Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten kanssa työskentely (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0367-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.04.2022 - 10.04.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
05.05.2022 - 22.08.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettajat
Paula Väliaho
Hanna Nurmiranta
Vastuuopettaja
Paula Väliaho
Ajoitusryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Opintojakso
R0367

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- havaita, tunnistaa ja arvioida lasten ja nuorten erityisen tuen tarpeita
- tukea lasta ja nuorta erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä
- lasten ja nuorten elämänvaiheeseen liittyvää tietoa

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson kirjallisuusehdotukset löytyvät opintojakson Canvas-tilasta. Opintojaksoon liittyy myös itsenäistä tiedonhankintaa opiskelijan/pienryhmän aiheesta ja mielenkiinnon kohteista kummuten.

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan monimuotototeutuksena, osin Hyvinkään kampuksella, osin etänä kesälukukaudella 2022.

Opintojakso jakautuu sen tavoitteisiin perustuen kolmeen sisällölliseen moduuliin:
1. Tietoa lasten elämänvaiheista, 2 op
2. Lasten ja nuorten erityisen tuen tarve, 4 op
3. Lapsen ja nuoren tukeminen erilaisissa toimintaympäristöissä ja tilanteissa, 4 op

Opintojakson tehtävät ovat:
* orientoiva tehtävä,
* mentalisaatioharjoitus,
* kaksiosainen videotehtävä sekä
* LbD-tehtävä

Orientoiva tehtävä ja mentalisaatioharjoitus ovat opiskelijan yksilötehtäviä. Videotehtävän ensimmäinen osa tehdään pienryhmässä, näihin pienryhmiin jakaudutaan opintojakson orientaatiossa. Videotehtävän toinen osa on yksilötehtävä. LbD-tehtävän voi tehdä joko yksilö-, pari- tai pienryhmätehtävänä.

Opintojaksolle sisältyy osin läsnäolovelvollista opetusta ja ohjausta. Opintojakson aikataulun löydät lukujärjestyksestä.

Opintojakson sähköisenä oppimisympäristönä toimii Canvas. Siellä on mm. opintojakson ensisijainen keskustelukanava ja siellä ilmoitetaan myös opintojakson ehdotetusta kirjallisuudesta. Opintojaksoon liittyy itsenäistä tiedonhankintaa. Opintojakson Canvas-tila aukeaa huhtikuun viimeisellä viikolla. Opintojakson orientoiva tehtävä tulee palauttaa jo ennen opintojakson orientaatiota.

LUKUVUODEN 2021-2022 POLKUOPISKELIJA! Sinun on mahdollista saada tämän opintojakson arviointi kirjattua ennen polkuopiskeluoikeutesi päättymistä. Siinä tapauksessa sinulla tulee hyväksytysti olla palautettuna kaikki opintojakson tehtävät viimeistään pe 24.6.2022.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson LbD-tehtävä tehdään lähtökohtaisesti opiskelijan itsensä sopiman toimeksiantajan puitteissa. Lisäksi opintojaksolle kuuluu lukuisten eri työelämätoimijoiden haastatteluita.

LbD-tehtävän tekemisestä tulee tehdä PRM-kirjaus.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksolla on läsnäolovelvollisuus orientaatiossa, videoseminaarissa ja opintojakson päätöstilaisuudessa. Muussa opetuksessa ja ohjauksessa ei ole läsnäolovelvollisuutta. Orientaatiota ja videoseminaaria voi terveydellisistä syistä seurata etänä. Opetus kuitenkin suunnitellaan kampukselle eikä etäseuraaminen vastaa sitä.

Opintojakson viimeisen tehtävän ensimmäinen eräpäivä on vasta syyslukukaudella 2022.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla ei ole tiedossa KV-yhteyksiä. Opiskelijoiden aloitteesta ja/tai mahdollisuuksien mukaan niitä voidaan opintojaksolle lisätä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa myös näyttönä tai työn opinnollistamisena. Näissä suorittamistavoissa opiskelijan tulee olla yhteydessä opintojakson vastuulehtoriin viimeistään huhtikuun aikana. Mikäli suoritat opintojaksoasi työn opinnollistamisena, tulee sinun olla prosessin mukaisesti yhteydessä myös oman koulutuksesi tutkintovastaavaan ennen yhteydenottoa vastuulehtoriin.

Lisätietoja sekä näytöstä että työn opinnollistamisesta löydät opiskelijaintrasta. Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ”

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson tehtävien laajuudet ovat:

* orientoiva tehtävä,0,5 op
* mentalisaatioharjoitus, 0,5 op
* kaksiosainen videotehtävä
- osa I, 5 op
- osa II, 1 op
* LbD-tehtävä, 3 op

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Opintojakson opetus painottuu touko-kesäkuulle. Luennot ja haastattelut kuitenkin tallennetaan ellei toisin mainita ja niihin voi tutustua omassa aikataulussaan.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso on osa Lastensuojelun ja perhetyön osaamisen ops-moduulia. Opintojakso tarjoaa monipuolista osaamista kaikille, joiden tavoitteena on lasten ja/tai nuorten kanssa työskenteleminen. Sen suoritettuaan opiskelijalla on kattava kuva lasten ja nuorten kanssa työskentelystä sekä tilanteen salliessa myös käytännön kokemusta siitä.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opetuksessa ja opintojakson suunnittelussa hyödynnetään opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa.

Siirry alkuun