Päätöksenteko vakavasti sairaan potilaan hoitotyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BJ49-3025
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Porvoo, sote
Toimipiste
Laurea Porvoo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo
Opettaja
- SH Virtuaali
- Hanna Aaltonen
- Salla Rinne
- Anu Sinisalo
Vastuuopettaja
Anu Sinisalo
Ryhmät
-
SHP220SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S20, Porvoo
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida vakavasti sairaan potilaan hoitotyötä integroiden laaja-alaisesti osaamistaan sairaanhoitajan kansalliset osaamisvaatimukset huomioiden
- analysoida ja jäsentää asiakkaan fyysisistä, psyykkisistä ja sosiaalisista tarpeista sekä ennakoimattomasta ja kompleksisesta työympäristöstä nousevia päätöksenteon haasteita
- analysoida, johtaa ja priorisoida omaa kliinistä hoitotyötään potilaan ja toimintaympäristön tarpeiden mukaisesti
Toteutustapa
Työskentely työpajoissa, simulaatiot, verkko-opiskelu, luennot ja itsenäisiä tehtäviä Canvas -työtilassa.
Opintojakson tavoitteet
Opinnon opiskeltua opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida vakavasti sairaan potilaan hoitotyötä integroiden laaja-alaisesti osaamistaan sairaanhoitajan kansalliset osaamisvaatimukset huomioiden
- analysoida ja jäsentää asiakkaan fyysisistä, psyykkisistä ja sosiaalisista tarpeista sekä ennakoimattomasta ja kompleksisesta työympäristöstä nousevia päätöksenteon haasteita
- analysoida, johtaa ja priorisoida omaa kliinistä hoitotyötään potilaan ja toimintaympäristön tarpeiden mukaisesti
Aika ja paikka
Syksy 2022
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Aaltonen M, Saarto T, Hänninen J, Antikainen R & Vainio A. 2015. Palliatiivinen hoito. Duodecim, 3., uudistettu painos.
Surkka T, Mattila K-P, Åstedt-Kurki P, Kylmä J & Kaunonen M. 2015. Palliatiivinen hoitotyö; parantumattomasti sairas ja hänen perheensä. Fioca.
Hänninen J, Vainio A, Antikainen R, Ripatti T, Schmidt H & Saarto T. 2018. Palliatiivisen hoidon hyvät käytännöt. Duodecim. 1. painos.
o Pirjo Syväoja & Outi Äijälä (2009). Hoidon tarpeen arviointi.
o Antti Kosonen ym. (2016). Oireista työdiagnoosiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Orientaatio zoomissa
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h
Sisältö ja sen jaksotus
Hoidon tarpeen arviointi 1 op (27 h) pääosin verkossa opiskelu
Opintojakson aikatauluissa suoritetaan yleSH-näyttökoe: Hoitotyön osaaminen erilaisissa palveluympäristöissä
Vakavasti sairaan potilaan hoitotyön työpajat 2 op (34 h) pääosin kampuksilla työpajat ja simulaatiot, sisältää itsenäisen valmistautumisen annetun materiaalin pohjalta.
MAPA® (Management of Actual or Potential Aggression) –koulutusohjelman tavoitteena on, että opiskelija pystyy hallitsemaan asiakkaan tai potilaan haasteellista käyttäytymistä niin, että huolenpito ja riskien minimointi ovat etusijalla. MAPA®-koulutusohjelma sisältää rajoitusvaihtoehtoja, joiden avulla eriasteista haasteellista käyttäytymistä voidaan hallita. Päivityskoulutuksen kesto on 8 tuntia. Sen aikana kerrataan ja päivitetään MAPA perusteiden sisältö pääosin. Aamupäivälle painottuu teorian kertaus ja iltapäivällä kerrataan lyöntien ja potkujen torjuminen, irtautumisen ja kiinnipidon taidot matalan, keski- ja korkeariskin tasoilla seisten ja istuen. Koulutuksessa muistutetaan myös lasten ja vanhusten kanssa työskentelyn erityispiirteistä. MAPA -koulutusohjelman avulla edistetään turvallista työskentelyä ja toimintaa asiakkaiden, potilaiden ja henkilökunnan parhaaksi. MAPA -koulutuksesta saa hyväksiluvun esittämällä voimassa olevan Blue Card- kortin.
Palliatiivinen hoitotyö 2 op (34 h) pääosin verkossa opiskelu
Opintojaksolla on keskiössä vakavasti sairaan potilaan hoitotyö, integroiden laaja-alaisesti sairaanhoitajan kansalliset osaamisvaatimukset. Teoriaopinnoissa ja harjoituksissa huomioidaan asiakkaan fyysisistä, psyykkisistä ja sosiaalisista tarpeista sekä ennakoimattomasta ja kompleksisesta työympäristöstä nousevia päätöksenteon haasteita.
Lisäksi sisällöissä nousee esille oman kliinisen hoitotyön analysointi, johtaminen ja priorisointi potilaan ja toimintaympäristön tarpeiden mukaisesti.
Hoidon tarpeen arviointi 1 op (27 h)
Vakavasti sairaan potilaan hoitotyön työpajat 2 op (34 h)
Palliatiivinen hoitotyö 2 op (34 h)
Opintojakson aikataulussa suoritetaan valtakunnallinen sairaanhoitajan ydinosaamisen loppukoe (180op).
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Työpajoissa ja simulaatioissa 100 % läsnäolovelvoite
Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2. Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa.
Hoidon tarpeen arviointi numeraalinen (1-5)
Vakavasti sairaan potilaan hoitotyön työpajat HYV/HYL
Palliatiivinen hoitotyö numeraalinen (1-5)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Hylätty (0)
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Hoidon tarpeen arviointi 1 op
T1 alaraja on 20/40 pistettä eli tietotestissä on saatava vähintään 50 % vastauksista oikein
Palliatiivinen hoitotyö 2 op
T1 alaraja on 12/24 pistettä eli tietotestissä on saatava vähintään 50 % vastauksista oikein
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Hoidon tarpeen arviointi 1 op
Tietotestin pisterajat ovat seuraavat:
20-23/40 p = T1
24-28/40 p = T2
Kaikki Canvasin tehtävät tulee olla tehtyinä
Palliatiivinen hoitotyö 2 op
Tietotestin pisterajat ovat seuraavat:
12-13/24 p = T1
14-16/24 p = T2
Kaikki Canvasin tehtävät tulee olla tehtyinä
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hoidon tarpeen arviointi 1 op
Tietotestin pisterajat ovat seuraavat:
29-33/40 p = H3
34 - 37/40 p = H4
Kaikki Canvasin tehtävät tulee olla tehtyinä
Palliatiivinen hoitotyö 2 op
Tietotestin pisterajat ovat seuraavat:
17-19/24 p = H3
20-22/24 p = H4
Kaikki Canvasin tehtävät tulee olla tehtyinä
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Hoidon tarpeen arviointi 1 op
Tietotestin pisterajat ovat seuraavat:
38-40/40 p = K5
Kaikki Canvasin tehtävät tulee olla tehtyinä
Palliatiivinen hoitotyö 2 op
Tietotestin pisterajat ovat seuraavat:
23-24/24 p = K5
Kaikki Canvasin tehtävät tulee olla tehtyinä
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja
kokemuksellisen tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Lisätiedot
Uudessa opetussuunnitelmassa opintojakso korvautuu seuraavasti: SH00BT07 Päätöksenteko vakavasti sairaan ja palliatiivisen potilaan hoitotyössä 5 op ja SH00BT01 Hoidon tarpeen arviointi ja sähköinen asiointi sairaanhoitajan vastaanotolla 4 op -opintojaksosta osia. Ota yhteys opettajaan ohjeista.
Varmista, että sairaanhoitajan ydinosaamisen (180 op) valtakunnallinen koe tulee suoritetuksi tutkintosi aikana.