Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0030-3040
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Lohja, sote
Toimipiste
Laurea Lohja
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSF2), Laurea Lohja
Opettaja
- Paula Väliaho
- Sanna Hämäläinen
Vastuuopettaja
Sanna Hämäläinen
Ryhmät
-
SSF222SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S22, Lohja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tuntea ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan
- kohdata ja olla vuorovaikutuksessa yksilöiden kanssa
- toimia ryhmässä ja ohjata ryhmiä
- ymmärtää asiakkaan osallisuuden ja voimavarojen merkityksen
Toteutustapa
ORIENTAATIO
Opintokokonaisuuden sisältöön tutustuminen, oppimistehtävien ja materiaalien esittely sekä ryhmiin jakautuminen. Orientaatio sisältää opintokokonaisuuteen johdattelevan luennon.
1. VUOROVAIKUTUSTAIDOT
Dialogisuus ja dialogisen vuorovaikutussuhteen rakentaminen, tunteet toiminnan takana sekä omien vahvuuksien ja kehittämishaasteiden työstäminen. Osio sisältää luentoja, itsenäistä opiskelua sekä ryhmätentin.
2. ASIAKKAAN KOHTAAMISOSAAMINEN
Ammatillinen kohtaaminen ja minuus asiantuntijuudessa, osallisuus ja voimavarakeskeisyys yksilöiden ja ryhmien ohjauksessa. Osio sisältää luentoja, itsenäistä opiskelua sekä opintovierailutehtävän, jossa havainnoidaan ja haastatellaan ammattilaista asiakkaan kohtaamistyöhön liittyen.
3. RYHMÄDYNAMIIKKA
Ryhmäilmiöt ja ryhmädynamiikka, ryhmän ohjaustaidot. Osio sisältää luentoja, itsenäistä opiskelua, ryhmätehtäviä ja kokemuksellista oppimista.
Oppimisalustana toimii Canva
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus:
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus
Muu oppimateriaali esitellään Canvas -työtilassa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla voi vierailla työelämäkumppaneita.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojaksolla on läsnäolovelvollisuus seuraavina päivinä:
Opintojakson aloitus (orientaatiopäivä)
Kirjatentti ryhmätenttinä
Ohjaamisen demopäivä
Opintojakson päätösseminaari
Läsnäoloa suositellaan kaikille opetuspäiville.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin. Opintojakson arviointi rakentuu seuraavasti:
Kirjatentti ryhmätenttinä: H - 5 (ryhmän yhteinen numeerinen arvio) 50 %
Vuorovaikutuksen havainnointi opintovierailulla: H- 5 yksilöllinen numeerinen arvio 50 %
Ryhmädynamiikkatehtävä: Hyväksytty/Hylätty 0%
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Tehtävien palautuksen yhteydessä hyödynnetään Originals plagioinnin tunnistus ohjelmaa.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.