Palveluliiketoiminnan muuttuvat ajattelumallit (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9458-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
23.05.2022 - 29.05.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2022 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 41 - 50
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
- Opettajat
- Päivi Tossavainen
- Vastuuopettaja
- Päivi Tossavainen
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 15 . Avoin AMK : 15.)
- Pienryhmät
- Avoin AMK
- Opintojakso
- A9458
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida liiketoimintamalleja ja niiden taustalla vaikuttavia ajattelumalleja
- arvioida liiketoiminnan ajattelumallien ilmenemistä käytännössä
- luoda suunnitelman liiketoiminnan ajattelumallin kehittämiseksi omassa organisaatiossa
- syntetisoida palveluajattelun eri näkökulmia
- ymmärtää palveluajattelun vaikutus liiketoimintaan ja organisaatioihin
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ilmoitetaan tarkemmin oppimisympäristössä.
Kansainvälinen akateeminen kirjallisuus.
Grönroos, C. ja Gummerus, J. (2014). The service revolution and its marketing implications: service logic vs service-dominant logic, Managing Service Quality, 24(3), pp. 206 - 229 .http://dx.doi.org/10.1108/MSQ-03-2014-0042
Lusch R.F. ja Vargo S.L. (2014). Service-Dominant Logic: Premises, Perspectives, Possibilities. Cambridge University Press. Cambridge, UK.
Wetter-Edman, Katarina; Sangiorgi, Daniela; Edvardsson, Bo; Holmlid, Stefan; Grönroos, Christian & Mattelmäki, Tuuli (2014). Design for Value Co-Creation: Exploring Synergies Between Design for Service and Service Logic. Service Science 6(2):106-121. http://dx.doi.org/10.1287/serv.2014.0068
Toteutustapa
Opetuksen info opiskelijoille lähetetään noin viikolla 35, jolloin myös Canvas työtila avataan!
Verkkototeutus: Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan synkronoituina verkko-opintoina.
Opintojakso on teoreettispainotteinen ja eri ilmiöitä tarkasteleva. Opintojakson tavoitteena on tutustuttaa opiskelija uusiin muuttuviin liiketoimintaan ja johtamiseen vaikuttaviin ajattelumalleihin ja niiden vaikutuksiin. Yhteiskunnallisen muutoksen jälkeen siirrytään yrityksen/ organisaation tasolle. Opintojaksolla käsitellään laajoja yhteiskuntaan ja organisaatioihin vaikuttavia muutoksia.
Verkkototeutus: Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkko-opintoina
Orientaatio on pakollinen ja se on suoritettava ennen opintojakson sisällön suorittamisen aloittamista.
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op., mikä tarkoittaa noin 135hrs työtä/ opiskelija ( noin 27 h/ moduuli).
Oppiminen perustuu yhteisölliseen oppimiseen (yhteisöoppimiseen), vertaisoppimiseen ja yhdessä tekemiseen. Osa tehtävistä on riippuvaisia toisten osallistujien suorittamisesta.
Opintojakso on modulaarinen. Jokaiseen moduuliin liittyy lyhyt luentoalustus (verkkoluento).
Jokaiseen moduuliin on lisäksi taustamateriaaleja ja oppimistehtäviä. Osa englanninkielistä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö tapahtuu opiskelijan oman reflektoinnin (oma työura, työkokemus, työorganisaatiot) kautta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opintojakso alkaa orientoitumistehtävillä, jotka ovat kaikille pakolliset. Aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.
Kansainvälisyys toteutuksella
Kansainvälinen akateeminen kirjallisuus ja muu aineisto
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
[Jätä yllä oleva teksti paikoilleen ja lisää tähän tarvittaessa esim. hankitun osaamisen hyödyntämisen mahdollisuuksista sekä muista vaihtoehtoisista suoritustavoista opintototeutuksellasi.]
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.OPintojakson suorittaminen vaatii siis noin 130h työpanostusta.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson tavoitteena on tutustuttaa osallistuja muuttuviin liiketoimintaan ja johtamiseen vaikuttaviin ajattelumalleihin ja niiden vaikutuksiin. Maailmanlaajuiset trendit, yhteiskunnan muutos. Yhteiskunnallisen muutoksen jälkeen siirrytään yrityksen/ organisaation tasolle. Liiketaloudellisten ajattelumallien murros; liiketoimintaan vaikuttavat ajattelumallit; erilaisten ajattelumallien kohtaaminen organisaatioissa. Kompleksisuusjoohtaminen,
Muutoksia tarkastellaan positiivisuuden valossa; Positiivisten vaikutusten lisäksi on tunnistettu myös negatiivisia seurauksia kuten syrjäytymisen riski ja eriarvoisuus, kriisiytyminen.
Orientaatio on pakollinen kaikille, ja sen jälkeen 5 moduulia.
Jokainen moduuli arvioidaan hyväksytty/ hylätty suoritus.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
[Mikäli toteutuksen tiedoissa on ilmaistu, että toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen AMK:n tai 3AMKin tai opiskelijoille, kerro kohderyhmälle varattu paikkamäärä tässä. Tarvittaessa tässä myös ilmaistaan mille kohderyhmälle täydentävän osaamisen opinto on ensisijaisesti kohdennettu, jos kohderyhmällä halutaan olevan etusija opintototeutukselle hyväksyttäessä.]
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy [Canvasista, Teamsistä, jos muualta mistä; voit myös lisätä OneDrive linkin].