Liiketoiminnan suunnittelu (10 op)
Toteutuksen tunnus: HL00BQ79-3016
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
31.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 100
Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLD2), Laurea Verkkokampus
Opettaja
- Tarmo Pallari
- Hanna Schroderus
- Anna-Maija Tapojärvi
Vastuuopettaja
Tarmo Pallari
Ryhmät
-
HLDOPK23Liiketalouden koulutus, Avoin AMK polkuopinnot, verkko-opinnot, K23, Verkkokampus
-
HLD223KALiiketalouden koulutus, verkko-opinnot, K23, Verkkokampus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa olemassa olevia trendejä ja asiakastarpeita
- tuotteistaa tarjontaa asiakashyödyn ja –kokemuksen näkökulmasta
- soveltaa erilaisia liiketoimintamalleja
- tehdä liiketoimintasuunnitelman kestävä liiketoiminta huomioiden*
*Tarkennus "kestävä kehitys huomioiden" astuu voimaan 1.8.2024.
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan Canvasissa verkkototeutuksena.
Opintojaksolla kehitetään uutta liikeideaa tiimeissä. Projektin aikana syntyy ymmärrys siitä, miten asiakaslähtöistä liiketoimintaa kehitetään ja miten liiketoiminnan kehittämiseen liittyvät prosessit liittyvät toisiinsa. Projektin aikana tehdään vaiheittain liiketoimintasuunnitelma, johon kuuluu mm. toimintaympäristön analyysi, Business Model Canvas ja Value Proposition Canvas, markkinointi, liikeideaan liittyvien palvelu- tai tuotekonseptien ideointi ja testaus asiakkaiden parissa. Lisäksi tehdään hinnoitteluun, myyntiin ja yrityksen kannattavuuteen liittyvät laskelmat.
Henkilökohtaisena tehtävänä on monivalintatentti verkossa.
Aika ja paikka
Opintojakso alkaa 31.8. ja päättyy 7.12.2023. Opintojakson aloitustapaaminen (luentoja ja ryhmätyöskentelyä) on 31.8. klo 16-19. Aloitustapaamiseen osallistumista odotetaan kaikilta ryhmätyöskentelyn aloittamisen vuoksi.
Opintojakso toteutetaan Canvas -oppimisympäristössä. Canvas työtila avautuu 31.8. mennessä. Opintojakso on verkkototeutus, joka sisältää Zoom verkkotapaamisia sekä tiimityöskentelyä koko opintojakson ajan.
Verkkotapaamisten aikataulut sekä tehtävien deadlinet löytyvät Pakista.
Verkkotapaamiset muodostuvat luennoista/alustuksista sekä ryhmätyöskentelystä. Sen vuoksi verkkotapaamisissa jokaisesta ryhmästä olisi hyvä olla paikalla vähintään 3 opiskelijaa.
Verkkotapaamiset järjestetään Zoom- huoneessa: https://laurea.zoom.us/j/68644039563
Opintojaksolla tehtävä henkilökohtainen verkkotentti on auki 6 - 9.11.
Canvas -työtilassa on tarkempaa ohjeistusta aikataulun suhteen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bergström, S. ja Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita (Laureassa kirjana ja e-kirjana)
Yrityksen perustamisoppaat (Canvas -työtilassa)
Ohjaajien luennot.
Materiaalit on määritelty yksityiskohtaisesti Canvasissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.
Näytöt suoritetaan Laurean normaalin käytännön mukaisesti. Katso lisätietoa Opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla kehitetään pääsääntöisesti täysin uutta liikeideaa, mutta opiskelijan on myös mahdollista ehdottaa olemassa olevan yrityksen liikeidean kehittämistä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakso alkaa 31.8. ja päättyy 7.12.2023. Opintojakson aloitustapaaminen (luentoja ja ryhmätyöskentelyä) on 31.8. klo 16-19. Aloitustapaamiseen osallistumista odotetaan kaikilta ryhmätyöskentelyn aloittamisen vuoksi.
Verkkotapaamiset muodostuvat luennoista/alustuksista sekä ryhmätyöskentelystä. Sen vuoksi verkkotapaamisissa jokaisesta ryhmästä tulisi olla paikalla vähintään 3 opiskelijaa. Opintojakson aikataulu on Pakissa.
Opintojaksolla tehtävä henkilökohtainen verkkotentti on auki 6 - 9.11.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä, joka vastaa noin 270 tuntia.
Opintojakso etenee vaiheistetusti kohti lopullista arvioitavaa palautusta. Ryhmätyötä varten jokaiselle ryhmälle määritetään oma ohjaaja.
Ryhmätyöskentelyaikaa tulee varata jokaiselle viikolle.
Tenttiin valmistautumiseen on hyvä varata riittävästi aikaa, sillä lukualue on melko laaja.
Sisältö ja sen jaksotus
Verkkotapaamisten aikataulut sekä tehtävien deadlinet löytyvät Pakista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Henkilökohtainen tentti (30%) arvioidaan arvosanalla 1-5.
Tiimin projekti (70%) arvioidaan arvosanalla 1-5.
Opintojakson lopussa tehdään itsearviointi sekä pidetään ohjattu palautekeskustelu Zoomissa.
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää molempien osa-alueiden suorittamista hyväksytysti.
Arviointi perustuu Laurean arviointikriteereihin tasolla 1. Lisäksi ryhmätyön arviointiin on tehtäväkohtaisia tarkennuksia. Ne on nähtävillä tehtävän yhteydessä Canvas -työtilassa.
Hylätty (0)
Molempien osa-alueiden tulee olla suoritettuna ennen kuin opintojakso voidaan kirjata suoritetuksi arvosanoin
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden