Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0208-3039
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
10.10.2024 - 05.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2.5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus
Opettaja
- Katja Hämäläinen
Vastuuopettaja
Katja Hämäläinen
Ryhmät
-
SSD223KASosionomikoulutus, verkko-opinnot, K23, Verkkokampus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
- tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
- käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa
Toteutustapa
Vuorovaikutteinen verkkototeutus, jonka pedagoginen käsikirjoitus perustuu palvelumuotoiluun sekä yhteiskehittämiseen. Opintojaksoa ei voi opiskella yksilösuorituksena sillä yhteiskehittäminen edellyttää yhdessä tekemistä = ryhmätyötä.
Opinnossa on velvoittavaa ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun ja läsnöolovelvollisiin opetuskertoihin joita on kaksi. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista sekä ryhmäkohtaista palautetta (osin automatisoidusti) opettajan toimesta sekä hyödynnetään työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena Zoom oppimisympäristössä. Opinnolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta verkossa. Opetus tallennetaan asiaosuuksien osalta (katsottavissa jälkikäteen Canvasissa).
Aika ja paikka
Zoom verkkoympäristö. Zoom osoite löytyy opintojakson Canvas-työtilasta. Canvas työtila avautuu opiskelijoille 10.10.2024
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sitra: megatrendit
Talentia: sosiaalialan ilmastokäsikirja 2023
Soteuudistus: palveluiden kehittäminen
Sosiaalibarometri 2023
Palvelumuotoilun perusteet (Canvas-työtilan moduuli 1.)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti: Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja.
Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).
Opiskelija vastaa itse osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
RUUTI-projektissa voit tehdä opintojaksoa korvaavan toteutuksen (jos projekteissa on opintojakson alkaessa meneillään sosiaalialan projekteja). Opintojakson 3 op osan voit myös tehdä omassa työpaikassasi jos olet sosionomin työtehtävissä.
Päivitetty lisätieto 8.6.2024:
R0216-3157 Service Design at your own workplace - TOPI toteutus myös tarjolla
Tarjolla on nyt uusi Service Design -toteutus opiskelijoille, jotka voisivat tehdä palvelumuotoiluopintojakson projektin omalle työpaikalle tai omaan yritykseen (TOPI). Opiskelija tekee kuitenkin 2 op teoriaosuuden normaalisti. Yhteyshenkilönä tässä TOPI-topi toteutuksessa on Päivi Harmoinen.
Jos päädyt tähän niin ota yhteyttä vastuopettaja Katja Hämäläiseen opintojakson alkaessa tai mielellään hiukan ennen sitä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyötä tehdään kolmannen sektorin toimijan kanssa. Opiskelijat tekevät palvelumuotoilua kyseisessä organisaatiossa.
Työelämäyhteistyö ja sen laajuus varmistuu syyskuun 2024 loppuun mennessä.
Tällä toteutuksella on mahdollista tehdä myös Laurean verkkosivustoihin ja niiden uudistamiseen liittyvää palvelumuotoilua.
TKI- toimijan toteuttama asiantuntijawebinaari palvelumuotoilusta toteutuu 29.10.2024
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Tällä toteutuksella vahvistamisena toimii ennakkotehtävä, jonka DL.on 12.1.2024. Jos opiskelija ei ole palauttanut ennakkotehtävää annettuun päivämäärään mennessä, hänet hylätään opintojaksolta ja tilalle otetaan jonolta seuraava opiskelija.
AIKATAULU
Opinto toteutuu aikavälillä 10.10.2024 - 5.12.2024
Opinnon painopiste ja kuormitus on opinnon alkupäässä, varauduthan HETI kalenteroimaan itsellesi aikaa nopeatempoisesti etenevän opintokokonaisuuden aikatauluttamiseen.
10.10 Canvas työtila avautuu opiskelijalle
13.10 DL. ennakkotehtävä (hyv/hyl)
17.10 Aloituswebinaari ja ryhmätöiden aloitus klo. 12.00 - 16.00 LÄSNÄOLOVELVOITE
27.10 DL. palvelumuotoilutesti (hyv/hyl)
28.10 Asiantuntijawebinaari klo.14.15 - 15.45, nauhoitetaan
4.11 DL. palvelupolkukarttatehtävä (1-5/hyl)
4.11 Tehtävien ohjausta tarjolla klo. 15.00 - 16.00
5.11 - 30.11.2024 aikaväli varattu opiskelijoiden itsenäiselle moduuli 3. ryhmätyön tekemiselle, joka saa alkunsa 17.10 aloituswebinaarissa
1.12 DL palveluinnovaatiotehtävä (1-5/hyl) - jonka esitys leijonanluolassa:
3.12 Leijonanluola esitys seminaari 1. klo. 13.00 - 16.00 LÄSNÄOLOVELVOITE JOMPAANKUMPAAN
4.12 Leijonanluola esitys seminaari 2. klo. 13.00 - 16.00 LÄSNÄOLOVELVOITE JOMPAANKUMPAAN
Kansainvälisyys toteutuksella
KV-yhteistyötä voi olla ulkomailta käsin opiskelevan opiskelijan harjoittelu/työorganisaation taholta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kuormituksen painopiste on opintojen alussa, kalenteroithan itsellesi aikataulut ajoissa tämän huomioiden ja varaat riittävästi aikaa asioiden haltuunottoon.
Opintojakso 5 op vastaa keskimäärin 134 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Jos sinulla on oppimisen haasteita tai erityisen tuen tarvetta, ota yhteyttä erityisopettajaan.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso koostuu neljästä moduulista
Orientaatiomoduuli
Johdanto palvelumuotoiluun moduuli
Innovaatioiden trendit hyvinvointipalveluissa moduuli sekä
Nopea konseptointi - arjesta nousevaa innovointia
Opintojakso vastaa Sosionomi AMK kompetenssia 5. Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen, jossa opiskelija
- kykenee ennakoivaan ja innovatiiviseen ongelmanratkaisuun sosiaalialan
kehittämisessä
- kehittää asiakaslähtöisesti sekä tutkimus- ja kokemustietoa hyödyntäen
asiakastyön käytäntöjä, menetelmiä ja palveluprosesseja
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi sosiaalialan kehittämishankkeita yhteistyössä eri toimijoiden
kanssa
- soveltaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä sekä tuottaa ja analysoi tietoa
hyvinvoinnin edistämiseksi
- toimii tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotyössä kestävän kehityksen ja tutkimuseettisten
periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso ei lähtökohtaisesti sovellu ensimmäisen vuoden opiskelijoille. Suosituksena on, että opiskelija osaa tätä ennen tutkinnon moduulit:
1.sosiaalialan asiakastyö sekä
2.palvelujärjestelmät, osallisuus ja yhteskunnallinen muutostyö
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Tämä opintojakso arvioidaan vaativammalla arviointikriteerit II-tasolla
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Laatukriteerit löytyvät opintojakson Canvas-työtilasta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin