Samanlaisia, erilaisia - monenlaisia mahdollisuuksia (5 op)
Toteutuksen tunnus: G8287-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
23.05.2022 - 29.05.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
18.08.2022 - 31.10.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Opettajat
- Joni Heikkilä
- Anne Maijala
- Elina Kauhanen
- Vastuuopettaja
- Elina Kauhanen
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 10 . Avoin AMK : 10.)
- Pienryhmät
- Avoin AMK
- Opintojakso
- G8287
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ihmisen kasvun ja kehityksen erityisiä haasteita ja tuntee niihin liittyviä palvelujärjestelmiä
- tukea asiakkaiden erilaista tapaa oppia ja toimia
- ohjata kuntouttavaa toimintaa asiakkaan tarpeiden mukaisesti
- kohdata ja ratkaista haasteellisen käytöksen tilanteita
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Orientaatiopäivän ja ulkopuolisten asiantuntijoiden luennot sekä mahdollinen muu materiaali.
Toteutustapa
Opintojaksolla perehdytään erityisesti vammaistyöhön ja erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden tukemiseen.
Opetusta 5-6 päivää + ryhmätehtävä (hyv-hyl) + oppimispäiväkirja (0-5)
Opintojakso sisältää:
- Orientaatiopäivänä teoriaa erityisen asiakkaan kohtaamisesta, oppimisen tuesta ja palvelujärjestelmistä. Pienryhmien muodostaminen ja ryhmätyöaiheen valinta (1 pv)
- Monialaiset erityiskasvatuksen asiantuntijapäivät Otaniemessä; järjestöjen ja yhdistysten esittäytyminen ja asiantuntijaluentoja (2 pv)
- Ryhmäprojektien purkupäivä (puoli päivää)
-Multisenso-verkostopäivä (1pv)
-Opintojaksoon kuuluu myös tukiviittoma- ja kuvakommunikaatiokoulutus (1pv)
-Monialaisten ryhmien tapaamiset oman aikataulun mukaan.
Opettajien pitämät luennot toteutetaan etänä Zoomin välityksellä ja tallennetaan.
Opintojaksolla järjestetään kahden päivän mittaiset monialaiset asiantuntijapäivät Otaniemen kampuksella 7.-8.9.2022. Asiantuntijapäiville voidaan mahdollisesti järjestää etäyhteys ja puheenvuorot voidaan tallentaa, jos kaikki asiantuntijapuheenvuorojen pitäjät antavat suostumuksensa siihen, mutta tarkoitus on, että päiville osallistutaan kampuksella.
Opintojaksolla osallistutaan myös tukiviittoma- ja kuvakommunikaatiokoulutukseen 20.10. sekä Multisenso-verkostopäivään 21.10.2022. Lisäksi pienryhmissä perehdytään ryhmän valitsemaan erityistä tukea tarvitsevaan asiakasryhmään tutustumiskäynnin ja siihen liittyvän raportoinnin avulla.
Sähköisenä oppimisympäristönä toimii Canvas, jossa myös opintojaksoon liittyvä ohjaus ja viestintä tapahtuu.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelijat tekevät ryhmäprojektin valintansa mukaan: Järjestöt, koulu, päiväkoti, asumispalveluyksikkö, työ- tai päivätoiminta ym.
Ryhmäprojektin tavoitteena on perehtyminen erityisyyteen ja sen kohtaamiseen (tutkiva oppiminen).
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Monialaiset asiantuntijapäivät 7.-8.9.2022 Otaniemen kampuksella.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on viisi opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
- Ihmisen kasvun ja kehityksen erityiset haasteet ja niihin liittyvät palvelujärjestelmät
- Asiakkaiden erilaisten oppimis- ja toimintatapojen tukeminen
- Kuntouttavan toiminnan ohjaaminen
- Haasteellisen käytöksen tilanteiden kohtaaminen ja ratkaiseminen
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.
Toteutukselle on varattu 10 paikkaa avoimen AMK:n opiskelijoille.