Siirry suoraan sisältöön

Yrittäjyys (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0205-3039

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 22.06.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 10.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

35 - 60

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Teija Fontell

Vastuuopettaja

Teija Fontell

Ajoitusryhmät

  • Avoin AMK (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)

Ryhmät

  • SSG220SN
    Sosionomikoulutus, päivätoteutus, S20, Otaniemi

Pienryhmät

  • Avoin AMK

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää omia yrittäjyysominaisuuksiaan
- laatia toteutuskelpoisen liiketoimintasuunnitelman
- toimia asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja yrittäjämäisesti ottaen huomioon sosiaali- ja terveysalan erityispiirteet
- käyttää hyväksi taloudellista ja toiminnallista tulostietoa sekä tehdä näihin perustuvia kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja

Toteutustapa

Lähiopetukset ja verkko-opiskelu. Opintojaksolla on Canvas käytössä.

Opintojakso tarjoaa pohjan omien ideoiden ja liiketoiminnassa tarvittavien taitojen kehittämiseen. Opintojaksolla käydään läpi yrityksen perustamista ja alkuvaiheen suunnittelua.

Opintojaksolla työskentely tapahtuu osin itsenäisesti ja osin pienryhmissä. Opintojaksosta osa perustuu monipuolisesti tuettuun itsenäiseen työskentelyyn. Opintojakson lähitapaamisissa on läsnäolo välttämätön. Tiimit sopivat osan tapaamisista itsenäisesti. Näissä työskentelyissä edellytetään vahvaa osallisuutta, jotta liikeidean työstäminen sujuu hyvin ja tasapuolisesti.

Opintojaksojen suorittaminen edellyttää osallistumista pakollisiin lähipäiviin, välitehtävien suorittamista sekä aktiivista osallistumista oman tiimin liike-idean kehittämiseen. Seminaaripäivässä esitellään oma liike-idea/yritystoiminta, jonka kehittämisestä on tehty erillinen raportti.

Opintojaksoa ja sen tehtäviä suositetaan integroitavan Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen – opintojen kanssa. Näin opiskelija pystyy hyödyntämään ja syventämään molemmilla opintojaksoilla oppimaansa.

Aika ja paikka

Lähiopetukset tapahtuvat Otaniemessä

Aika Tila
05.09.2022 09.15 - 10.15 Ulkopuolinen tila: Zoom https://laurea.zoom.us/j/65379165799
26.09.2022 08.00 - 12.00 330 ja/tai 110
26.09.2022 13.00 - 16.00 110
27.09.2022 08.00 - 16.00 110
28.09.2022 08.00 - 12.00 110
29.09.2022 08.00 - 16.00 110
30.09.2022 09.00 - 12.00 118

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ohjattua itsenäistä työskentelyä liikeidean parissa sekä lähiopetuksissa läpikäytyä oppimateriaalia. Oppimistiimit etsivät itsenäisesti myös tarvittavan kirjallisuuden Canvasista löytyvän materiaalin lisäksi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijat, jotka haluavat osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, sopivat aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Näiden lähitapaamisten lisäksi tulee tiimien omat yhteisesti sovitut ajat.

05.09.2022 09.15 - 10.15 Zoom https://laurea.zoom.us/j/65379165799
26.09.2022 08.00 - 12.00 Otaniemi
26.09.2022 13.00 - 16.00 Otaniemi
27.09.2022 08.00 - 16.00 Otaniemi
28.09.2022 08.00 - 12.00 Otaniemi
29.09.2022 08.00 - 16.00 Otaniemi
30.09.2022 09.00 - 12.00 Otaniemi

Opintojakson tehtävien palautuspäivämäärät löytyvät Canvasista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on keskimäärin 135 työtuntia, joka koostuu itsenäisestä opiskelusta, lähitapaamisista sekä tiimitapaamisista ja niihin liittyvien välitehtävien tekemisestä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso sisältää perustietoa yrittäjyydestä, oman/tiimin yhteisen liike-idean työstämistä, tehtävien tekemistä sekä liikeidean/mahdollisen perustettavan yrityksen ja sen liiketoimintasuunnitelman esittelemisen.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä siten, että hyväksytty suoritus edellyttää vähintään arvosana 3 -tasoa.

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.

Hylätty (0)

Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu ajallaan. Tehtävät eivät vastaa tehtävänantoa. Tehtävien sisältö on olematon tai ylimalkainen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Taso 1-2
OSAAMINEN: Suoriutuu opintojakson tehtävistä rutiininomaisesti ja ennalta opitusti. Osaaminen tilannekohtaista, (jäljittelevää) ja ammatillinen ymmärrys suppeaa
TIETÄMINEN: Osaa tunnistaa ja määritellä yrittäjyyteen ja hyvinvointialaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön. Osaa kuvata oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia lisäävät vaikutukset.
VERTAISPALAUTE: Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta. Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tasot 3-4
OSAAMINEN: Jäsentää yrittäjyyteen ja hyvinvointialaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Kykenee soveltamaan, selittämään ja vertailemaan oppimaansa sekä perustelemaan valintansa.
TIETÄMINEN: Rajaa ja pohtii tehtäviä. Hakee ydinkysymyksiin ratkaisuja ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa /ideansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
VERTAISPALAUTE:
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että eri muiden näkökulmista. Osaa toimia vuorokaikutuksessa vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5
OSAAMINEN: Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen. Ymmärtää hyvinvointiyrittäjyyteen liittyviä monialaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Kykenee yleistämään, analysoimaan ja yhdistämään omaa ammatillista osaamista yrittäjyyden kontekstiin.
TIETÄMINEN: Osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja ideoida uudenlaisia toimintamalleja. Arvioi erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja yhdistelee ratkaisutapoja luovasti tai luo uusia. Ymmärtää toiminnan taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset ja osaa toimia myös niitä ennakoiden
VERTAISPALAUTE: Ymmärtää vertaispalautteen voiman ja toteuttaa palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Osaa toimia (myös verkko-)yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.
Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.

Lisätiedot

Opintojakson kolmatta tavoitetta on täsmennetty 1.9.2022 lisäyksellä "ottaen huomioon sosiaali- ja terveysalan erityispiirteet".