Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan vaikuttamistyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0019-3041

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

07.01.2024 - 31.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 60

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus

Opettaja

  • Katri Kärkkäinen
  • Eeva-Kaisa Pelkonen

Vastuuopettaja

Katri Kärkkäinen

Ryhmät

  • SSD223SA
    Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, S23, Verkkokampus

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tuntee ja osaa soveltaa osallisuuden tuottamisen erilaisia keinoja.
- osaa käyttää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja.
- osaa toimia osallisuutta vahvistaen yhteistyössä asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa.

Toteutustapa

Vuorovaikutteinen verkkototeutus:

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena Canvas-oppimisalustalla ja Zoom-verkkotapaamisissa. Opinto ei edellytä kampukselle tuloa. Opintojakson viestintä ja ohjaus tapahtuu pääasiassa Canvas-oppimisalustalla.

Opinnolla on kaksi läsnäolovelvollista tapaamista. Tietopohjaiset webinaarit tallennetaan ja ne ovat katsottavissa jälkikäteen Canvasissa. Myös orientaatio tapaaminen tallennetaan.

Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Opinnolla on sosiaalialan vaikuttamistyöhön liittyviä yksilö- ja ryhmätehtäviä.Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään myös itsearviointia sekä työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tieto sopivasta oppimateriaalista löytyy opintojakson Canvas-työtilasta. Tavoite on, että opiskelija harjoittelee myös omia tiedonhakutaitoja mm. Finnassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos sinulla on aiempaa opinnon tavoitteiden mukaista osaamista, jonka haluat osoittaa osaamisen näytöllä tai sinulla on mahdollisuus hankkia tarvittava osaaminen opinnollistaen, ole yhteydessä vastuuopettajaan ennen opinnon orientaatiota.

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä kansainvälisen EuSafe-hankkeen kanssa. Voit tutustua hankkeeseen: https://eusafe.fa.uni-lj.si/

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson oppimisympäristö Canvas aukeaa n. viikko ennen orientaatiotapaamista.

Opiskelija vahvistaa osallistumisensa opintojaksolle tekemällä pienen opintoon orientoivan ENNAKKOTEHTÄVÄN 14.1 mennessä.

Orientaatio on kaikille pakollinen. Ellei opiskelija pääse osallistumaan orientaatioon, orientaatio kuunnellaan jälkikäteen tallenteelta. Orientaatioon osallistumisesta ei tarvitse erikseen ilmoittaa opettajalle.

Hankeyhteistyöhön kuuluu läsnäoloa edellyttävää työskentelyä. Opinnon läsnäolovelvolliset tapaamiset:

1.2. klo 14-16.15
25.3 klo 9-10.30

Tietopohjaiset webinaarit tallennetaan ja ne ovat katsottavissa jälkikäteen Canvasissa. Opinnon aikataulu löytyy kokonaisuudessaan opinnon kalenterista ja Tuudo sovelluksesta.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opinnolla tehdään yhteistyötä kansainvälisen EuSafe-hankkeen kanssa. Opiskelijan on mahdollista osallistua kansainvälisiin/kieliopintoihin hankeyhteistyössä. Jos olet kiinnostunut kansainvälisistä/kieliopinnoista, ole yhteydessä vastuuopettajaan.

Opinnon tehtävissä hyödynnetään kansainvälisiä lähteitä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Opintojakson työmäärä on keskimäärin 135 tuntia. Ajankäyttö jakautuu webinaarien, ryhmätöiden ja itsenäisen opiskelun sekä hankeyhteistyön kesken.

Jos sinulla on oppimisen haasteita tai erityisen tuen päätöstä niin ole yhteydessä opintojakson vastuulehtoriin.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla opiskelija tutustuu yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja osallisuuden lisäämisen keinoihin. Lisäksi opiskelija tekee yhteistyötä asiakasryhmien ja hanketoimijoiden kanssa.

Opinto koostuu kolmesta moduulista:
1. Valmistautuminen vaikuttamiseen 2op
2. Hanketyössä vaikuttaminen 2op
3. Arviointi ja vaikutukset hanketyössä 1op

Tämä opintojakso vastaa sosionomi amk kompetensseihin:

Kriittinen ja osallistava yhteiskunta osaaminen
- arvioi yhteiskunnallisten ilmiöiden ja valtarakenteiden merkitystä sekä niiden vaikutusta
yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa
- analysoi eriarvoisuutta, huono-osaisuutta sekä hyvinvointia tuottavia rakenteita
ja prosesseja sekä ehkäisee marginalisoitumista
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän toimintaperiaatteet ja osaa toimia niiden mukaan asiakkaan etua ajaen
- edistää asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia
sekä kykenee yhteiskunnalliseen rakenteelliseen vaikuttamistyöhön
- edistää omaehtoista toimijuutta osana kansalaisyhteiskuntaa

Työyhteisöosaaminen
- toimii monialaisissa tiimeissä ja työyhteisöissä sekä tunnistaa alueellisten, kansallisten ja kansainvälisten verkostojen mahdollisuudet

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnolla tehtävä yksilötehtävä sekä ryhmässä tehtävä hanketehtävä arvioidaan T1-K5. Muut tehtävät arvioidaan Hyväksytty/Hylätty.

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä