Siirry suoraan sisältöön

Kuntouttavat työmenetelmät, ohjaus ja neuvontatyö aikuissosiaalityössä (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0364-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

02.02.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

6 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Pihla Salemaa
  • Pilvi Niemelä
  • Sanni Einovaara

Vastuuopettaja

Sanni Einovaara

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)

Ryhmät

  • TOS221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- kuvata palveluohjauksen ja taloudellisen tuen periaatteita
- käyttää ryhmämuotoisen ohjauksen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- käyttää kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä

Toteutustapa

Tutustumme tällä opintojaksolla monipuolisesti aikuissosiaalityön neuvonnan ja ohjauksen työkenttään sekä työskentelyssä käytettäviin menetelmiin. Opintojaksolla vierailee useita työelämästä tulevia asiantuntijoita, jotka avaavat meille työskentelymentelmiään käytännönläheisesti.

Opintojakso sisältää sekä verkossa että lähiopetuksessa tapahtuvaa opetusta, ohjausta sekä yksin ja pareittain/piernryhmissä suoritettavia oppimistehtäviä. Osana opintojaksoa toteutamme myös pienimuotoisia kuntoutumista edistäviä projekteja asiakastyön eri toimintaympäristöissä.

Tervetuloa mukaan!

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla käytettävä oppimateriaali esitellään opintojakson Canvas-työtilassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Huom! Opiskelijan, joka toivoo voivansa näyttää osaamistaan, tulee olla yhteydessä opintojakson vastuulehtoriin hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Toteutamme opintojaksolla pienimuotoisia yhteistyöprojekteja työelämäkumppaneiden kanssa ja hyödynnämme työelämän asiantuntijoita opetuksessa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson läsnäolovelvollisia päiviä ovat orientaatio, tentti ja seminaaripäivä. Opintojakson läsnäolovelvolliset päivämäärät ilmoitetaan opintojakson aikataulussa ja tentin tutkintosäännön mukaiset uusintamahdollisuudet järjestetään Laurean yleisinä uusintatenttipäivinä.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Kansainvälisyys toteutuksella

Tällä opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opiskelijan työmäärä tällä opintojaksolla on siis keskimäärin 267 tuntia, joka koostuu opetuksesta, ryhmätyöskentelystä sekä yksilötyöskentelystä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso koostuu kolmesta arviointiosasta, jotka ovat:

1. Ohjaus- ja neuvontatyön menetelmät 4 op
2. Kuntoutumista edistävä työskentely 4 op
3. Kriisiauttaminen 2 op

Kukin arviointiosa sisältää 1-2 oppimistehtävää.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä kerrotaan tehtäväkohtaisesti.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita, oppimistehtävät ovat puutteellisia tai niitä ei ole tehty lainkaan, seminaaripäiviin ei ole osallistuttu tai tentteihin ei ole osallistuttu tai ne on arvioitu hylätyksi.