Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0208-3040

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.01.2024 - 05.04.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2.5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus
Opettajat
Katja Hämäläinen
Vastuuopettaja
Katja Hämäläinen
Ryhmät
SSD222SA
Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, S22, Verkkokampus
Opintojakso
R0208

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
- tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
- käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa

Aika ja paikka

Zoom verkkoympäristö. Zoom osoite löytyy opintojakson Canvas-työtilasta. Canvas työtila avautuu opiskelijoille 9.1.2024

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Sitra: megatrendit
Talentia: sosiaalialan ilmastokäsikirja 2023
Soteuudistus: palveluiden kehittäminen
Sosiaalibarometri 2023
Palvelumuotoilun perusteet (Canvas-työtilan moduuli 1.)

Toteutustapa

Vuorovaikutteinen verkkototeutus, jonka pedagoginen käsikirjoitus perustuu palvelumuotoiluun sekä yhteiskehittämiseen. Opintojaksoa ei voi opiskella yksilösuorituksena sillä yhteiskehittäminen edellyttää yhdessä tekemistä = ryhmätyötä.

Opinnossa on velvoittavaa ryhmätyöskentelyä verkossa. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun ja läsnöolovelvollisiin opetuskertoihin joita on kaksi. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista sekä ryhmäkohtaista palautetta (osin automatisoidusti) opettajan toimesta sekä hyödynnetään työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena Zoom oppimisympäristössä. Opinnolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta verkossa. Opetus tallennetaan asiaosuuksien osalta (katsottavissa jälkikäteen Canvasissa).

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämäyhteistyötä tehdään kolmannen sektorin toimijan kanssa. Opiskelijat tekevät palvelumuotoilua kyseisessä organisaatiossa. Työelämäyhteistyö ja sen laajuus varmistuu syksyn 2023 loppuun mennessä.

TKI- toimijan toteuttama asiantuntijawebinaari palvelumuotoilusta toteutuu 25.1.2024

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Tällä toteutuksella vahvistamisena toimii ennakkotehtävä, jonka DL.on 12.1.2023. Jos opiskelija ei ole palauttanut ennakkotehtävää annettuun päivämäärään mennessä, hänet hylätään opintojaksolta ja tilalle otetaan jonolta seuraava opiskelija.

AIKATAULU
Opinto toteutuu aikavälillä 9.1 - 8.3.2024
Opinnon painopiste ja kuormitus on opinnon alkupäässä, varauduthan heti kalenteroimaan itsellesi aikaa nopeatempoisesti etenevän opintokokonaisuuden aikatauluttamiseen.

9.1 Canvas työtila avautuu opiskelijalle
12.1 DL. ennakkotehtävä (hyv/hyl)
18.1 Aloituswebinaari ja ryhmätöiden aloitus klo. 12.00 - 16.00 LÄSNÄOLOVELVOITE
24.1 DL. palvelumuotoilutesti (hyv/hyl)
25.1 Asiantuntijawebinaari klo. 13.00 - 14.30, nauhoitetaan
31.1 DL. palvelupolkukarttatehtävä (1-5/hyl)
31.1 Tehtävän ohjausta tarjolla klo. 15.00 - 16.00 moduulin 3. palveluinnovaatiotehtävään, vapaaehtoinen

1.2 - 29.2 aikaväli varattu opiskelijoiden itsenäiselle moduuli 3. ryhmätyön tekemiselle, joka saa alkunsa 18.1 aloituswebinaarissa

4.3 DL palveluinnovaatiotehtävä (1-5/hyl) - jonka esitys leijonanluolassa:
7.3 Leijonanluola esitys seminaari 1. klo. 13.00 - 16.00 LÄSNÄOLOVELVOITE JOMPAANKUMPAAN
8.3 Leijonanluola esitys seminaari 2. klo. 13.00 - 16.00 LÄSNÄOLOVELVOITE JOMPAANKUMPAAN

Kansainvälisyys toteutuksella

KV-yhteistyötä voi olla ulkomailta käsin opiskelevan opiskelijan harjoittelu/työorganisaation taholta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja.

Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).

Opiskelija vastaa itse osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso 5 op vastaa keskimäärin 134 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Jos sinulla on oppimisen haasteita tai erityisen tuen tarvetta, ota yhteyttä erityisopettajaan.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso koostuu neljästä moduulista

Orientaatiomoduuli
Johdanto palvelumuotoiluun moduuli
Innovaatioiden trendit hyvinvointipalveluissa moduuli sekä
Nopea konseptointi - arjesta nousevaa innovointia

Opintojakso vastaa Sosionomi AMK kompetenssia 5. Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen, jossa opiskelija:

- kykenee ennakoivaan ja innovatiiviseen ongelmanratkaisuun sosiaalialan
kehittämisessä
- kehittää asiakaslähtöisesti sekä tutkimus- ja kokemustietoa hyödyntäen
asiakastyön käytäntöjä, menetelmiä ja palveluprosesseja
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi sosiaalialan kehittämishankkeita yhteistyössä eri toimijoiden
kanssa
- soveltaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä sekä tuottaa ja analysoi tietoa
hyvinvoinnin edistämiseksi
- toimii tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotyössä kestävän kehityksen ja tutkimuseettisten
periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opintojakso ei lähtökohtaisesti sovellu ensimmäisen vuoden opiskelijoille. Suosituksena on, että opiskelija osaa tätä ennen tutkinnon moduulit:

1.sosiaalialan asiakastyö sekä
2.palvelujärjestelmät, osallisuus ja yhteskunnallinen muutostyö

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Tämä opintojakso arvioidaan vaativammalla arviointikriteerit II-tasolla

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Laatukriteerit löytyvät opintojakson Canvas-työtilasta.

Siirry alkuun