Liiketoiminnan suunnittelu (10 op)
Toteutuksen tunnus: HL00BQ79-3015
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
01.02.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 100
Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLD2), Laurea Verkkokampus
Opettaja
- Tarmo Pallari
- Hanna Schroderus
Vastuuopettaja
Tarmo Pallari
Ryhmät
-
HLD223SALiiketalouden koulutus, verkko-opinnot, S23, Verkkokampus
-
HLDOPS23Liiketalouden koulutus, Avoin AMK polkuopinnot, verkko-opinnot, S23, Verkkokampus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa olemassa olevia trendejä ja asiakastarpeita
- tuotteistaa tarjontaa asiakashyödyn ja –kokemuksen näkökulmasta
- soveltaa erilaisia liiketoimintamalleja
- tehdä liiketoimintasuunnitelman kestävä liiketoiminta huomioiden*
*Tarkennus "kestävä kehitys huomioiden" astuu voimaan 1.8.2024.
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan Canvasissa verkkototeutuksena.
Opintojaksolla kehitetään uutta liikeideaa tiimeissä. Projektin aikana syntyy ymmärrys siitä, miten asiakaslähtöistä liiketoimintaa kehitetään ja miten liiketoiminnan kehittämiseen liittyvät prosessit liittyvät toisiinsa. Projektin aikana tehdään vaiheittain liiketoimintasuunnitelma, johon kuuluu mm. toimintaympäristön analyysi, Business Model Canvas ja Value Proposition Canvas, markkinointi, liikeideaan liittyvien palvelu- tai tuotekonseptien ideointi ja testaus asiakkaiden parissa. Lisäksi tehdään hinnoitteluun, myyntiin ja yrityksen kannattavuuteen liittyvät laskelmat.
Henkilökohtaisena tehtävänä on monivalintatentti verkossa.
Aika ja paikka
Opintojakso alkaa 1.2.2024 ja päättyy tapaamisten osalta 15.5.2024. Opintojakson aloitustapaaminen (luentoja ja ryhmätyöskentelyä) on 1.2.2024. klo 16-19. Aloitustapaamiseen osallistumista odotetaan kaikilta ryhmätyöskentelyn aloittamisen vuoksi.
Opintojakso toteutetaan Canvas -oppimisympäristössä. Canvas työtila avautuu 1.2.2024. mennessä. Opintojakso on verkkototeutus, joka sisältää Zoom verkkotapaamisia sekä tiimityöskentelyä koko opintojakson ajan.
Verkkotapaamisten aikataulut sekä tehtävien deadlinet löytyvät Pakista.
Verkkotapaamiset muodostuvat luennoista/alustuksista sekä ryhmätyöskentelystä. Sen vuoksi verkkotapaamisissa jokaisesta ryhmästä olisi hyvä olla paikalla vähintään 3 opiskelijaa.
Verkkotapaamiset järjestetään Zoom- huoneessa:
https://laurea.zoom.us/j/63309335079
Opintojaksolla tehtävä henkilökohtainen verkkotentti on auki 8.4-11.4.
Canvas -työtilassa on tarkempaa ohjeistusta aikataulun suhteen.
Englanniksi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bergström, S. ja Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita (Laureassa kirjana ja e-kirjana)
Yrityksen perustamisoppaat (Canvas -työtilassa)
Ohjaajien luennot.
Materiaalit on määritelty yksityiskohtaisesti Canvasissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla kehitetään pääsääntöisesti täysin uutta liikeideaa, mutta opiskelijan on myös mahdollista ehdottaa olemassa olevan yrityksen liikeidean kehittämistä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakso alkaa 1.2.2024 ja päättyy 15.5.2024. Opintojakson aloitustapaaminen (luentoja ja ryhmätyöskentelyä) on 1.2. klo 16-19. Aloitustapaamiseen osallistumista odotetaan kaikilta ryhmätyöskentelyn aloittamisen vuoksi.
Verkkotapaamiset muodostuvat luennoista/alustuksista sekä ryhmätyöskentelystä. Sen vuoksi jokaisesta ryhmästä olisi hyvä olla paikalla vähintään 3 opiskelijaa. Opintojakson aikataulu on merkitty Pakkiin.
Opintojaksolla tehtävä henkilökohtainen verkkotentti on auki 8.4 -11.4 välisen ajan.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä, joka vastaa noin 270 tuntia.
Opintojakso etenee vaiheistetusti kohti lopullista arvioitavaa palautusta. Ryhmätyötä varten jokaiselle ryhmälle määritetään oma ohjaaja.
Ryhmätyöskentelyaikaa tulee varata jokaiselle viikolle.
Tenttiin valmistautumiseen on hyvä varata riittävästi aikaa, sillä lukualue on melko laaja.
Sisältö ja sen jaksotus
Verkkotapaamisten aikataulut sekä tehtävien deadlinet löytyvät Pakista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Henkilökohtainen tentti (30%) arvioidaan arvosanalla 1-5.
Tiimin projekti (70%) arvioidaan arvosanalla 1-5.
Opintojakson lopussa tehdään itsearviointi sekä pidetään ohjattu palautekeskustelu Zoomissa.
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää molempien osa-alueiden suorittamista hyväksytysti.
Arviointi perustuu Laurean arviointikriteereihin tasolla 1. Lisäksi ryhmätyön arviointiin on tehtäväkohtaisia tarkennuksia. Ne on nähtävillä tehtävän yhteydessä Canvas -työtilassa.
Hylätty (0)
Molempien osa-alueiden tulee olla suoritettuna, ennen kuin opintojakso voidaan kirjata suoritetuksi arvosanoin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden