesta voit kysyä opintojakson opettajalta.

Student workload

Kokonaisuus 4 op = 108 h opiskelijan työtä

Ikääntyneen hoitotyön erityispiirteet 3 op 81 h (8 h työelämäyhteistyölle + seminaari tuloksista 3 h)
Geriatria ja gerontologisen hoitotyön lähtökohdat 1 op = 27 h

Content scheduling

Opintojaksolla on keskiössä ikääntyneen ja muistisairaan asiakkaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn arviointi ja tukeminen. Opinnolla tulevat tutuiksi ikääntymiseen liittyvät muutokset, ikääntyneiden sairauksien ja lääkehoidon erityispiirteet sekä akuuttien tilanteiden hallinta. Uuden teknologian mahdollisuuksia ja palveluiden järjestämisen taustalla vaikuttavaa lainsäädäntöä tuodaan myös esille, unohtamatta onnistuneen vuorovaikutuksen ja eettisesti kestävän toiminnan merkitystä.

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Ensimmäisellä lähiopetuskerralla/orientaatiossa tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle. Orientaatiokerralla kerrotaan myös työelämäyhteistyöhankkeesta ja sen toteutuksesta.

Go back to top of page